Az utóbbi két hétben 14, Budapest délkeleti kerületeiben leparkolt autónak lopták el a katalizátorát. A rendőrség minden esetben nyomozást indított a 100–500 ezer forint kárral járó bűncselekmények miatt. A Magyar Nemzet információi szerint nincs összefüggés a lopások között, több tolvaj is rákapott az egyszerűnek tűnő pénzszerzésre. A rendőrség szerint a lopássorozatnak öngerjesztő hatása is lehet, a használt alkatrészek piacán megnőtt ugyanis a kereslet az eltulajdonított kipufogó-alkatrészek pótlása miatt, néhány tolvaj már ezért léphetett akcióba. Úgy tudjuk, a hazai alkatrészpiacon jelenleg a Toyota Prius katalizátorai a legnehezebben beszerezhetők, a tolvajok is ezeket az autókat keresik és fosztják meg a környezetszennyezés csökkentését szolgáló alkatrésztől, ráadásul az átlagosnál magasabb felépítése miatt könnyebben tudnak bebújni az autó alá. Július 20-án Rákoskeresztúron és Újpalotán is történt két, ebbe a körbe tartozó bűncselekmény.
A rendőrök vizsgálják, a budapesti lopásokhoz lehet-e köze annak a 27 éves győri férfinak, akit július 21-én fogtak el. K Richárddal szemben a győri rendőrkapitányság május óta folytat nyomozást katalizátorlopások ügyében. A gyanúsított kihallgatásán elmondta, pénzszerzés motiválta a cselekményeit, az autókról levágott alkatrészeket az interneten adta tovább. Volt olyan eset, amikor cselekménye közben megzavarták, így a szerszámait, táskáját elhagyva menekült el a tetthelyről. A fiatal férfit a bíróság július 23-án letartóztatta.
Minél korszerűbb, annál drágább
Minél finomabb hangolású egy autó katalizátora, annál környezetkímélőbb a gépkocsi, ezzel egyenesen arányosan drágább az alkatrész is. A hibrid üzemű,vegyes meghajtású, belső égésű és elektromos motorral is rendelkező járművek szűrője a legbonyolultabb, azokban van a legtöbb olyan anyag, ami miatt a katalizátort leszerelik, kitépik a tolvajok. Arany és platina van a szűrőkben, a tolvajok egy része ezt szedi ki az alkatrészből, egy hibrid gépkocsi esetében csak ebből 80–100 ezer forintot zsebelhet be. A fémkereskedők egyben nem is vesznek katalizátort. Ha valaki a használtalkatrész-piacon adja el a katalizátort, még jobban járhat, az eredeti ár felét, azaz 100–150 ezer forintot is adnak érte azok a szerelők, akiket nem foglalkoznak a katalizátor eredetével. A rendőrök szerint így fordulhatott elő, hogy volt olyan károsult, aki tudta nélkül a saját kocsijából ellopott alkatrészt vette meg egy külvárosi műhelyben.