Két hete írtuk meg, hogy június 30-ig kénytelen személyes adatait egyeztetni a mobilszolgáltatójával az a feltöltőkártyás ügyfél, aki nem szeretné, hogy megszűnjön az előfizetése. A döntés előzménye, hogy tavaly novemberben kiderült, egy hajléktalan nevére terroristák kétszázezer feltöltőkártyát vásároltak Magyarországon – az ügyről akkor itt írtunk bővebben. Ennek megfelelően magánszemélyeknek maximum tíz, cégeknek legfeljebb ötven feltöltőkártyája lehet a jövőben.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) két héttel ezelőtti sajtóreggelijén Karl Károly hírközlés-felügyeleti főosztályvezető arról tájékoztatott, hogy az Országgyűlés tavaly év végén módosította a vonatkozó törvényt annak érdekében, hogy minden esetben lehessen tudni, „ki van a vonal másik végén”, valamint egy előfizető ne rendelkezhessen akármennyi feltöltőkártyával. Összesen négymillió aktív kártya érintett, ezek egyharmada esett át addigra a személyes adatok egyeztetésén.
A személyes adatok ellenőrzése során valamilyen személyazonosításra alkalmas okmányra van szükség, online, telefonon és postahivatalokban is van lehetőség a folyamat végigvitelére. A június 30-i határidőt nem hosszabbítják meg, aki nem keresi fel szolgáltatóját, annak a szerződése megszűnik. Ám a kártya későbbi adategyeztetéssel újraaktiválható lesz, és a cégeken múlik, hogy az adott kártyához társuló egyenleg megmarad-e – jelentette ki Karl Károly. Ilyen egyeztetésre ezentúl évente sor kerül majd.
A Vodafone azt szeretné elérni, hogy tolják ki a június 30-ai határidőt év végéig, erre többször javaslatot is tettek (például a múlt év végén, az adategyeztetést előíró törvénymódosítás tervezetével kapcsolatban), „azonban ezeket eddig nem vették figyelembe az illetékesek” – írta a távközlési cég pénteki közleményében. A Vodafone kétségesnek tartja, hogy az összes adategyeztetést sikerül lefolytatniuk a megadott időpontig, méghozzá
„a Belügyminisztérium által üzemeltetett, adatellenőrzésre szolgáló rendszer elmúlt hónapokban tapasztalt gyakori hibái és leállásai miatt”.