A Belügyminisztérium rendszere miatt csúsznak az egyeztetéssel a mobilcégek

Azt kérik az illetékesektől, hogy hosszabbítsák meg a feltöltőkártyások adatellenőrzésének határidejét.

Földi Bence
2017. 06. 16. 19:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két hete írtuk meg, hogy június 30-ig kénytelen személyes adatait egyeztetni a mobilszolgáltatójával az a feltöltőkártyás ügyfél, aki nem szeretné, hogy megszűnjön az előfizetése. A döntés előzménye, hogy tavaly novemberben kiderült, egy hajléktalan nevére terroristák kétszázezer feltöltőkártyát vásároltak Magyarországon – az ügyről akkor itt írtunk bővebben. Ennek megfelelően magánszemélyeknek maximum tíz, cégeknek legfeljebb ötven feltöltőkártyája lehet a jövőben.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) két héttel ezelőtti sajtóreggelijén Karl Károly hírközlés-felügyeleti főosztályvezető arról tájékoztatott, hogy az Országgyűlés tavaly év végén módosította a vonatkozó törvényt annak érdekében, hogy minden esetben lehessen tudni, „ki van a vonal másik végén”, valamint egy előfizető ne rendelkezhessen akármennyi feltöltőkártyával. Összesen négymillió aktív kártya érintett, ezek egyharmada esett át addigra a személyes adatok egyeztetésén.

A személyes adatok ellenőrzése során valamilyen személyazonosításra alkalmas okmányra van szükség, online, telefonon és postahivatalokban is van lehetőség a folyamat végigvitelére. A június 30-i határidőt nem hosszabbítják meg, aki nem keresi fel szolgáltatóját, annak a szerződése megszűnik. Ám a kártya későbbi adategyeztetéssel újraaktiválható lesz, és a cégeken múlik, hogy az adott kártyához társuló egyenleg megmarad-e – jelentette ki Karl Károly. Ilyen egyeztetésre ezentúl évente sor kerül majd.

A Vodafone azt szeretné elérni, hogy tolják ki a június 30-ai határidőt év végéig, erre többször javaslatot is tettek (például a múlt év végén, az adategyeztetést előíró törvénymódosítás tervezetével kapcsolatban), „azonban ezeket eddig nem vették figyelembe az illetékesek” – írta a távközlési cég pénteki közleményében. A Vodafone kétségesnek tartja, hogy az összes adategyeztetést sikerül lefolytatniuk a megadott időpontig, méghozzá

„a Belügyminisztérium által üzemeltetett, adatellenőrzésre szolgáló rendszer elmúlt hónapokban tapasztalt gyakori hibái és leállásai miatt”.

A Telenor az MTI érdeklődésére szintén azt közölte, hogy többször jelezték már hivatalosan az igényüket a határidő hosszabbítására. A társaság szerint nagyon rövid a törvényben meghatározott periódus, és esetenként akadozik a Belügyminisztérium központi adatbázisa, ahol az adatokat le kell ellenőrizni, ezért előfordulhat hosszabb ügyintézés. Hozzátették, hogy a társaság októberig vagy legalább szeptemberig javasolna hosszabbítást.

Az NMHH tud erről a problémáról, de egyelőre vizsgálják a helyzetet. A sajtóosztály közlése szerint azonban illúzió lenne százszázalékos adategyeztetési arányt várni, hiszen biztosan lesznek, akik nem kívánják továbbvinni feltöltőkártyás szerződésüket, vagy nem értesülnek időben az egész folyamatról. Belgiumban a közelmúltban volt ilyen, ott 90 százalékos sikert értek el, így az NMHH azzal számol, hogy 3,5 millió felhasználó esik majd át a folyamaton. A hatóság egyébként többször leszögezte már, hogy nem látnak esélyt a határidő kitolására, erre nekik nincs is lehetőségük, csak az Országgyűlésnek.

A Telekom közben ezt írja adategyeztetésre felhívó oldalán:

„Mi történik, ha nem egyezteted az adataidat 2017. június 30-ig? Hívószámod 2017. július 1-jén megszűnik!”

Kerestük a Belügyminisztériumot is, ha megérkezik a válasz, frissítjük cikkünket.

Lapunk egyik olvasója jelezte, hogy az adategyeztetés a Vodafone-nál nem zökkenőmentes. Elmondása szerint az adatellenőrzés során kötelező e-mail-címet is megadni a személyes adatok között, másképp nem tudják elmenteni az adatait. Az ügy feltehetően sokakat, főleg időseket érinthet, akiknek nincsen e-mail-címük.

A Vodafone sajtóosztálya lapunk megkeresésére közölte, a munkatársak a telefonos és a személyes adategyeztetés alkalmával is elkérik az ügyfelek e-mail-címét, ennek megadása azonban csupán azok számára kötelező, akik a június elején indított online felületen szeretnék egyeztetni adataikat. „Azon ügyfelek, akik nem rendelkeznek e-mail-címmel vagy nem szeretnék megadni azt, semmilyen hátrányba nem kerülnek az adategyeztetés során” – közölte a szolgáltató.

Megkérdeztük ez ügyben az NMHH-t, amely hétfőre ígért tájékoztatást. Információink szerint a hatóság több olyan esetről is értesült, amikor a Vodafone-nál az e-mail-címekkel volt gond, de úgy tudjuk, még nem volt idő kivizsgálni ezeket.

„Az NMHH értesült a problémáról. A hatóság kérdésére a szolgáltató azt közölte, hogy az e-mail cím nem kötelező, az adategyeztetésnek nem feltétele; azt azért kérik, mert ha hiba van az adatokban, így keresik fel az előfizetőket. A Vodafone állítása szerint az ügyfelek »e-mail címek hiányában is tudnak adatot egyeztetni és tudják azokat a rendszereikben rögzíteni.« Csupán az online felületen nem lehet e-mail cím nélkül adatot egyeztetni, de az oldalon erről tájékoztatják az előfizetőket és kérik, hogy e-mail cím hiányában személyesen az üzletekben vagy a telefonos ügyfélszolgálaton egyeztessék adataikat.

A Vodafone gyakorlata aggályokat vethet fel,

ám a hatóság folyamatosan ellenőrzi és vizsgálja az adategyeztetési folyamatok végrehajtását, és a határozatokat, esetleges szankciókat a hatósági eljárások lefolytatása után közli. Jelen pillanatban a hatóság mindennél előrébb valónak tartja az adategyeztetési folyamat állandóságát, ezért azon ügyfelek számára, akik online nem szeretnék e-mail címüket megadni, az adategyeztetés más módját javasolja: telefonon vagy személyesen az ügyfélszolgálati pontokon.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.