Donáth Anna támogatja Brüsszel karbonadó-javaslatát

A Momentum európai parlamenti képviselője minden elemét támogatja annak az uniós javaslatcsomagnak, amely pluszadókkal terhelné a lakosságot, újabb terheket róna az autósokra és a rezsiköltségeket is emelné. Donáth Anna egy keddi írásában állt ki Frans Timmermans uniós biztos előterjesztése mellett, amit azonban szerdán leszavazott az Európai Parlament többsége. A Mediaworks Hírcentrumának összeállítása bemutatja a csomag kritikus részeit, a momentumos politikus, illetve a Fidesz álláspontját a karbonadó kérdéskörében – olvasható az Origón megjelent cikkben.

Mediaworks–Hírcentrum
Forrás: Origo2022. 06. 09. 17:21
DONÁTH Anna
Budapest, 2022. április 3. Donáth Anna, a Momentum elnöke, a párt európai parlamenti képviselõje, miután leadta szavazatát az országgyûlési választáson és gyermekvédelmi népszavazáson a XI. kerületi Kelenvölgyi Általános Iskolában kialakított szavazókörben 2022. április 3-án. MTI/Demecs Zsolt Fotó: Demecs Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Támogatja a lakosságot terhelő pluszadók bevezetését Donáth Anna, a Momentum európai parlamenti képviselője, aki egy kedden megjelent írásában kiállt az „Irány az 55 százalék” (Fit for 55) elnevezésű javaslatcsomag mellett. Frans Timmermans holland uniós biztos előterjesztése szerint karbonadót kellene fizetnie mindenkinek, aki belső égésű motorral működő gépkocsit használ. Ezenkívül klímaadót is bevezetne a bizottság holland alelnöke az EU károsanyag-kibocsátás kereskedelmi rendszerének felülvizsgálata révén. Mindez azt jelentené, hogy a legnagyobb károsanyag-kibocsátók, a multinacionális cégek helyett az unió polgárai, köztük a magyar emberek fizetnék meg a zöldátállás árát, növekednének a rezsiszámlák és a közlekedés költségei. Továbbá a minimum-energiaadót is támogatja, ami az energiaárak befolyásolásával – tehát drágulásával – ösztönözné a lakosságot arra, hogy minél kevesebb szén-dioxid-kibocsátással járó energiát használjanak.

Számos más intézkedést pedig előre hozna a brüsszeli tervből.

A javaslatcsomagot szerdán az Európai Parlament többsége elutasította és átdolgozásra visszaküldte a bizottságnak, de ez nem változtat azon, hogy a Momentum olyan javaslatokat támogat, amelyek jelentősen növelnék a magyar emberek megélhetési költségeit.

Áremeléssel befolyásolnák a fogyasztást

A Mérce nevű online portálon megjelent írásában Donáth Anna úgy fogalmazott: 

Ebben a tágabb kontextusban kell az Európai Uniónak érdemi változást felmutatnia, és a Fit For 55 javaslatcsomag szellemiségében tetten is érhető ez a szándék, hiszen több, a zöldátállást segítő innovatív megoldást is tartalmaz. Először is kiterjeszti a kvótakereskedelmi rendszert új területekre.

A Momentum EP-képviselője szerint a Fit For 55 másik fontos pillére az erőfeszítés-megosztási rendelet reformja, aminek hatálya alá tartozik az uniós kibocsátás több mint fele. Ide alapvetően azok a szektorok tartoznak, amelyek a lakosság közvetlen fogyasztásával függnek össze, mint például a közlekedés, a fűtés vagy a mezőgazdaság. E területeken a negyvenszázalékos kibocsátáscsökkentés a kitűzött cél.

A csomagban szerepel a minimum-energiaadó terve is, ami az uniós szintű kibocsátáscsökkentés teljesen új eleme lenne. Ez az eszköz az energiaárak befolyásolásával ösztönözné a fogyasztást a minél kevesebb kibocsátással járó energia használatára – állapította meg a cikkben Donáth Anna, de azt nem tette hozzá, hogy ez a „befolyásolás” gyakorlatilag áremelést jelent.

A Momentum felpörgetné a változtatásokat

A politikus egyes javaslatokat – kerozinadó, kvótakereskedelem ingyenes kibocsátási engedélyei kivezetése, belső égésű motoros autók kivonása – még előrébb hozna.

Mint kifejtette, több területen is könnyedén lehetne hatásosabbá tenni a tervezett intézkedéseket. Ez érint egyrészt időrendi kérdéseket, hiszen a csomag több módosítása is csak 2030-ban vagy utána lép hatályba: ilyen például a kvótakereskedelem ingyenes kibocsátási engedélyeinek a kivezetése 2036-ban. De az uniós kerozinadó is csak 2032-ben lépne hatályba. Sőt, a 

Fit For 55” alapján 2035 után nem lehetne többé belső égésű motoros autókat forgalomba helyezni az EU-ban, de ezt a célt már magától is bevállalta több nagyobb autógyártó

 – fogalmazott Donáth. Szerinte ezeket a célkitűzéseket évekkel előrébb lehetne és kellene hozni, ez csupán politikai akarat kérdése. Másrészt pedig ambiciózusabb céltartományokat is kitűzhetne az EU, például a megújuló energiaforrások felhasználásában negyven helyett ötven százalékot is ki lehetne tűzni, a technológia rendelkezésre áll már – állapította meg a Momentum EP-képviselője.

Fidesz-siker az EP-ben

Miután az Európai Parlament képviselőinek többsége szerdán elutasította a Timmermans-csomagot, Tóth Edina, a Fidesz–KDNP EP-képviselője kifejtette: a szavazás eredménye jelentős siker a Fidesz európai parlamenti képviselőinek, akik mindvégig következetesen harcoltak a lakosságra és a közlekedésre kiterjesztendő klímaadó ellen, elsősorban annak rezsiárfelhajtó hatása miatt. 

A szavazás eredménye világosan mutatja, hogy a klímacsomag több sebből vérzik, s nem sikerült sem politikai, sem társadalmi támogatottságot a javaslat mellé állítani

 – hangsúlyozta a képviselő. Hozzátette: sajnálatos Brüsszel újabb átgondolatlan és felelőtlen, a józan észnek ellentmondó klímapolitikai intézkedési terve a polgárokra, családokra terhelte volna a zöldítés árát, ez pedig elfogadhatatlan lett volna számunkra.

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.

Borítókép: Donáth Anna (Fotó: MTI/Demecs Zsolt)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.