A Magyarországi Ökoiskola-hálózat 2000 márciusában jött létre mintegy húsz lelkes és elkötelezett intézmény kezdeményezésére. A címet, amely a fenntartható fejlődés iskolai alkalmazását jelenti, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) karolta fel és működteti, immáron több mint húsz éve úgy, hogy mára már csaknem 1100 intézmény csatlakozott hozzá. Az ökoiskola cím párja a kisebb korosztályt célzó Zöldóvoda-hálózat, amelyet az Agrárminisztérium gondoz.
Fontos kérdés, hogy egy iskola mitől lesz ökoiskola. Azonkívül, hogy a tanórákon szóba kerülnek a környezetvédelem és a fenntarthatóság elvei, az iskolai élet minden területén megjelennek. Az iskola működtetése terén éppúgy, mint a gyerekek étkeztetése vagy a tanórán kívüli programok, táborok szervezése során.
A helyi környezeti és kulturális értékek megőrzése része az iskola munkájának, emiatt az iskola a helyi közösséggel is szoros kapcsolatot ápol.
Az ökoiskolák innovativitása nemcsak pedagógiai, hanem szervezeti, technikai, gazdasági szinten is megmutatkozik. Pedagógiai gyakorlatukban az ökoiskolák például a valós élethez közel álló problémák feldolgozását részesítik előnyben. A tudásszerzést aktív alkotótevékenységként valósítják meg, a helyi környezetért való cselekvés során, csapatmunkával és kollaboratív együttműködésekben.
Fontos a takarékos működés
Az ökoiskolákban működik energiajárőr-szolgálat, iskolakerteket gondoznak, helyi tanösvényeket építenek, feltérképezik a környék természeti és közösségi értékeit. Hangsúlyt fektetnek arra is, hogy az intézményi közösség szabályait a tanulók felelős részvételével alakítsák ki. Például zöld-diákönkormányzatot működtetnek vagy részt vesznek az épület zöldhasználat-szabályainak megalkotásában.

Technikai, gazdasági szempontból is igyekeznek takarékosan bánni az energiaforrásokkal, csökkenteni a hulladék mennyiségét, az iskola külső-belső környezetét esztétikusan és fenntartható módon alakítani és megteremteni az egészséges étkeztetés feltételeit. Lehetőséget teremtenek a helyi biozöldségek, -gyümölcsök, -termények árusítására is.
Hogyan lesz egy ökoiskolából örökös ökoiskola? Az ökoiskola címet háromévente lehet megújítani. Ha egy iskola egymás után háromszor sikeres pályázatot nyújt be, örökös ökoiskolává válhat.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma minden évben közzéteszi mind az ökoiskola, mind az örökös ökoiskola címekre a felhívását. A szempontok az elmúlt több mint húsz év alatt az intézményi fenntarthatóság legfontosabb jellemzőit vizsgálják, ugyanakkor reflektálnak az utóbbi időszak legfontosabb kihívásaira is. Tavaly például megnyílt a lehetőség a pályázatok digitális benyújtására, amelynek eredményeként a teljes pályáztatási eljárás papírmentessé vált. Ennek is köszönhetően megháromszorozódott a pályázatok száma.