Jogsi nélkül hajtanak a nagyon szelíd motorosok

A magyarországi motorosközösség szerint egyre többen jogosítvány nélkül ülnek motorkerékpárra

Végh Attila
Forrás: hegylakok.hu police. hu2020. 08. 04. 10:36
300000 forintos gyorshajtás
Forrás: police.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyorshajtás, engedély nélküli átalakítás, vezetői engedély hiánya – a magyar motorosoknál ezek okozzák a legnagyobb problémát az Országos Rendőr-főkapitányság szerint. Az utak, a közlekedők biztonságára ügyelő rendőröknek az a tapasztalata, hogy a motorkerékpárokat vezetők 10-15 százalékának nincs érvényes jogosítványa. Ennek a számnak a fele azokra érvényes, akik egyáltalán nem is vizsgáztak le motorkerékpár vezetéséből, a másik rész csak gépkocsira vagy segédmotorra érvényes, 48 lóerőnél nagyobb teljesítményű motorkerékpárra nem érvényes vezetői engedéllyel ül egy nagyobb motor nyergébe. Ez a szám a statisztikát elemezve önmagában nem tűnik soknak, de ha a Magyarországon forgalomba helyezett kétszázezer motorkerékpárhoz viszonyítjuk, akkor ez a 20-30 ezres nagyságrendű motoros tömeg már jelentős veszélyforrás az utakon. Ebbe a számba ráadásul még nem tartoznak bele azok, akik 50 köbcentis, rendszám nélküli robogók irataival üzemeltetnek nagyobb, 125-ös, 150-es gépeket, hogy ezzel is megspórolják a forgalomba helyezés, a vizsga, a magasabb biztosítás költségeit.

A Hegylakók motorosközösség jogkövető tagjai szerint nemcsak a felelőtlenség, hanem a spórolás áll a jelenség hátterében. Ennek egyetlen egy pozitívuma van, a „sáros ” motorosok ugyanis nagyon óvatosak, minden közlekedési szabályt betartanak, nem akarják felhívni magukra a rendőrök figyelmét. Az átlagos jogosítvány nélküli motoros nem száguldozik, nem előzget, nem egykerekezik, nem felejti el felkapcsolni a világítást, megfelelő bukósisakot, védőfelszerelést hord, nem előz sorokat, nem szlalomozik az autók között, nem csinál semmit, ami szemet szúrhatna. Ez a réteg inkább a motorjára költi azt a 90-300 ezer forintot, ami a jogosítvány megszerzéséhez kell, ráadásul így nem kell kivárnia azokat az időbeli korlátokat – életkor, illetve vezetési rutin –, amit a törvény előír, hogy magasabb kategóriájú motorkerékpárt is vezethessen.

A rendőrök Győrben, a Mártírok útján figyeltek fel egy rendkívül gyorsan közlekedő motorosra augusztus 2-án 10 óra 40 perckor. A motorkerékpár sebességének bemérésekor kiderült, hogy a járművet egyébként a megfelelő engedéllyel vezető férfi a lakott területen megengedett 50 km/h helyett 140 km/h-val hajtott. A járőrök a balesetveszélyesen közlekedő sofőrt megállították, és 300 ezer forint közigazgatási bírsággal sújtották.

Ha a rend őre mégis megállítja az engedély nélkül motorozót, akkor a jogosítvány nélküli vezetés bírsága a szabálysértési törvény szerint 30.000-35.000 forint öt büntetőponttal, míg ha egy rendőrségi sebességmérésbe száguld bele akkor 300 ezer forint is lehet a büntetés hat pont mínusszal. A szabályosan közlekedőt ráadásul ma már csak átfogó ellenőrzések, razziák, finn rendszerű alkoholszondás ellenőrzésekkor terelik ki a rendőrök a forgalomból. Ezért aztán a jogosítvány nélkül motorozók nagyon szelídek, előre köszönnek a rendőröknek, hiszen a közlekedésrendészet híresen hírhedt „pofátlanító ” kampánya is azokra irányul, akik az alapvető KRESZ szabályokat is semmibe véve hajtanak át a piroson, záróvonalon. A rendőrség nem veszi őrizetbe az engedély nélkül vezetőket, csak abban az esetben, ha a vezetői engedélyüket korábban ittasság miatt vonta be a hatóság. Ez akkor is érvényes, ha egy jogosítvánnyal nem rendelkező polgár egymás után többször is lebukik, az engedély nélküli vezetés ugyanis csak szabálysértés. A szabálysértési hatóság azonban a pénzbírság mellett a jogsértő magatartás megismétlésekor el is tilthatja a szabályszegőt a járművezetéstől. Ha így is ismét ismét motorra ül, akkor a rendőr előállíthatja és szabálysértési őrizetbe veheti, majd a bíróság 72 órán belül meghozza a szankciót, és pénzbírsággal és/vagy elzárással sújthatja, tehát akár börtönbe is kerülhet a trükkös motoros.

Fotó: Hegylakók.hu

A rendőrség és a Nemzeti Közlekedési Hatóság munkatársai idén nyáron is fokozottan ellenőrzik a robogókat, segédmotorokat. Próbapad, motorhangerősség-mérő mikrofon segítségével is ellenőrizhetik a járműveket, hogy maximális sebességüket és teljesítményüket elemezve megállapítsák, azok motorkerékpárnak vagy segédmotor-kerékpárnak minősülnek-e. A csalók olyan motorkerékpárokat szereznek be, melyekből van 50 köbcentis és annál nagyobb, 80-as, 100-as, 125-ös vagy éppen 150-es modell, melyeknek külső formája nem különbözik. Átmatricázzák a nagyobb gépet, és segédmotorra érvényes engedéllyel hajtják az egyébként nagymotornak minősülő gépet. A műszaki ellenőrzés ezt azonnal kiszűri, ilyenkor a bírság 35-70 ezer forint lehet, ráadásul ha bebizonyosodik, hogy meghamisították a robogó okmányait, az már bűncselekmény, ami két évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.