A cserkészpedagógia sajátos megközelítése a gyerekkel való foglalkozásnak, egy komplex rendszer, azonban bizonyos elemei kiemelhetők, átadhatók a tanároknak
– fogalmazott Jakab Rita, a pedagógusképzések szakmai koordinátora, a továbbképzés egyik trénere.
Arról is beszámolt a Magyar Nemzetnek, hogy a cserkésznevelők pedagógiája élményalapú, vagyis játékokkal, különböző gyakorlatokkal segítik beindítani a csapatdinamikai folyamatokat. Ezek beépülésével a gyerekek képesek lesznek könnyebb kapcsolódásra, konfliktuskezelésre és nehézségek leküzdésére is.
A Magyar Cserkészszövetség akkreditált pedagógusképzése a 2022–2023-as évekre tervezetten két harmincórás kurzusból áll, melynek első felvonása november folyamán zajlik majd. Az edukáció célja, hogy a résztvevők ismereteinek és módszertani kultúrájának gazdagításával a pedagógusok képessé váljanak olyan rövid időtartamú és több napos (kirándulások, táborok) értékproduktív szabadidős programok megtervezésére, megszervezésére, amelyek fókuszában a gyerekek és fiatalok közösségének fejlesztése áll
– részletezte.
A tanórai és tanórán kívüli lehetőségekről, módszerekről az első félévben tanulhatnak a résztvevők, míg a több napos programok: osztálykirándulások, táborok felépítéséről a tavaszi félévben szeretnénk képzéseket tartani – mutatta be a képzés menetét a koordinátor.
A Lakitelek Alapítvány és Népfőiskola első körben, 2022-ben négy képzésnek ad teret, nyolcvan pedagógus edukálására
– ismertette Jakab Rita.
A Magyar Cserkészszövetség küldetése
A cserkészet a világ legnagyobb gyermek- és ifjúsági mozgalma. A világ több mint kétszáz országában ötvenmillió cserkész dolgozik egy közös célért: segíteni a gyermekeket és fiatalokat, hogy aktív és elkötelezett felnőttekké váljanak. A magyarországi cserkészmozgalom célja, hogy a társadalmat olyan életrevaló, elkötelezett, felelős, egészséges polgárok alkossák, akiknek fontos, hogy önmaguk folyamatos nevelése által az Isten felé növekedjenek. Ennek érdekében életmodellt nyújtanak, valamint ifjúságnevelést végeznek önkénteseik segítségével. Magyarországon a helyi közösségekkel együttműködve hétéves kortól mindenki számára befogadó közösség a cserkészet, aki nyitott elveikre és a közösség életében tevékenyen részt vállal.
A szakmai koordinátor arról is beszélt: a cserkészszövetség nyitott arra, hogy mozgalmuk gyarapodjon a képzések hatására, de elsődleges céljuk társadalmi szintű változásokat elérni a cserkészpedagógia alkalmazásával. Úgy fogalmazott:
szeretnénk megmutatni a pedagógusoknak, milyen perspektívákat rejt, milyen sokat ad hozzá a gyermekek fejlődéséhez, amikor egy iskolának cserkészcsapata van.
Jakab Rita hangsúlyozta: szeretnék, ha a képzést elvégző pedagógusok a pályájuk során alkalmazni tudnák a kurzusokon elsajátított módszereket, ezért az akkreditált továbbképzést ajánlják minden olyan köznevelésben dolgozó pedagógusnak, aki részt vesz a gyermekek és fiatalok közösségi életének, szabadidős tevékenységének szervezésében.
Borítókép: A közösségi élet fejlesztően hat a gyerekekre (Fotó: Havran Zoltán)