Újabb botrány az esztergomi vasútvonalon

Indiai vonatokon látható zsúfoltságot „élvezhettek” csütörtök délelőtt az esztergomi vonalon utazók.

Hajdú Péter
2017. 12. 28. 13:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már Solymáron is alig lehetett felférni csütörtökön a tizenegy óra hét perckor a Nyugati pályaudvarra induló, egy kocsiból álló vonatra. Angyalföldön pedig már voltak, akik meg sem kísérelték a fölszállást, mert a zsúfoltság az indiai vonatokéval vetekedett, esetleg a Japánban szokásos tömörítő emberek – akik bepasszírozzák az utasokat a vagonokba – segítségével sikerülhetett volna a művelet. Ilyen embereket azonban a MÁV-Start nem alkalmaz. Az utastársak közül a fiatalabbak még csak-csak elviselték, sőt viccelődtek is a zsúfoltságon: legalább nem kell kapaszkodni. Az idősebbek közül viszont sokan morgolódtak.

„Miután folyamatosak a problémák a vonalon, össze kellene fogni, s megtagadni a jegyvásárlást – mondta egy középkorú, jól szituált nő. – Az a baj, hogy a 10-es út sem megoldás, mert ott is folyamatos a dugó.”

Jól mutatja a zsúfoltságot, hogy a jegyvizsgáló miután jelezte a vonatvezetőnek, hogy indulhatnak, éppen csak befért az ajtón. Még szerencse, hogy sikerült az akció, mert nélküle nem indult volna tovább a szerelvény. Ám a jegyet sem tudta odaadni a tőle másfél méterre álló utasnak, így egy közelében álló utazót kért meg a továbbítására.

„Ezért a szolgáltatásért még fizetett is? – tette föl a kérdést nevetve az iménti nő. – Hogy is mondják: így mulat egy magyar úr.”

„Úgy tűnik, a MÁV mindenre fölkészült – tette hozzá egy férfi – csak az utazókra nem. Érthetetlen miért egy kocsival jött vissza a szerelvény Esztergomból. Reggel ugyanis ezzel, a Nyugatiból kilenc óra húszkor indult szerelvénnyel jöttem, amely akkor még három kocsiból állt, és kényelmesen elfértünk rajta. Esztergomban lekapcsolhattak két vagont. Ki érti ezt?”

Annál is érthetetlenebb a dolog, mert amúgy is feleannyi vonat közlekedik a két ünnep között a vonalon, a gyorsított szerelvényeket pedig kivették a forgalomból. Így nem csoda, hogy föltorlódnak az utazni vágyók.

„Azt hiszem, inkább leszállok Aquincumnál, mert a hév talán nem annyira zsúfolt, és a lassú felszállások miatt amúgy is késésben vagyunk” – jegyezte meg Óbudán egyik beszélgetőpartnerem. Többen is így gondolhatták, mert viszonylag sokan leszálltak az utolsó budai megállóban. Igaz, voltak új felszállók is, de a szinte kibírhatatlan zsúfoltság azért enyhült egy kicsit. Az újpesti leszállókkal pedig már úgy „kiürült” a vagon, hogy szinte már kapaszkodni is lehetett, és kellett.

Lapunk érdeklődött a MÁV-nál, hogy egyedi esetről lehet szó vagy menetrendszerűen csökkentették az Esztergom felől érkező vagonok számát – és hogy miért kell az ünnepi járatritkítás után egy ilyen lépéssel megnehezíteni az utasok helyzetét. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a vállalat ilyen esetben kártalanítja-e az ezt kérő utasokat, visszafizeti-e menetjegyük árát. Ha válaszolnak, frissítjük cikkünket.

A mostani eset csak egy az Esztergom–Budapest-vasútvonalon állandósuló bakik közül: a viszonylatot három év felújítás után, 2015 augusztusában nyitották meg újra, de utána is mindennaposak voltak az akár 50 perces késések, váltóhibák, a menetidő pedig 90 percről csak 86 percre rövidült. 

Az évek óta húzódó beruházásra az állam összesen 120 milliárd forintot költ – éppen annyit, mint amennyibe napi félmillió utast szállító 3-as metró felújítása kerül. Korábban a Figyelő írta meg, hogy egy kilométer felújítása 2,3 milliárd forintba kerül.

A lap szerint azért is kétséges az óriási összegű beruházás haszna, mert ha az utasok számára leosztjuk a beruházás költségeit harminc évre, amit a beruházások időtartamaként számolni szoktak, akkor minden egyes utazás 1421 forintba kerül, nem számítva az üzemeltetési költségeket.

Talán az sem meglepő, ha a vasúti tortából Mészáros Lőrinc cége is kapott egy vastagabb szeletet: májusban az Átlátszó derítette ki, hogy az R-Kord Kft. nettó 7,65 milliárd forintért végezhet kiegészítő biztosítóberendezési munkákat vonalon. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. eredetileg jóval olcsóbbra, nettó 6,95 milliárd forintra becsülte a beruházást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.