„Ha a baloldal valamit ideiglenesen megszüntet, az konkrétan megy a levesbe, egyszer és mindenkorra kinyírják! A dunai vonali hajójárat is erre a sorsra jutott. Karácsony, szégyelld magad!”
– adott hangot véleményének Wintermantel Zsolt, a BKK igazgatóságának tagja a Facebook-oldalán, arra reagálva, hogy 2022-ben sem indítja el a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) a Duna budapesti szakaszán közlekedő hajójáratokat.
Mint ismert, még májusban forráshiányra hivatkozva döntött úgy a BKV, hogy idén nem indítják el a menetrend szerinti hajóközlekedést, pedig ez a fajta közösségi közlekedés nagy sikernek örvendett a fővárosiak körében, kiegészítette ugyanis a szárazföldi közlekedést, és azoknak a családoknak is esélyt adott a hajókázására, akik nem tudták a drágább szolgáltatást igénybe venni.
Erre reagálva a kormány mentesítő hajójáratokat indított Budapesten, ezzel is mérsékelve a Lánchíd lezárása miatt fokozódó közlekedési káoszt.
Nem sokkal ezután Karácsony Gergely egyik helyettese, Tüttő Kata olyan nyilatkozatot tett, mintha a főváros indította volna el az említett hajójáratokat, amelyekkel kisegítik a budapestieket és a turistákat.
A témát érintve nem lehet megkerülni, hogy idén nyáron a BKV gyanús körülmények között írta ki dunai hajótenderét, a győztesnek kihirdetni szándékozott cég ugyanis semmilyen referenciával nem rendelkezett. A nyilvánosan elérhető elektronikus közbeszerzési rendszer információi alapján felmerült a gyanú, hogy a győztesként kihirdetni kívánt cég referenciáival komoly gond lehet, azok akár hamisnak is minősíthetők.
Egyes iparági belső információk szerint olyan új cég igazolhatta referenciaként a korábbi hivatásforgalmi hajózási szolgáltatást a pályázaton, amelynek még hajózási engedélye sem volt. Tehát a járatok körüli bizonytalan helyzet egyáltalán nem zavarta a BKV-t, hogy „gyorsan és elég gyanús körülmények között” hároméves, újabb három évre meghosszabbítható szerződést akarjon kötni a talán el sem induló szolgáltatásra. A vállalat akkor úgy reagált, hogy szerintük kiszámíthatóbb, ellenőrizhetőbb és magasabb bevételeket ígér az új hajózási szerződés.
Ehhez kísértetiesen hasonló volt korábban a BKV használtbusz-bérlése, amikor olyan céggel szerződtek, amelynek még busza sem volt, ezért a pályázaton más tulajdonában lévő buszokkal pályázott.
A vitatható beszerzések sorába tartozik a használt frankfurti villamosok ügye is. Karácsony Gergely – élve a rendkívüli jogrend adta lehetőséggel – még júniusban fogadta el azt az előterjesztést, amely szerint három ütemben összesen 35, Frankfurtban eladósorba került jármű érkezne Budapestre mintegy 7,7 milliárd forintért. A villamosok közel harmincévesek, ráadásul a klímaberendezés hiányzik róluk, és bár a német tulajdonos szerint azok utólag nem szerelhetők be, a BKV többször is kinyilvánította, hogy „a klímatechnika rohamos fejlődésének” köszönhetően meg fogják tudni oldani a légkondicionálást. Azóta kiderült, hogy a villamosmutyi ügyében a Közbeszerzési Hatóság elnöke hivatalból eljárást indított, mivel jelentősen sérülhettek a közbeszerzési szabályok.
BORÍTÓKÉP: Havran Zoltán