A Karácsony Gergely-féle városvezetés az előző, buszbeszerzésekhez köthető szabálytalanságok után újabb mutyizásra készül, ezúttal a dunai hajózásban – hívta fel a figyelmet közösségi oldalán a budapesti Fidesz. Azt írták, csakúgy, mint a buszmutyi esetében, a dunai közösségi hajózásba is egy olyan céget akar bevonni a baloldal, amelyiknek semmiféle referenciája nincs.
Ez a bizonytalan helyzet azonban egyáltalán nem zavarta a BKV-t, hogy „gyorsan és elég gyanús körülmények között” hároméves, újabb három évre meghosszabbítható szerződést akarjon kötni a talán el sem induló szolgáltatásra.
A jelenleg zajló közbeszerzési eljárás részeként olyan üzemeltetőt keresnek, amely a BKV tulajdonában lévő hajókat működteti, végzi velük a hajózási szolgáltatást.
A nyilvánosan elérhető elektronikus közbeszerzési rendszer információi alapján azonban – hívta fel a figyelmet a fővárosi Fidesz – felmerült a gyanú, hogy a győztesként kihirdetni kívánt cég referenciáival komoly gond lehet, azok akár hamisnak is minősíthetők. Egyes iparági belső információk szerint olyan új cég igazolhatta referenciaként a korábbi hivatásforgalmi hajózási szolgáltatást a pályázat során, amelynek még hajózási engedélye sem volt.
Lapunk úgy tudja, hogy a Magyar Kikötő Zrt. referenciaigazolását nem fogadta el a BKV, ezért számukra azt a Silver Line biztosította, de információink szerint a cégnek nem volt hajózási engedélye.
Korábban a BKV használtbusz-bérlési pályázata során olyan céggel szerződtek, amelynek busza sem volt, ráadásul a pályázat során más cég tulajdonában lévő buszokkal pályázott. A fővárosi Fidesz szerint ehhez kísértetiesen hasonló körülmények között zajlik a jelenlegi hajózási szolgáltatási közbeszerzési eljárás, ezért azt kérik a főpolgármestertől, indítson vizsgálatot az ügyben, és annak lezárásáig tiltsa meg a BKV-nak a szerződéskötést.

Fotó: Bach Máté
A korábbiaknál kiszámíthatóbb, ellenőrizhetőbb és magasabb bevételeket ígér az új hajózási szerződés – reagált lapunknak közleményben a BKV. Hangsúlyozták: a közbeszerzési eljárás szabályosan, átlátható módon zajlott, és a BKV számára előnyösen zárult. Emlékeztettek rá, hogy a 2013-ban kötött hajózási szerződések 2019-ben, illetve 2020-ban lejártak. Azokat a BKV szerint nem lehetett jogszerűen meghosszabbítani, ezért kellett új eljárást kiírni. Mint közölték, 2020 végén „a tervezettnél alacsonyabb rendelkezésre álló forrás” miatt vetődött fel, hogy idén átmenetileg nem rendelik meg a hajózási közszolgáltatást. Ekkor viszont már az előbb említett közbeszerzési eljárást nem lehetett jogszerűen felfüggeszteni, halasztani.
A vitatható beszerzések sorába tartozik a használt frankfurti villamosok ügye is. Mint arról lapunk beszámolt, Karácsony Gergely – élve a rendkívüli jogrend adta lehetőséggel – még júniusban fogadta el azt az előterjesztést, amely szerint három ütemben összesen 35, Frankfurtban eladósorba került jármű érkezne Budapestre mintegy 7,7 milliárd forintért. A villamosok közel harmincévesek, ráadásul a klímaberendezés hiányzik róluk, és bár a német tulajdonos szerint azok utólag nem szerelhetők be, a BKV többször is kinyilvánította, hogy „a klímatechnika rohamos fejlődésének” köszönhetően meg fogják tudni oldani a légkondicionálást.
Nemcsak a BKV, a cégtulajdonos főváros projektjei is több sebből véreznek. A Lánchidat a Tarlós István korábbi főpolgármester idején tett ajánlattal szemben ötmilliárd forinttal drágábban újíthatja fel a jelenlegi városvezetés.