A nagyvárosokban is egyre több kísérlet van arra, hogy megzavarják, esetleg megakadályozzák a közösségi oldalak felületein az üzenetek célba juttatását. Ennek egyik legfőbb eszköze a bérkommentelők, vagy úgynevezett trollok alkalmazása. A köznyelvbe is beépült kifejezés azokat a zavarkeltőket takarja, akik jellemzően álprofilokról írnak megtévesztő, dezinformáló vagy indulatkeltő kommenteket a politikusok bejegyzéseihez vagy más politikai tartalmakhoz. Egy lapunknak nyilatkozó digitális szakértő úgy fogalmazott:
egy troll mivoltáról árulkodik, hogy rendszerint egyáltalán nem, vagy csak nagyon hiányosan vannak kitöltve az egyéb adatok, illetve feltűnően kevés ismerősük van, akik szintén bérkommentelők, hasonlóan furcsa nevekkel és profilokkal.
Elmondása szerint a bérkommentek további jellegzetessége a rövidség.
Veszprémben az egyik ügyeletes megmondóember is fantomszereplő lehet, és mögötte valamelyik balliberális politikus vagy annak megbízottja állhat. A férfi profilja azért gyanús, mert csupán alig néhány tucat ismerőse van, ugyanakkor nincs feltöltött fotója, és nincs elérhető bejegyzése sem. Annyit lehet róla megtudni, hogy Veszprémben lakik, és hogy mikor született. Ez a vélhetően kapuprofil Porga Gyula kormánypárti polgármester legtöbb bejegyzését kommentálja, sokszor a hozzászólásokhoz is megjegyzéseket fűz.
Mindegy neki, hogy politikai, közéleti témáról vagy éppen tájfotókról van szó, folyamatosan bírál, kritizál, nem egyszer központi balliberális paneleket puffogtatva.
Az azonban jól látszik a hozzászólásaiból, hogy bárki legyen is az illető, tisztában van a helyi közélet és politika híreivel, eseményeivel, és ennek megfelelően is szól hozzá a bejegyzésekhez.
Háromféle trolltípust azonosítottak
A trollkodás nagyon is létező jelenség a székesfehérvári online közéletben is, ahol 2019 derekán, az önkormányzati választási kampány előtt tűntek fel nagyobb mennyiségben a nyilvánvalóan nem valós személyt megjelenítő profilok. Forrásaink ugyanakkor azt jelezték, hogy a trolláradat érdekes módon nem az önkormányzati választási kampány alatt, hanem jóval az október 13-i választás után öltött nagyobb méreteket.
Az azóta eltelt hónapokban háromféle trolltípust azonosítottak, egyrészt az „egyszer használatos” kamuprofilokat, amelyek többnyire sem profilképpel, sem más fotóval nem rendelkeznek.
Ismerősi körük általában pár tucat felhasználóból áll, saját posztot sosem gyártanak. Ezzel szemben a „tenyésztett” profilokat valószínűleg hónapokon vagy akár éveken át „nevelik”, amelyek nemcsak első ránézésre keltik valós ember benyomását. Lebuktatásuk nehezebb, mint az egyszer használatos trolloké. A harmadik, speciális trollkategória, amikor nem konkrét személyt igyekeznek hamisítani, hanem a profilt bevallottan egy politikai irányvonal képviseletére készítik, és ez a nevében is megmutatkozik.
Az ilyen profilok minőségében és felépítettségében nagy szórás mutatkozik, vannak egészen kezdetleges profilok, és professzionálisan, rendelésre – és feltételezhetően anyagi térítés ellenében működő – oldalak. Egyes trollok magányosan, mások csapatostul, szervezetten támadnak.