Két hete írtuk meg, hogy június 30-ig kénytelen személyes adatait egyeztetni a mobilszolgáltatójával az a feltöltőkártyás ügyfél, aki nem szeretné, hogy megszűnjön az előfizetése. A döntés előzménye, hogy tavaly novemberben kiderült, egy hajléktalan nevére terroristák kétszázezer feltöltőkártyát vásároltak Magyarországon – az ügyről akkor itt írtunk bővebben. Ennek megfelelően magánszemélyeknek maximum tíz, cégeknek legfeljebb ötven feltöltőkártyája lehet a jövőben.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) két héttel ezelőtti sajtóreggelijén Karl Károly hírközlés-felügyeleti főosztályvezető arról tájékoztatott, hogy az Országgyűlés tavaly év végén módosította a vonatkozó törvényt annak érdekében, hogy minden esetben lehessen tudni, „ki van a vonal másik végén”, valamint egy előfizető ne rendelkezhessen akármennyi feltöltőkártyával. Összesen négymillió aktív kártya érintett, ezek egyharmada esett át addigra a személyes adatok egyeztetésén.
A személyes adatok ellenőrzése során valamilyen személyazonosításra alkalmas okmányra van szükség, online, telefonon és postahivatalokban is van lehetőség a folyamat végigvitelére. A június 30-i határidőt nem hosszabbítják meg, aki nem keresi fel szolgáltatóját, annak a szerződése megszűnik. Ám a kártya későbbi adategyeztetéssel újraaktiválható lesz, és a cégeken múlik, hogy az adott kártyához társuló egyenleg megmarad-e – jelentette ki Karl Károly. Ilyen egyeztetésre ezentúl évente sor kerül majd.
A Vodafone azt szeretné elérni, hogy tolják ki a június 30-ai határidőt év végéig, erre többször javaslatot is tettek (például a múlt év végén, az adategyeztetést előíró törvénymódosítás tervezetével kapcsolatban), „azonban ezeket eddig nem vették figyelembe az illetékesek” – írta a távközlési cég pénteki közleményében. A Vodafone kétségesnek tartja, hogy az összes adategyeztetést sikerül lefolytatniuk a megadott időpontig, méghozzá
„a Belügyminisztérium által üzemeltetett, adatellenőrzésre szolgáló rendszer elmúlt hónapokban tapasztalt gyakori hibái és leállásai miatt”.
A Telenor az MTI érdeklődésére szintén azt közölte, hogy többször jelezték már hivatalosan az igényüket a határidő hosszabbítására. A társaság szerint nagyon rövid a törvényben meghatározott periódus, és esetenként akadozik a Belügyminisztérium központi adatbázisa, ahol az adatokat le kell ellenőrizni, ezért előfordulhat hosszabb ügyintézés. Hozzátették, hogy a társaság októberig vagy legalább szeptemberig javasolna hosszabbítást.
Az NMHH tud erről a problémáról, de egyelőre vizsgálják a helyzetet. A sajtóosztály közlése szerint azonban illúzió lenne százszázalékos adategyeztetési arányt várni, hiszen biztosan lesznek, akik nem kívánják továbbvinni feltöltőkártyás szerződésüket, vagy nem értesülnek időben az egész folyamatról. Belgiumban a közelmúltban volt ilyen, ott 90 százalékos sikert értek el, így az NMHH azzal számol, hogy 3,5 millió felhasználó esik majd át a folyamaton. A hatóság egyébként többször leszögezte már, hogy nem látnak esélyt a határidő kitolására, erre nekik nincs is lehetőségük, csak az Országgyűlésnek.
A Telekom közben ezt írja adategyeztetésre felhívó oldalán:
„Mi történik, ha nem egyezteted az adataidat 2017. június 30-ig? Hívószámod 2017. július 1-jén megszűnik!”
Kerestük a Belügyminisztériumot is, ha megérkezik a válasz, frissítjük cikkünket.
Lapunk egyik olvasója jelezte, hogy az adategyeztetés a Vodafone-nál nem zökkenőmentes. Elmondása szerint az adatellenőrzés során kötelező e-mail-címet is megadni a személyes adatok között, másképp nem tudják elmenteni az adatait. Az ügy feltehetően sokakat, főleg időseket érinthet, akiknek nincsen e-mail-címük.
A Vodafone sajtóosztálya lapunk megkeresésére közölte, a munkatársak a telefonos és a személyes adategyeztetés alkalmával is elkérik az ügyfelek e-mail-címét, ennek megadása azonban csupán azok számára kötelező, akik a június elején indított online felületen szeretnék egyeztetni adataikat. „Azon ügyfelek, akik nem rendelkeznek e-mail-címmel vagy nem szeretnék megadni azt, semmilyen hátrányba nem kerülnek az adategyeztetés során” – közölte a szolgáltató.
Megkérdeztük ez ügyben az NMHH-t, amely hétfőre ígért tájékoztatást. Információink szerint a hatóság több olyan esetről is értesült, amikor a Vodafone-nál az e-mail-címekkel volt gond, de úgy tudjuk, még nem volt idő kivizsgálni ezeket.
„Az NMHH értesült a problémáról. A hatóság kérdésére a szolgáltató azt közölte, hogy az e-mail cím nem kötelező, az adategyeztetésnek nem feltétele; azt azért kérik, mert ha hiba van az adatokban, így keresik fel az előfizetőket. A Vodafone állítása szerint az ügyfelek »e-mail címek hiányában is tudnak adatot egyeztetni és tudják azokat a rendszereikben rögzíteni.« Csupán az online felületen nem lehet e-mail cím nélkül adatot egyeztetni, de az oldalon erről tájékoztatják az előfizetőket és kérik, hogy e-mail cím hiányában személyesen az üzletekben vagy a telefonos ügyfélszolgálaton egyeztessék adataikat.
A Vodafone gyakorlata aggályokat vethet fel,
ám a hatóság folyamatosan ellenőrzi és vizsgálja az adategyeztetési folyamatok végrehajtását, és a határozatokat, esetleges szankciókat a hatósági eljárások lefolytatása után közli. Jelen pillanatban a hatóság mindennél előrébb valónak tartja az adategyeztetési folyamat állandóságát, ezért azon ügyfelek számára, akik online nem szeretnék e-mail címüket megadni, az adategyeztetés más módját javasolja: telefonon vagy személyesen az ügyfélszolgálati pontokon.”