időjárás 16°C Gál 2021. October 16.
logo
A beruházás az összekötés mellett a teljes járműpark cseréjét is érinti.

Átvette a kormány a metró és a HÉV-ek összekötésének projektjét

Magyar Nemzet
Forrás: MTI, Facebook
2021.09.17. 16:40 2021.09.17. 16:56
Átvette a kormány a metró és a HÉV-ek összekötésének projektjét

Állami beruházásként valósul meg a 2-es metró és a gödöllői, csömöri HÉV-ek összekötése, illetve a HÉV-vonalak felújítása – számolt be róla Vitézy Dávid a bejegyzésében. A Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója elmondta: a kormány közel ötmilliárd forintos uniós támogatást biztosít a projektre, amelynek célja a gyors, közvetlen járat biztosítása Kőbánya, Zugló és a XVI. kerület, valamint azok agglomerációja között. A beruházás az összekötés mellett a teljes járműpark cseréjét is érinti.

Ma reggel aláírtuk a szerződést: átvettük a BKK-tól a kettes metró és a gödöllői HÉV fejlesztésének előkészítését

 – közölte a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója pénteken a Facebook-oldalán. Vitézy Dávid azt írta: a fejlesztés állami átvételéről Szatmáry Kristóf, a térség fideszes országgyűlési képviselőjének kezdeményezésére döntött a kormány. Ehhez a korábban félbehagyott előkészítési folyamatot átvették a fővárosi önkormányzattól és a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK). A tervezési szerződések és megszerzett engedélyek átruházásáról szóló szerződést péntek reggel alá is írták Walter Katalinnal, a BKK vezérigazgatójával – közölte. Hozzátette, hogy megállapodtak a további együttműködésről és a korábban elkészült tervdokumentációk felhasználásáról is. 

A következő lépés az, hogy a fővárossal, a BKK-val és az érintett X., XIV., XVI. kerületi önkormányzattal megállapodást kötnek a beruházás részletes műszaki tartalmáról.

Jelezte: a továbbtervezésre és a beruházás előkészítésére 

a kormány 4,6 milliárd forint európai uniós támogatást biztosít a BFK és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciumának.

– A projekt célja átszállásmentes, gyors, kötöttpályás eljutási lehetőség megteremtése Budapest belvárosa, a három külső kerület és Csömör, Gödöllő, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród között. Szükség van a kapcsolódó járműbeszerzés előkészítésére is – tette hozzá Vitézy Dávid.

A BFK vezetője felidézte: az Örs vezér terénél lesz összekötve a metróvonal a HÉV-vel. 

– A beruházás zömét a gödöllői és a csömöri vonalon a pálya újjáépítése, a megállók akadálymentesítése, P+R autóparkolók, B+R kerékpártárolók létesítése teszi ki. A tervek készítésekor kiemelt figyelmet kap a HÉV elvágóhatásának csökkentése, a szintbeni útátjárók megszüntetése 

– írta a vezérigazgató.

Megjegyezte: a projekt nemcsak az összekötést, az elhasználódott pályák felújítását, a rossz helyen lévő megállók áthelyezését tartalmazza, hanem a teljes járműpark cseréjét is. – Jelentősen megváltozik a megállók elhelyezkedése is – tette hozzá. 

A jelenlegi metrószakaszon létesülne egy új megálló Törökőr néven, ott, ahol az M2-es metró a ceglédi vasútvonal bevezető szakasza alatt halad át. 

A gyorsvasút a jelenlegi Örs vezér tere végállomás előtt elkezdené az emelkedést, majd a Kerepesi út és a Nagy Lajos király útja fölött átívelve, a jelenlegi HÉV-végállomás fölött érné el az új Örs vezér tere megállót.

Vitézy Dávid bejegyzése szerint az új Rákosfalva megálló a mostaninál beljebb kapna helyet, majd egy szintén új, a körvasútra átszállást lehetővé tevő megálló következne az Egyenes utcai lakótelepnél. – Onnantól a felszín alatt folytatódna a gyorsvasút, hogy a XVI. kerület két részét ne vágja el egymástól. Azon a szakaszon a sashalmi Thököly útnál és a mátyásföldi Jókai Mór utcánál állnának meg a szerelvények. A mostani Imre utcai megálló valamivel kijjebb helyezésével jönne létre az Erzsébetliget megálló, már a felszínen. 

A H9-es, csömöri ágon Cinkota alsó helyett a beépült Csabaligetnél állnának meg a járművek, Árpádföldhöz közelebb

 – részletezte.

A BFK vezérigazgatója kitért arra, hogy a projektnek „meglehetősen hosszú a múltja”, sok-sok évnyi civil, javaslattevő, kezdeményező munka után, 2012 és 2015 között még az ő vezetése alatt rendelte meg a BKK a megvalósíthatósági tanulmányokat. Majd 2015-ben a Fővárosi Közgyűlés finanszírozta a folytatást, a városhatáron belüli szakaszok részletes tervezését. A kormány idén márciusban döntött arról, hogy a beruházás tervezésével a BFK-t bízza meg, és biztosította az uniós forrásokat. A tervek elkészítésének a határideje 2023, a kivitelezés ezután – az építési források rendelkezésre állásának függvényében – kezdődhet meg. Majd többéves építési és járműbeszerzési folyamat következik, és utána vehetik majd birtokba az utasok az összekötött rendszert – ismertette Vitézy Dávid.