Nincs visszatartó ereje, ha valakit végrehajtásában felfüggesztett szabadságvesztésre ítélnek, hiszen általában úgy éli meg, hogy megúszta a büntetést – fogalmazott a Spirit FM rádió Aktuál című műsorában Herpy Miklós közlekedési szakértő ügyvéd a büntetőfékezés miatt első fokon elítélt Berki Krisztián ügye kapcsán. A szakértő szerint a pénzbüntetés is hasonló módon működik, a terheltek általában úgy gondolják: „Jó, letudtam, rendben van.”
Ami izgatni szokta az elítélteket, az a járművezetéstől való eltiltás, a jogosítvány elvesztése. Berkit első fokon két évre tiltották el a járművezetéstől, az eltiltás a jogerőre való emelkedéstől kezdődik majd.

Fotó: Hír TV Riasztás
– Úgy érzem, talán helyesebb lett volna úgy rendelkezni, hogy egy rövid, de letöltendő szabadságvesztést szab ki a bíróság. Egy-két-három hónapra gondolok, tehát nem egy komoly tételre – fogalmazott Herpy Miklós.
Emlékeztetőül: felmentéséért fellebbezett kedden Berki Krisztián volt sportvezető, televíziós műsorok és valóságshow-k szereplője, miután a II–III. Kerületi Bíróság
első fokon két év, végrehajtásában négy évre felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte és két évre eltiltotta a gépjárművezetéstől a 2018. márciusi budapesti büntetőfékezése miatt. Berkinek még 625 ezer forint pénzbüntetést és 600 ezer forint bűnügyi költséget is meg kell fizetnie.
– A törvény úgy szól, ha a szabadságvesztés büntetés, amit a bíróság kiszab, a két évet nem haladja meg, akkor azt felfüggesztheti. Itt a maximálisan felfüggeszthető tételt szabta ki a bíróság: a két évet, és ezt jó hosszú időre, négy évre függesztette fel. Ennek annyi következménye van, hogy nem kell letölteni egyből, ha ez jogerőre emelkedik. A másik következmény pedig az, hogy ha négy év alatt az elítélt nem viselkedik megfelelően és ismét szembekerül a törvénnyel, és szabadságvesztésre ítélnék, akkor azt se lehet felfüggeszteni, és ezt se lehet már felfüggeszteni, ennek a letöltését is el kell rendelni – mutatott rá az ügyvéd az ítélet hátterére.
A Közlekedésbiztonság című szakmai portál szakújságírója leszögezi:
még nem tudhatjuk, mikor és milyen döntés születik másodfokon, ám ez az ítélet már így is erős üzenet mindazoknak, akik az úton fegyverként használják az autójukat vélt-valós sérelmeik, megtörtént vagy csak általuk rosszul megélt közlekedési afférok megtorlására.
Hozzáteszi azonban, a felfüggesztett börtön önmagában nem tűnik túl súlyosnak, különösen, ha M. Richárd ámokfutására gondolunk, akinek a száguldása és egy kanyarodó autó sofőrjének a hibája miatt két ember halt meg, mégis csupán 3,5 évet kapott.
– Berki – M. Richárddal ellentétben – büntetlen előéletű, párja gyermeket vár, nem okozott halálos vagy súlyos sérülést (még ha ez nem is csak rajta múlt), a kialakult bíró gyakorlat ismeretében ezek miatt senki nem gondolhatta komolyan, hogy leültetik a történtekért – fogalmaz a Közlekedésbiztonság.
Ugyancsak a szakportál számolt be korábban a Berki-ügy kapcsán arról, hogy Legfőbb Ügyészség enyhének tartja a büntetőfékezések miatt kiszabott büntetéseket. A Legfőbb Ügyészség szóvivője, Fazekas Géza közölte:
az ügyészség álláspontja szerint a közlekedési ügyekben enyhe a büntetéskiszabási gyakorlat. Szerintük ez leginkább a járművezetéstől eltiltás büntetés indokolatlan mellőzésében, illetve rövid, az egy hónapos törvényi minimumhoz közeli tartamában vagy csupán egyetlen járműkategóriára korlátozásában nyilvánul meg.