Jönnek a trükkös sebességmérők, ezekben az utcákban helyezik el őket

Vadonatúj fix traffipaxok és a fővárosban újdonságnak számító traffiboxok jelennek meg nemsokára Budapest útjain. A „boxot” több vidéki településen csodafegyvernek tartják, egy autózási oldalon jelentek meg azok a fővárosi utcanevek, ahol bevetik őket a nyártól.

Magyar Nemzet
Forrás: Vezess2023. 04. 13. 15:10
null
Pécs, 2016. április 21. Egy rendõr a Véda automata közlekedés-ellenõrzési rendszer egyik sebességmérõjével a 6-os fõúton, Pécs határában 2016. április 21-én. Csaknem kilencszáz magyarországi helyszínen ellenõrzi a rendõrség a sebességhatár túllépését reggel hat óra óta 24 órán keresztül a Speedmarathon nemzetközi akció keretében. MTI Fotó: Sóki Tamás Fotó: Sóki Tamás
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számos budapesti kerület dolgozik a járműforgalom valamilyen lassításán, hogy megelőzzék a baleseteket az utakon – tájékoztatták a fővárosi önkormányzatok a Vezess.hu-t.

Négy fő módszert alkalmaznak a kerületek: a traffipaxot, a traffiboxot, a táblás sebességkorlátozást és a fizikai lassító útelemeket. Nincs egységes gyakorlat arra, hol melyiket tartják a leghatékonyabbnak.

 

Traffiboxok mellett új traffipaxok

A II. kerület hét helyszínen telepít fix sebességmérő készülékeket saját forrásból a BRFK-val együttműködésben. Az önkormányzat már elindította a beszerzést, a telepítést június elejére tervezik.

A sebességmérők ezeknél a pontoknál figyelik majd a járműveket:

  • Árpád fejedelem útja 12.
  • Hidegkúti út 128.
  • Kapy út 40.
  • Máriaremetei út 132.
  • Nagykovácsi út 4.
  • Törökvész út 31.
  • Zöldlomb utca 24.

A XVIII. kerületben szintén új sebességmérő jelenik meg hamarosan a Gyömrői úton. Kőrös Péter alpolgármester szerint lényegesen többre lenne szükség, ám a kerületi rendőrkapitányság állományában egy darab mozgó traffipax van. Vizsgálják ugyanakkor a traffiboxok telepítésének lehetőségét – tette hozzá.

Az I. kerület megkezdte az egyeztetést a kerületi rendőrkapitánysággal és a fővárossal. Folyik a részletek kidolgozása, és hamarosan meghatározzák a traffiboxok pontos számát és a helyszíneiket.

 

Miért trükkös a traffibox?

Országszerte mintegy száz darab traffibox működik. A trükkösnek nevezett eszközben az ORFK mobil sebességmérőit helyezik el. Vagy éppen nem tartalmaznak ilyen sebességmérőt, de jelenlétükkel is lassításra késztetik az autósokat.

Azért is hatékonyabbak lehetnek az utak fölé szerelt fix készülékeknél, mert forgathatók, vagyis a kétirányú forgalmat is képesek figyelni. Akár naponta többször is fordíthatnak rajtuk, így a sofőrök sosem tudhatják, milyen irányban ellenőrzik az utat a rendőrök.

 

Két kerület külön utakon

A budai XII. és a pesti XVI. kerület nem tartja megfelelő megoldásnak a sebességmérést, ezért nem is tervezik ilyen eszközök beszerzését. A Hegyvidéken csak bizonyos, gyorshajtásos balesetek elkerülésére látják alkalmasnak, de több más szabálytalanságot, mint a figyelmetlen vagy ittas vezetésből, az elsőbbség meg nem adásából vagy a figyelmetlen járdáról lelépésből adódó baleseteket nem lehet vele érdemben csökkenteni.

A Kertvárosban pedig úgy gondolják, hogy a gyorshajtásból eredő balesetek számát nem csökkenti ez a megoldás, mert a notórius gyorshajtók a kihelyezési pontok kiismerése után máshol ugyanúgy száguldoznak. Mivel annyi traffipaxot nem lehet kihelyezni, ami kiszorítja a megengedett sebesség túllépését, mindössze térben helyeznék át a problémát.

 

Forgalomlassítás táblákkal és fizikai eszközökkel

A VI. kerület minden olyan utcájában kihelyeznek 30-as táblát, ahol nem közlekedik BKK-járat. A XIII. kerületben a Róbert Károly körút, a Vágány utca, a Dózsa György út, a Dráva utca és a Duna által határolt területen év végéig szinte minden eddig kimaradt utcában 30-as maximális sebességkorlátozást terveznek bevezetni. Az I. kerületben is dolgoznak azokon a terveken, hogy milyen újabb utcákban helyezzenek el sebességkorlátozó táblákat.

A XVIII. kerületben forgalomlassító eszközökkel, fekvőrendőrrel, virágládával vagy kiemelt kereszteződéssel igyekeznek szabályozni a közlekedést. A XIV. kerület ebben az évben bő húszmillió forintot fordít közlekedéslassító megoldásokra. A XVI. kerületben a táblázás mellett élnek a forgalomcsillapító küszöbök, fekvőrendőrök, virágládák kihelyezésének eszközével is.

 

Szigorúbb ellenőrzés, behajtási korlátozás

A IV. kerületben a veszélyeztetett útszakaszokon fokozottabb ellenőrzésekkel és úgynevezett közlekedési akciókkal igyekszik a rendőrség elejét venni a baleseteknek. Az V. kerület az átmenő forgalmat kívánja mérsékelni. Legutóbb a Szabadság tér és a Honvéd utca kereszteződésénél olyan áthajtási pontot alakítottak ki, amelyet csak a kerületi várakozási engedéllyel rendelkező belvárosi polgárok használhatnak – olvasható a Vezess.hu cikkében.

Borítókép: illusztráció (Fotó: MTI/Sóki Tamás)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.