Decembertől új típusú akkreditációs eljárások vonatkoznak a doktori iskolákra, a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) új önértékelési szempontrendszert és eljárásrendet fogadott el.
Ezenkívül az egyetemi tanári kinevezések szempontjai is módosultak. Bár az új rendszer még el sem indult, az ellenzéki sajtó már most a tudományos közösség vezető rétegének felhígulását, lezüllését vizionálja.
Az Index minapi cikke szerint a jövőben olyan gyengébb képességű intézmények és emberek is labdába rúghatnak, akik a régi szabályok szerint alkalmatlannak minősültek volna.

Fotó: MTI/Bruzák Noémi
A portálnak nyilatkozó kritikusok szerint az egyetemi tanári kinevezések feltételei lazultak, így a jövőben kevésbé lesz hangsúlyos szempont a tudományos teljesítmény, emellett hátrányba kerülnek a fiatal professzorjelöltek. „Egy forrásunk szerint mindez beleillik a kormányzati erőfeszítések sorába, amelyek a veszélyesnek ítélt, gondolkodó értelmiségi elit ellehetetlenítését célozzák” – harsogja a lap.
A valóságban ugyanakkor nem erről van szó. Legalábbis a lapunk birtokába került szakmai háttéranyag szerint, amely az egyetemi tanári kinevezések gyakorlatával kapcsolatban rögzíti a szabályváltozások lényegét és okait.
Egyetemi tanári munkakörben továbbra is csak azt alkalmazhatják, akinek van doktori fokozata, amennyiben magyar állampolgár, habilitációval vagy azzal egyenértékű nemzetközi felsőoktatási oktatói gyakorlattal, továbbá a jelölt az adott terület nemzetközileg elismert képviselője kell hogy legyen, aki kiemelkedő tudományos kutatói, illetve művészi munkásságot fejt ki. Feltétel az is, hogy a jelölt alkalmas legyen a hallgatók, a doktori képzésben részt vevők, a tanársegédek tanulmányi, tudományos, illetve művészi munkájának vezetésére, idegen nyelven publikáljon, szemináriumot, előadást tartson.
Az oktatói tevékenységre vonatkozó elvárások mostantól hangsúlyosabban jelennek meg a pályázatok elbírálásakor. – Az egyetemi tanári munkakör betöltése nem egy kutatóintézeti állás betöltése, így az oktatási tevékenység minőségének kiemelt fontossága van, amit a mostani szabályozás a korábbitól erőteljesebben elvár, honorál – szögezi le a szakanyag, amely szerint a korábbi értékelési rendszerben elnagyoltan szerepeltek az oktatói szempontok (például tehetséggondozás, diploma-, szakdolgozat-, illetve tudományos diákköri témavezetés), ezért indokolt azokat számszerűsíteni.