A gyorshajtási szigorítás minden részletét tisztázta a rendőrség

A nemrég nagy port kavart gyorshajtási szigorítással kapcsolatos, az interneten és a sajtóban elterjedt téves információkat tisztázta ma az ORFK sajtótájékoztatón. Óberling József rendőr ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője szerint a rendőrök továbbra sem vadásznak majd az előírt sebességet minimálisan átlépőkre.

2023. 05. 16. 17:00
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A személysérüléses közúti közlekedési baleseteknél még mindig magasan vezető baleseti ok a gyorshajtás. Egy baleset bekövetkezésének lehetősége, illetve a sérülés súlyossága hatványozottan arányos a sebesség nagyságával. Ezért a rendőrség minden eszközzel igyekszik elérni, hogy a járművezetőkben ez tudatosuljon. 

Éppen ezért

megszűnik a gyorshajtási tűréshatár.

Míg korábban nem járt büntetés azért, ha valaki 50 kilométer/órás sebességkorlátozásnál például 53-mal haladt, ezután akár 1 km/h-s gyorshajtásért is jöhet a csekk – de csak akkor, ha bemérés után megállítják az autóst.

A legújabb traffipax működés közben (Fotó: police.hu)

A Totalcar szakportál szerint problémás a traffipaxok pontosságának kérdése. Sokan úgy tudják, a készülékek 2-3 százalékot is tévedhetnek egy mérés során, így elméletben az is kaphat büntetést, aki bár 50-nel haladt, a traffipax 52-vel mérte be. 

Óberling József ma leszögezte:

itt félreértésről van szó.

A traffipaxok 3 tizedmásodpercenként ezer mérést végeznek, az eredmények pontosságához pedig nem férhet kétség. A 2-3 százalékos pontatlanság valójában nem a készülékre, hanem a hitelesítési teszt tűréshatárára vonatkozik, melyen a mérőeszközöknek át kell esniük. Ezt egyébként a jövőben már nem tüntetik fel. 

A törvények szerint a hitelesített mérőműszerrel mért eredményt vitathatatlannak kell tekinteni egészen addig, amíg az ellenkezője be nem bizonyosodik.

Az sem volt eddig egyértelmű, mi a teendő, ha egy autó sebességmérője pontatlan értéket mutat, a sofőr pedig ezért hajt gyorsan. A rendőr ezredes szerint az autók gyárilag valamivel nagyobb sebességet mérnek, mint a valós tempó, így az eltérés felfelé csak elenyésző lehet. Ha a műszere mégis kirívóan pontatlanul mér, azt a sofőrnek észre kell vennie.

Elhangzott továbbá, hogy a szigorítás célja nem a pénzbehajtás. A kiszabott bírságokból befolyó összeg nem a rendőrséghez, hanem az államhoz kerül, a szigorítások utáni többlet pedig ezen a szinten jelentéktelennek számít.

Óberling ezredes többször leszögezte: a rendőrök továbbra is saját hatáskörben dönthetnek, büntetnek-e a gyorshajtásért, és ha igen, milyen mértékben. Továbbra is a komoly, mások testi épségét veszélyeztető gyorshajtókra fognak vadászni, nem pedig azokra, akik 50 helyett 52-vel hajtanak.

A közbeszerzési eljárás keretében beszerzett negyven új sebességmérő berendezést is bemutatta ma a rendőrség.

A 4iG és a rendőrség együttműködésének keretében fejlesztett TraffiCapture TC-108 készülékek nem a VÉDA-rendszer elemei, elsődlegesen a szolgálati gépkocsikból történő, mozgó ellenőrzések eszközei lesznek, de állványra helyezett sebességmérőként is használhatók. A készülékek hitelesítése a mérésügyi hatóság által már korábban megtörtént, alkalmazásuk várhatóan 2023 júniusától kezdődik.

A lgeújabb traffipax kijelzője a járőrautóban (Fotó: police.hu)

A rendőrségnél a jól ismert FámaLézerek használati tapasztalatait is figyelembe véve a most átadott eszközökkel együtt a mozgás közbeni sebességmérés technikai háttere hosszú távon biztosítható. A teljesen digitális, új eszközökbe több automatizmus került, az érintőképernyőjük levehető, elődeiknél jobb képfelbontásúak. 

A Készenléti Rendőrségnél megtartott központi elméleti és gyakorlati oktatás keretében 40 mentor képzésére került sor, akik az új, korábban nem alkalmazott eszközök használatát sajátították el. Az ő segítségükkel pedig a területi és helyi rendőri szervek közlekedésrendészeti állománya is hamarosan hasonló képzést kap.

Borítókép: A legújabb traffipax (Fotó: police.hu)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.