A felsőoktatás irányítási modelljében véghez vitt váltás körüli pártpolitikai csatazajból egyértelműen kihallatszik a lopást, a vagyonátmentést, a párhuzamos államot kiáltók hangja. Ez az értelmezés politikailag érthető, de közpolitikai szemüveggel a felsőoktatás problémái, az átalakítás céljai, a választott eszközök és a kimeneti lehetőségek is jóval összetettebbek.
Az átalakulással szemben három igazán súlyos kritika vetődött fel.
Az első a vagyonvesztés és a „vagyonlenyúlás” lehetősége. Ha valóban ez lenne a politikai szándék, akkor miért került a jogszabályba az állam elővásárlási joga? És mi értelme lenne kockázatot vállalni nem politikus kurátorokkal, az eddigi és a felálló kuratóriumok zömében többséget alkotó, jellemzően akadémiai, üzleti és művészeti személyekkel, akik emberi és szakmai megbecsültségüket játszanák el, ha vagyonátjátszáshoz asszisztálnának? Jól tudjuk, hogy akik állami/önkormányzati vagyont szeretnének magánkézre játszani, azok ennél sokkal könnyebben megtehetik, megtették, minek nehezítenék a saját helyzetüket elővásárlással és civil kurátorokkal?
Bár az alulfinanszírozott felsőoktatás mércéjével mérve komoly vagyonról van szó, az egyes egyetemnek juttatott csomagok értékéből, a várható hozamok és/vagy hasznosítási bevételek nagyságából két dolog biztosan megállapítható:
1) Az alapítványi működtetésű nyugati egyetemek – köztük a CEU is – jóval nagyobb vagyonnal rendelkeznek.
2) A juttatott vagyonból várható bevételek nem elégségesek, a minőségi működéshez kiegészítő állami forrásokra és/vagy a saját bevételek érdemi növelésére lesz szükség.
Amerikában a végzettek adományaikkal jelentős mértékben hozzájárulnak egykori egyetemük finanszírozásához, nálunk ez a fajta támogatás szinte teljesen hiányzik, és – kevés kivételtől eltekintve – a vállalati szponzoráció sem számottevő. Ilyen helyzetben az egyetemek részéről a kapott vagyon értékesítése a gazdálkodás fenntarthatatlanná tételével lenne egyenértékű. Nem az tehát az igazi veszély, hogy valakik „lenyúlják” az egyetemek vagyonát, és az sem valószínű, hogy az államnak vissza kellene vásárolnia az átadott vagyonelemeket. Sokkal inkább tarthatunk attól, hogy kevés egyetem tud majd élni a nagyobb mozgástérrel, nem sokan lesznek képesek anyagilag jobban teljesíteni, márpedig akkor a végén továbbra is az államnak kell kiegészítenie a költségvetésükből hiányzó összegeket.
A második kritika az egyetemi autonómia csorbítása, a harmadik pedig – az előzővel összefüggésben – a kuratóriumok összetétele, a politikai kinevezettek nagy száma.