– 2019-ben nevezték ki az Óbudai Egyetem rektorává. Hogyan értékelné az elmúlt két évet?
– A kérdés inkább az, hogy az egyetem polgárai miként értékelik. Sok mindent ki lehet emelni az elmúlt két és fél év eredményeiből, ezek közül az egyik legmeggyőzőbb, hogy 2019-ben, amikor átvettem az intézmény vezetését, a nemzetközi rangsorok az Óbudai Egyetemet nem hivatalosan a 2083. helyre pozicionálták,
ma pedig a Times Higher Education rangsora alapján az intézmény a világ legjobb egyetemei között immár hivatalosan is az 1079. helyen áll.
Ezer helyet léptünk előre, ez az eredmény ebben a nemzetközi versenyben egyáltalán nem tekinthető megszokottnak.
– Hogyan sikerült ilyen komoly előrelépést elérni?
– Következetes munkával. Bár az Óbudai Egyetem 2019-ben is a világ csaknem harmincezer egyetemének a legjobb tíz százalékába tartozott, de tudtam azt, hogy ennél többre vagyunk hivatottak. Éppen ezért 2020 elején úgynevezett rankingbizottságot létrehozva felmértük erősségeinket és gyengeségeinket. Mindezek mentén újraszabtuk a teendőinket. Mivel nemzetközi szinten a robotika, az egészségügyi informatika, a mesterséges intelligencia, valamint a kiberbiztonság területén voltunk a legerősebbek, ebben láttuk a kitörési lehetőséget. A kutatási portfóliónkat ezekre a területekre összpontosítottuk, azokon pedig, ahol gyengébben teljesítettünk, fokozatosan elkezdtünk felzárkózni. A módszer bevált, ugyanis a korábbinál több kutatási megrendelést kapunk, a nemzetközi eredmények alapján pedig a gyakorlatorientáltság szempontjából egyetemünk a magyar műszaki felsőoktatás fellegvára.
– Egy műszaki egyetem esetében valóban a gyakorlati készségek és kompetenciák fejlesztése a legfontosabb. Az Óbudai Egyetemen hogyan garantálják ezt?
– Már az első évtől megkezdődik – párhuzamosan az elméleti alapok átadásától – kisebb csoportokban a mérnökhallgatók gyakorlati képzése. Az elmúlt években a duális képzés területén is sikerült előrelépnünk.
Minden karunk az adott területen együttműködési szerződéseket kötött különböző cégekkel, így a Siemenstől a Graphisofton át a Penny Marketig a műszaki és a gazdasági élet szinte minden területét lefedi a duális rendszerünk.
A legjobb gyakorlatot a székesfehérvári Alba Regia műszaki kar mutatja fel, ott jelenleg is több mint száz hallgató tanulmányainak költségeihez járulnak hozzá a helyi cégek, biztosítva azt, hogy a diákok már az egyetemi éveik alatt megismerkedjenek egy-egy üzem működésével, a gyártási folyamatok összehangolásával. A gyakorlati oktatást a jövőben kutatás-fejlesztési lehetőségekkel ötvözzük, hiszen az Óbudai Egyetem három tudományos és technológiai park kialakítását indította el, ami a magyar felsőoktatásban egyedülálló fejlesztéssorozat. A zsámbéki beruházás mellett mechatronikai tudományos és technológiai park kialakítására nyílik lehetőség Székesfehérváron és okosipari science park létesülhet Kaposváron.