A MÁV és vállalkozója között hatályos szerződés szerint folyik a vasútvonal felújítása – tájékoztatta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a Világgazdaságot. A lap a Budapest–Belgrád (BuBe) vasútvonal kivitelezése miatt kereste meg a tárcát, ugyanis a napokban az jelent meg a sajtóban, hogy a beruházás lényegében leállt.
A sajtóhírek szerint „a kínaiak felhagytak a munkával, és leállították a projekt finanszírozását is”. Külön kiemelték, hogy a beruházáshoz kritikus biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését a kínai fél ugyan vállalta, de „ők ezt egyszerűen nem tudják megcsinálni az európai szabványok szerint”. Éppen ezért a tervezett 160 kilométeres óránkénti maximális sebesség sem lehetséges. Megjegyezték: lehet, hogy most kell majd új alvállalkozót keresni, de az is lehet, hogy végül nem is épül meg a vonatbefolyásoló rendszer. De ha mégis, a projekt költségei az infláció miatt elszálltak, és egyáltalán nem látszik, honnan lenne pénz a vonatbefolyásoló rendszereket kiépítő új alvállalkozóra.
A minisztérium cáfol
Csakhogy Lázár János minisztériuma homlokegyenest ellentétes állapotokról számolt be. A tárca először is leszögezte: a Budapest–Belgrád projekt Soroksár–Kelebia szakaszán a vállalkozói konzorcium „ütemezetten és folyamatosan végez kivitelezési munkálatokat”. Továbbá közölték, hogy
a MÁV és vállalkozója között hatályos szerződés szerint folyik a vasútvonal felújítása.
Ennek keretében pedig jelenleg is zajlik a vasúti rendszerek tervezése, előkészítése és kivitelezése. Az ÉKM külön kitért a biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítésére is. Erről azt írták, hogy a vállalkozói konzorcium „a teljes vasútvonal működőképes, az Európai Unió műszaki előírásainak megfelelő rendszerének kiépítésére vállalt kötelezettséget”.
A tárca tehát nem tett említést arról, hogy a kínaiak ne tudnák teljesíteni a megvalósítást, és összességében is cáfolta, hogy a kivitelezés leállt volna. De a lapértesüléseket az sem támasztja alá, hogy a Magyar Közlönyben éppen hétfő este jelent meg egy kormányhatározat, amely három részletben, három év alatt további pluszforrásokat rendelt a 150-es vasútvonal fejlesztésére. Egészen pontosan az északi, Ferencváros–Soroksár szakaszára összesen mintegy 650 millió forintot. Emellett jövő tavasszal nem másfél milliárdot, hanem két és fél milliárdot rendelnek erre a célra.