A civil szervezet munkája iránt érdeklődők körében is komoly felháborodást váltott ki az a plakátkampány, amelyet az Amnesty International (AI) Magyarország az emberi jogok világnapja alkalmából szervezett.
A jogvédők a saját Facebook-oldaluk tanúsága szerint több hazai városban – Budapestben, Szegeden, Pécsett és Debrecenben – helyeztettek ki a közterületre rikító sárga plakátokat, amelyeken a feketével nyomtatott szöveg két részre oszlik. Az első részben óriási betűkkel ez áll: „Legyél meleg”, a következő sorban jóval kisebb betűkkel így folytatódik: „leszbikus, biszexuális, transznemű, interszexuális, aszexuális, queer, roma, hajléktalan ember, nő, zsidó vagy menekült, az emberi jogok mindenkit megilletnek”.
– Ha reklámpszichológiai szempontból próbáljuk elemezni, azt kell mondanunk, hogy
ez a plakát szándékosan és erősen félrevezető
– mondta a Magyar Nemzetnek Bagdy Emőke pszichológus. – A szemlélő a szöveg első részét veszi észre, az ég bele, az válik üzenetté – ami azt követi, már csak kiegészítésnek, toldaléknak tűnik. Ezért mondom, hogy bár nagyon hatásos trükkről van szó, amely azonnal vonzza a szemet, a figyelmet, valójában súlytalanná teszi a teljes szöveg eredeti üzenetét – mutatott rá.
Az ismert szakember szerint azonban nem csak ez az egy baj van a kihelyezett plakátokkal. – Szociálpszichológiai szempontból pedig azért
hibás, sőt sértő, mert olyan társadalmi csoportokat vesz egy kalap alá, amelyek nem tartoznak össze
– magyarázta. – Hajléktalannak lenni szociális kérdés, nem keverendő össze született adottságokkal vagy identitással. Mindez megint az eredeti üzenet rovására megy – tette hozzá.
Az AI kampánya ellen egyébként a szervezettel amúgy szimpatizálók is felszólaltak, és nagyon sokan úgy ítélték meg, akármi volt is a kampány szervezőinek a szándéka, a kezdeményezés a visszájára sült el.
A már idézett Facebook-bejegyzés alatt rengetegen használják a kínos jelzőt, és vitába is szállnak az oldal szerkesztőivel.
Az AI véleményét tükrözi az egyik válasz: „Minden építő kommentet meghallgatunk és átgondolunk, de ha jól értjük, akkor járnánk el jól, ha visszavonnánk a hirdetéseket/plakátokat, ezt pedig nem szeretnénk.”