Folyamatosan lopják az autók katalizátorait

Egyre több tolvaj áll rá az autók értékes és fontos kipufogó-alkatrészének, a katalizátoroknak az eltulajdonítására. A feketepiacon 80–150 ezer forint közötti összeget is kereshetnek a bűnözők a lopott alkatrészekkel. Az utóbbi két hétben a fővárosban sorozatosan tűntek el az autók aljáról a drága berendezések.

Forrás: police.hu2020. 07. 23. 16:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi két hétben 14, Budapest délkeleti kerületeiben leparkolt autónak lopták el a katalizátorát. A rendőrség minden esetben nyomozást indított a 100–500 ezer forint kárral járó bűncselekmények miatt. A Magyar Nemzet információi szerint nincs összefüggés a lopások között, több tolvaj is rákapott az egyszerűnek tűnő pénzszerzésre. A rendőrség szerint a lopássorozatnak öngerjesztő hatása is lehet, a használt alkatrészek piacán megnőtt ugyanis a kereslet az eltulajdonított kipufogó-alkatrészek pótlása miatt, néhány tolvaj már ezért léphetett akcióba. Úgy tudjuk, a hazai alkatrészpiacon jelenleg a Toyota Prius katalizátorai a legnehezebben beszerezhetők, a tolvajok is ezeket az autókat keresik és fosztják meg a környezetszennyezés csökkentését szolgáló alkatrésztől, ráadásul az átlagosnál magasabb felépítése miatt könnyebben tudnak bebújni az autó alá. Július 20-án Rákoskeresztúron és Újpalotán is történt két, ebbe a körbe tartozó bűncselekmény.

A rendőrök vizsgálják, a budapesti lopásokhoz lehet-e köze annak a 27 éves győri férfinak, akit július 21-én fogtak el. K Richárddal szemben a győri rendőrkapitányság május óta folytat nyomozást katalizátorlopások ügyében. A gyanúsított kihallgatásán elmondta, pénzszerzés motiválta a cselekményeit, az autókról levágott alkatrészeket az interneten adta tovább. Volt olyan eset, amikor cselekménye közben megzavarták, így a szerszámait, táskáját elhagyva menekült el a tetthelyről. A fiatal férfit a bíróság július 23-án letartóztatta.

Minél korszerűbb, annál drágább

Minél finomabb hangolású egy autó katalizátora, annál környezetkímélőbb a gépkocsi, ezzel egyenesen arányosan drágább az alkatrész is. A hibrid üzemű,vegyes meghajtású, belső égésű és elektromos motorral is rendelkező járművek szűrője a legbonyolultabb, azokban van a legtöbb olyan anyag, ami miatt a katalizátort leszerelik, kitépik a tolvajok. Arany és platina van a szűrőkben, a tolvajok egy része ezt szedi ki az alkatrészből, egy hibrid gépkocsi esetében csak ebből 80–100 ezer forintot zsebelhet be. A fémkereskedők egyben nem is vesznek katalizátort. Ha valaki a használtalkatrész-piacon adja el a katalizátort, még jobban járhat, az eredeti ár felét, azaz 100–150 ezer forintot is adnak érte azok a szerelők, akiket nem foglalkoznak a katalizátor eredetével. A rendőrök szerint így fordulhatott elő, hogy volt olyan károsult, aki tudta nélkül a saját kocsijából ellopott alkatrészt vette meg egy külvárosi műhelyben.

A katalizátorok leszereléséhez a tolvajnak meg kell emelnie az autót. Idén februárban egy csepeli katalizátortolvaj pórul is járt, rosszul rögzítette a lopáshoz használt emelőt, az autó ráesett, szerencséjére nem sérült meg, de végül a rendőrök emelték le róla az autót.

Egész Európában probléma

Molnár Gábor biztonságtechnikai szakértő szerint a „platinázás ” nem magyar találmány, egész Európában lopják a katalizátorokat a nemesfémért. Csak Londonban tavaly 980 autót szabadítottak meg a katalizátorától. Ipari nemesfémekről és csak néhány grammról van szó. Hivatalosan a katalizátorok újrahasznosítására külön üzemek szakosodtak, a nemesfémeket kémiai eljárással nyerik ki, beleépítve az új alkatrészbe. Magyarországon csak néhány vállalkozás foglalkozik felújítással.

A szakértő szerint az emelésre is érzékeny riasztó mellett a leghatásosabb védelem – amennyiben a tulajdonosnak van erre lehetősége – az autót zárt garázsban tartani. A profi „platinások ” ugyanis hangtalanul tudják levágni vagy lecsavarozni a kipufogó csövéről a katalizátort, a károsult csak az autó beindításakor, a motor erőteljes hangjáról jön rá, hogy baj van.

Hiába buknak a tolvajok

Az egyik legszorgosabb hazai katalizátortolvajt tavaly a gyöngyösi rendőrkapitányság nyomozói fogták el. A 28 éves erdőkertesi férfi fényes nappal Vácott, Gyöngyösön és Salgótarjánban üzemi, iskolai, kórházi parkolókba leállított autókról lopta el az értékes alkatrészt. Egy angol rendszámú autóval állt a kiszemelt kocsi mellé, élettársa járó motorral várta, hogy végezzen a szereléssel, majd elszáguldottak. A tolvajra 18 katalizátorlopást sikerült bizonyítania a hatóságnak, elfogása után azonnal börtönbe került, mert a sorozatos lopásokat egy régebbi lopás miatt kiszabott büntetés felfüggesztésének hatálya alatt követte el. A mostani, fővárosi katalizátorvészhez nem lehet köze, a pásztói járásbíróság döntése érelmében 2020 májusa óta rácsok mögött van.

Szintén jogerős, öt-ötéves börtönbüntetését tölti az a páros, amelyik három éve 71 autó katalizátorát lopta el, 15 millió forintos kárt okozva a gépkocsik tulajdonosainak. A Készenléti Rendőrség munkatársai 2017. március 4-én hajnalban Budapesten érték tetten és fogták el az elkövetőket, egy 26 éves szerb, valamint egy 27 éves szerb–horvát kettős állampolgárságú tolvajt, akik már külföldön is voltak büntetve hasonló lopásokért.

Május 18-án Kecskeméten fogtak el két mosonmagyaróvári tolvajt, a 24 és a 27 éves férfiak Győrben és Mosonmagyaróváron is loptak katalizátorokat. Egy román rendszámú autóval közlekedtek, elfogásukkor éppen egy Toyota Priuson „dolgoztak ”. A házkutatás során 29 leszerelt, szétbontásra váró katalizátort találtak garázsukban, kihallgatásuk során elmondták, egyszerre akarták értékesíteni a nemesfémet, ezért egyszerre akartak nekiállni a bontásnak is; ötmillió forintos haszont tűztek ki célul.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.