Az Orbán-kormány demokratikus úton leváltható – vélekedett 2015-ben Schiffer András, amikor az LMP elnökeként az Együtt, a Jobbik és az LMP vezetőivel tárgyalt. Azóta változott véleménye: az Indexen közölt publicisztikájában arra figyelmeztet, hogy az ÁSZ Jobbikra kirótt, 660 millió forintos bírságtervével átlépte a demokrácia határvonalát.
„Magyarországon – és ezt a 2014–15-ös időközi választások világosan bizonyították – a hatalom demokratikus úton, ebben a választási rendszerben is leváltható. Ezért minősítettem magam is megalapozatlannak a diktatúráról szóló szövegeléseket az elmúlt években.
Ha ( ) a hatalom bármelyik, mérhető támogatottsággal, parlamenti képviselettel rendelkező ellenzéki párt választáson való elindulását törvénysértő, adminisztratív eszközökkel hiúsítja meg, átlép egy vörös vonalat, ahonnan nincs visszaút.”
– írja cikkében Schiffer.
Összegzése szerint az ÁSZ készülő érdemi döntése tartalmi, anyagi jogi szempontból is felettébb ingatag lábakon áll.
Az Állami Számvevőszék ugyanis úgy tesz, mintha a pártok finanszírozásába is beleszóló plakáttörvény kedvezményes hirdetési árakra vonatkozó tilalma – a tilalom, amely alapján most Jobbikot is szankcionálják – valójában életbe lépett volna. Pedig nem ez történt, a plakáttörvényről szóló javaslat e része elbukott, az ÁSZ mégis rá hivatkozva akar most bírságolni.
Arra már a Hvg.hu mutatott rá, hogy rövid idő alatt furcsa pálfordulás történt a tiltott pártfinanszírozás megítélésében. Az ÁSZ ugyanis fél éve azért sürgette a kampányfinanszírozási törvény javaslatának elfogadását, mert nem látták egyértelműnek a hatályos szabályozást, abban szerintük nincsen pontosan tisztázva, hogy mi minősül tiltott párttámogatásnak.
A szabályozás azóta sem változott, az ÁSZ viszont már kristálytisztán látja, kit kell büntetni.
A hivatal tekintete csak akkor homályosul el, ha a Fidesz plakátügyeiről van szó: 2010-ben a Fidesz az Állami Számvevőszéket is átverhette a plakátjai költségével. A kampány ideje alatt ugyanis a párt legalább 10 200 köztéri reklámon hirdette magát, ezért a Mahir Cityposter bruttó 98 millió forint értékben számlázta le a kampányt a Hír TV cégének.