Gyorshajtás, engedély nélküli átalakítás, vezetői engedély hiánya – a magyar motorosoknál ezek okozzák a legnagyobb problémát az Országos Rendőr-főkapitányság szerint. Az utak, a közlekedők biztonságára ügyelő rendőröknek az a tapasztalata, hogy a motorkerékpárokat vezetők 10-15 százalékának nincs érvényes jogosítványa. Ennek a számnak a fele azokra érvényes, akik egyáltalán nem is vizsgáztak le motorkerékpár vezetéséből, a másik rész csak gépkocsira vagy segédmotorra érvényes, 48 lóerőnél nagyobb teljesítményű motorkerékpárra nem érvényes vezetői engedéllyel ül egy nagyobb motor nyergébe. Ez a szám a statisztikát elemezve önmagában nem tűnik soknak, de ha a Magyarországon forgalomba helyezett kétszázezer motorkerékpárhoz viszonyítjuk, akkor ez a 20-30 ezres nagyságrendű motoros tömeg már jelentős veszélyforrás az utakon. Ebbe a számba ráadásul még nem tartoznak bele azok, akik 50 köbcentis, rendszám nélküli robogók irataival üzemeltetnek nagyobb, 125-ös, 150-es gépeket, hogy ezzel is megspórolják a forgalomba helyezés, a vizsga, a magasabb biztosítás költségeit.
A Hegylakók motorosközösség jogkövető tagjai szerint nemcsak a felelőtlenség, hanem a spórolás áll a jelenség hátterében. Ennek egyetlen egy pozitívuma van, a „sáros ” motorosok ugyanis nagyon óvatosak, minden közlekedési szabályt betartanak, nem akarják felhívni magukra a rendőrök figyelmét. Az átlagos jogosítvány nélküli motoros nem száguldozik, nem előzget, nem egykerekezik, nem felejti el felkapcsolni a világítást, megfelelő bukósisakot, védőfelszerelést hord, nem előz sorokat, nem szlalomozik az autók között, nem csinál semmit, ami szemet szúrhatna. Ez a réteg inkább a motorjára költi azt a 90-300 ezer forintot, ami a jogosítvány megszerzéséhez kell, ráadásul így nem kell kivárnia azokat az időbeli korlátokat – életkor, illetve vezetési rutin –, amit a törvény előír, hogy magasabb kategóriájú motorkerékpárt is vezethessen.
A rendőrök Győrben, a Mártírok útján figyeltek fel egy rendkívül gyorsan közlekedő motorosra augusztus 2-án 10 óra 40 perckor. A motorkerékpár sebességének bemérésekor kiderült, hogy a járművet egyébként a megfelelő engedéllyel vezető férfi a lakott területen megengedett 50 km/h helyett 140 km/h-val hajtott. A járőrök a balesetveszélyesen közlekedő sofőrt megállították, és 300 ezer forint közigazgatási bírsággal sújtották.
Ha a rend őre mégis megállítja az engedély nélkül motorozót, akkor a jogosítvány nélküli vezetés bírsága a szabálysértési törvény szerint 30.000-35.000 forint öt büntetőponttal, míg ha egy rendőrségi sebességmérésbe száguld bele akkor 300 ezer forint is lehet a büntetés hat pont mínusszal. A szabályosan közlekedőt ráadásul ma már csak átfogó ellenőrzések, razziák, finn rendszerű alkoholszondás ellenőrzésekkor terelik ki a rendőrök a forgalomból. Ezért aztán a jogosítvány nélkül motorozók nagyon szelídek, előre köszönnek a rendőröknek, hiszen a közlekedésrendészet híresen hírhedt „pofátlanító ” kampánya is azokra irányul, akik az alapvető KRESZ szabályokat is semmibe véve hajtanak át a piroson, záróvonalon. A rendőrség nem veszi őrizetbe az engedély nélkül vezetőket, csak abban az esetben, ha a vezetői engedélyüket korábban ittasság miatt vonta be a hatóság. Ez akkor is érvényes, ha egy jogosítvánnyal nem rendelkező polgár egymás után többször is lebukik, az engedély nélküli vezetés ugyanis csak szabálysértés. A szabálysértési hatóság azonban a pénzbírság mellett a jogsértő magatartás megismétlésekor el is tilthatja a szabályszegőt a járművezetéstől. Ha így is ismét ismét motorra ül, akkor a rendőr előállíthatja és szabálysértési őrizetbe veheti, majd a bíróság 72 órán belül meghozza a szankciót, és pénzbírsággal és/vagy elzárással sújthatja, tehát akár börtönbe is kerülhet a trükkös motoros.