Jól ment tavaly a lámpaoszlopokon elhelyezett hirdetésekre specializálódott ESMA Reklám Zrt.-nek. A társaság 2016-ban több mint háromszorosára, 1,7 milliárd forint fölé növelte árbevételét, amiből 117 millió forintnyi adózott profit is megmaradt. A jelentős ugráshoz persze kellett a jogszabályi környezet kedvező változása: míg korábban a kormányzat megtiltotta reklámtáblák kihelyezését kandeláberekre, durván két éve újra engedélyezte. Mindez néhány héttel azt követően történt, hogy az Orbán Viktorral kifejezetten jó kapcsolatot ápoló Garancsi István részesedést szerzett a cégben.
Az ESMA végül némi késéssel, 2015 végén kezdte újra kirakni tábláit az oszlopokra, így fordulhatott elő, hogy ez az üzletág majd egymilliárddal többet hozott 2016-ban, mint egy évvel korábban.
Lapunk kereste az ESMA ügyvezetőjét, Gátai Péter azonban nem kívánta az eredményeket kommentálni, és az idei tervekről sem beszélt. Korábban ugyanakkor azt mondta, hogy várakozásaik szerint a tiltás előtti szintre ugorhat a kandeláberdivízió teljesítménye, márpedig 2011-ben még a tavalyinál is egymilliárd forinttal magasabb forgalmat ért el a cég.
A mások mellett a Videoton futballcsapatát is birtokló Garancsi cégei közül nem csak az ESMA teljesített jól. Az államilag előírt online pénztárgéprendszerhez nélkülözhetetlen tartozékokat szállító – 90 százalékban a kormányfő barátjának tulajdonában lévő – Mobil Adat Kft. például 2,1 milliárdos bevétel mellett 553 milliós profitot ért el. Utóbbi nagy részét ki is fizette osztalékként, ebből 477 millió jutott Garancsira. Kevésbé ment jól a szintén az üzletember érdekeltségébe tartozó MET Magyarország Zrt.-nek. Az energiakereskedő – amely hatalmasra hízását korábban szintén az állam segítette – árbevételét növelni tudta ugyan, de csak a jelentős nemzetközi terjeszkedésének köszönhetően, ráadásul profitja is ötödére csökkent. Igaz, a nyereség így is a százmillió forintot közelítette.