A járvány kitörésével tavaly márciusban egyik pillanatról a másikra kellett a pedagógusoknak megismerkedniük az online oktatás rejtelmeivel, és bár sokan közülük azelőtt egyáltalán nem mozogtak otthonosan a digitális világban, a pandémia nem hagyott más választást, mint lépést tartani a változó igényekkel. A tanárok mára egyre magabiztosabban használják az informatikai eszközöket, de digitális felkészültségükben nagy eltérések vannak, és ez idáig nem volt olyan rendszer, amivel egységes szempontok alapján fel lehetett volna mérni, hogy ki hol tart e téren. A Veszprémi Szakképzési Centrum (VSzC) most egy helyi céggel, az oktatásfejlesztésben és felnőttképzésben több évtizedes múlttal rendelkező Insedo Kft.-vel összefogva kidolgozott egy mérőrendszert, amely kifejezetten az oktatáshoz szükséges digitális kompetenciákat vizsgálja.
Az idén márciusban elkészült www.tdk.hu honlapon online oktatással kapcsolatos feladatokat kell megoldani, a bárki számára elérhető, ingyenes teszt eredménye pedig a nyelvvizsgával analóg módon, A1-től (kezdő) C2-ig (professzionális) terjedő skálán mutatja meg, hogy a tanár mennyire van birtokában az online oktatás fortélyainak. – A mérés célja tulajdonképpen az, hogy kollégáink számára a legmegfelelőbb továbbképzési lehetőséget tudjuk biztosítani. Az elmúlt év során ugyanis egyre több oktatónk jelezte, hogy szeretné fejleszteni a digitális készségeit, de mi nem találtunk olyan hazai elérhetőséget vagy módszertant, ami kifejezetten tanárokra és az oktatásban szükséges készségekre fókuszálna. Úgy gondoltuk, mindenekelőtt szükséges lenne definiálni, mi is az a digitális kompetencia, és kidolgozni egy olyan rendszert, amit mindenki használhat, hogy lemérje a tudását, majd az eredmények alapján személyre szabott fejlesztésben vehessen részt – magyarázta lapunknak Pap Máté, a VSzC kancellárja.
A mérésben hat fő kompetenciaterületet határoztak meg: szakmai elkötelezettség, digitális források, tanítás és tanulás, értékelés, tanulók támogatása, segítségnyújtás a tanulók fejlesztéséhez. – Nemcsak arról van szó tehát, hogy általánosságban ki mennyire ért a számítógéphez, hanem hogy a tanár tudja-e például, hogyan kell igazán jól összeállítani egy online dolgozatot a diákoknak vagy tudja-e, hogy milyen trükköktől lesz érdekes egy élő kapcsolatos online óra, melyek az adott témához kapcsolódó legizgalmasabb alkalmazások – fejtette ki a kancellár. A tesztben a különböző területekhez és kompetenciaszintekhez eltérő nehézségű és mélységű feladatok tartoznak.