Győzött a Közgép, nem lehet kizárni a közbeszerzésekből

Az első és a másodfok után a Kúria is így döntött. A cég kártérítést fog kérni.

Lándori Tamás
2017. 05. 02. 9:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Harmadszor is győzött az igazság – kommentálta Puskár Anett, a Közgép Zrt. kommunikációs igazgatója a Kúria kedd reggel kihirdetett határozatát. A legfőbb bírói fórum – akárcsak az első- és a másodfokú bíróság – kimondta, hogy a Közbeszerzési Hatóság Döntőbizottsága jogellenesen zárta ki a lapunk tulajdonosának érdekeltségébe tartozó társaságot az állami tendereken való részvételből. 

A jogvita onnan indult, hogy a Közgép indult Győr-Gönyű kikötő fejlesztésére kiírt közbeszerzésen, amelyből – bár 200 millió forinttal olcsóbb ajánlatot adott, mint a végül nyertesként kihirdetett Mészáros és Mészáros illetve partnerei – végül kizárták, hamis adatszolgáltatásra hivatkozva.

A pályáztató Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVÍZIG) szerint a Közgép valótlan információkat közölt a beruházás során használni kívánt, egyébként egy szerb vállalat tulajdonát képező komphajók fedélzetének méretéről. A pályázati feltételek között tudniillik szerepelt, hogy az igénybe vett vízi járműveknek legalább 500 négyzetméteres zárt fedélzettel kell rendelkezniük, az ÉDUVÍZIG szerint viszont a Közgép alvállalkozójának hajói 470 négyzetméternyi ilyen felülettel bírnak. A vélt hamis adatszolgáltatás miatt a céget nem csak az adott tenderről, de a későbbi hazai közbeszerzésekről is kizárta a Közbeszerzési Hatóság három évre. 

A valóság ugyanakkor az – derült ki a bíróságon –, hogy a Közgép a kompok közhiteles nyilvántartásban szereplő műszaki adatait csatolta a pályázati anyagához; minden egyéb információt a méretekről a szerb cég közölt, így azt is, hogy számításaik szerint körülbelül 530 négyzetméter a zárt fedélzeti terület.

A Közgép Zrt. bíróságon támadta meg a Közbeszerzési Hatóság őt érintő kizáró döntését. Az ennek nyomán indult közigazgatási pert első, majd másodfokon is megnyerte, az alperes hatóság és a mellette beavatkozó ÉDUVÍZIG azonban ebbe nem nyugodott bele, és a Kúriánál felülvizsgálati eljárást kezdeményeztek, mondván a Közgépnek igazat adó, egyébként már jogerős ítélet törvénysértő. 

Feleslegesen tették, a Kúria Kovács András vezette tanácsa ugyanis a tavaly nyári ítéletet hatályában fenntartotta; azzal egyezően arra jutott, hogy a Közgépet hamis adatszolgáltatásért akkor lehetne elmarasztalni, ha lenne bármilyen bizonyíték, ami szerint a társaság ismerte a külföldi hajók kérdéses paramétereit, ám ennek ellenére szándékosan adtak meg rossz számokat. Ez annál is inkább valószínűtlen, mert a fedélzet zárt részének mérete a hajók semmilyen elérhető hivatalos leírásában nem szerepel. 

Az végül a perben sem derült ki, hogy a Szása II. és Szása III. nevű kompok végül is mekkora zárt területtel rendelkeznek – a bíróság ezt nem is vizsgálta, mivel a perbeli kérdés mindössze annyi volt, rosszhiszeműen járt-e el ennek kapcsán a Közgép. Kovács András tanácsvezető bíró kiemelte, a rendelkezésére álló, hivatalos hosszúsági és szélességi méretadatokból okszerűen lehetett levonni azt a következtetést, hogy a zárt fedélzet meghaladja a félezer négyzetmétert, a Közgépnek tehát nem volt oka arra, hogy a szerbek által közölt 530 négyzetméteres adatot kétségbe vonják, illetve ezzel összefüggésben tovább vizsgálódjanak. 

A Közbeszerzési Hatóság részéről a perben azzal próbálták a Közgép csalárdságát alátámasztani, hogy a pályázó a számokhoz nem csatolt részletes számítási adatokat. Mind az első, mind a másodfok úgy látta, hogy ez a rosszhiszeműség bizonyításához meglehetősen gyönge – emlékeztetett Kovács, aki hozzátette, hogy e bírósági megállapításokban a Kúria sem talált semmi jogelleneset. 

Puskár Anett a pernyertes cég nevében annyit elárult, hogy

a Közgép Zrt. biztosan kártérítést fog követelni

amiatt, hogy a jogellenes kizárás okán másfél évig nem tudott közbeszerzéseken részt venni. Azt egyelőre nem tudta megmondani, hogy pontosan milyen összegre és kit perelnek majd, mint mondta, ezt szakértőik vizsgálják. A kommunikációs igazgató hozzátette, az minden magyar állampolgárnak érdeke, hogy az állami pályázatokon minél több cég induljon, és így minél nagyobb legyen a verseny. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.