A változó széljárás okozza a legtöbb gondot a Velencei-tónál

Változó medermélység, kiszámíthatatlan mederállag és a hirtelen változó széljárás jelentik a legnagyobb veszélyforrást a fürdőzőkre a Velencei-tavon. A nyári főszezonban sok munkát adnak a vízi rendőröknek a vitorlások, szörfösök is, de úgy tudjuk, egy gyors járőrhajó elegendő ahhoz, hogy riasztás esetén a tó két legtávolabbi pontja között is percek alatt megtegyék a távolságot a rendőrök. Gulyás Katalin rendőr alezredes, a Gárdonyi Rendőrkapitányság, Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője szerint ezek a tó, fürdőzőket érintő legnagyobb veszélyforrásai.

Végh Attila
2021. 06. 26. 10:01
Velencei tó
Járőrhajó a Velencei tó vizén, egy motorcsónakkal is le tudják fedni a területet a rendőrök Forrás: Fejér megyei Rendőr-főkapitányság
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Velencei-tónál nem a vízmélység, hanem a nádasok, a széljárás okozza a legtöbb balesetet, veszélyes helyzetet. A rendőröknek elsodródott csónakosokat, úszókat kell menteniük, ha lecsap a vihar. A Magyar Nemzet információi szerint elég egy gyors járőrhajó ahhoz, hogy riasztás esetén a tó két legtávolabbi pontja között is percek alatt megtegyék a távolságot.

Változó medermélység, változó, hol iszapos, hol hínáros, kiszámíthatatlan mederállag, ezzel párhuzamosan métereken belül akár ötfokosnál is nagyobb hőmérséklet változás jellemzi a Velencei-tó vizét. Gulyás Katalin rendőr alezredes, a gárdonyi rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője szerint ezek a tó, fürdőzőket érintő legnagyobb veszélyforrásai. Az alezredes asszony hozzátette,

arra is nagyon oda kell figyelni a dombok által körbevett tónál, hogy hirtelen a semmiből alakulhatnak ki erős széllökések. A szélirány sem állandó, pillanat alatt megfordulhat, 180 fokos különbségekkel, így a viharjelzésre a part felé indulókat elsodorhatja, be a nádasok közé.

Ráadásul a szél miatt a Velencei-tavon akár méteres vízpermet is létrejöhet, ez megnehezíti a vízen levők levegőhöz jutását, partot érését.

Járőrhajó a Velencei-tó vizén, egy motorcsónakkal is le tudják fedni a területet a rendőrök
Fotó: Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság

A nyári főszezon a Velencei-tónál is megkezdődött június utolsó hétvégéjével, az egyre nagyobb számban megjelenő vitorlások, szörfösök és egyéb vízi sportok kedvelői, valamint fürdőzők a rendőrség munkáját és felelősségét is növelik. A jelenleg divatos felfújható sup deszka például rendkívül alkalmas a sekély vízfelületen a sportolásra, ám vihar és hullámok esetén irányíthatatlan, nagyon könnyen elsodródik. A gárdonyi rendőrök és a strandok felügyelői ezért minden sup használó figyelmét felhívják arra, az átlagosnál is jobban figyeljenek a viharjelzésekre.

A rendőrök szerint nagy hiba, ha a deszkások hosszabb ideig maradnak a sporteszközön, és felhevül a testük a napon, ilyenkor a borulás életveszélyes lehet.

Ez okozhatta annak a 42 éves férfinek a halálát is, aki egy bérelt vízibicikliről ugrott a vízbe pár napja a tavon, megállt a szíve, azonnal meghalt. Hatéves fia úszott a partra segítséget hívni, de már késő volt, a holttestét két nap elteltével találták meg az iszapban a tűzoltók. A halál oka még nem tisztázott, a hatóság igazságügyi orvos szakértőket is bevont a vizsgálatba.

A tavalyi nyári szezonban volt olyan délutáni vihar, amikor a gárdonyi rendőrök a Velencei-tó Öreg-tisztás, Felső-tó, Nagy-tisztás és Hosszú-tisztás elnevezésű vízi területeiről 21 embernek segítettek biztonsággal partra jutni. Először egy vitorlás borult fel, majd egy másik vitorlás és három elektromos meghajtású – a vízpermet miatt zárlatot kapott az erőforrás – kisgéphajó műszaki hiba miatt nem tudott biztonságban partot érni. Két szörfös és négy úszó annyira kimerült, hogy csak a vízi rendőrök segítségével tudott épségben partra jutni.

Tavaly egy viharos délutánon 21 ember életét mentették meg a gárdonyi vízi rendőrök
Fotó: Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság

Sokan nem tudják, a Velencei-tónál csónakot csak 14. életévét betöltött, vízi közlekedés szabályait ismerő fiatal vezethet.

Robbanó motoros hajót csak a mentőegységek vezethetnek a tavon, elektromos meghajtású csónakot csak 17. életévét betöltött személy irányíthat. A vezető felelős a vízi járműben tartózkodó személyek és a vízi jármű biztonságáért, a vízi közlekedés szabályainak megtartásáért, a csónakban tartózkodó, úszni nem tudó, és a 14 éven aluli személyek pedig minden esetben kötelesek mentő mellényt viselni.

Fotó: Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság

A tó biztonságára ügyelő rendőrök megjegyezték, a hirtelen lecsapó viharok miatt nagyon fontos, hogy minden csónakban legyen olyan eszköz, amivel ki lehet merni a hajóba került vizet. A Velencei-tónál négy, a tó minden szegletéből látható modern fénytechnikai módszerrel kialakított viharjelző berendezés működik az 1972-ben létrehozott, először csak árbockosaras jelzőrendszer helyén, amikor egy piros gömböt húztak fel a strandőrök, ha észleleték a vihar közeledtét.

Másodfokú viharjelzés esetén senki nem maradhat a tóban a rendőrökön és a vízi mentőkön kívül.

A Velencei-tó biztonságos, de csak annak, aki betartja a szabályokat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.