Fontos határidőhöz érkezett a TikTok és a Facebook, lépniük kell Magyarországon

Az online óriásplatformokat és a nagyon népszerű online keresőprogramokat azonosította az Európai Bizottság április 25-én, amelyeknek augusztus végéig kellett megfelelniük a DSA őket terhelő új kötelezettségeinek. A tizenkilenc óriás között kapott helyet a magyar felhasználók körében is nagy népszerűségnek örvendő két közösségimédia-platform, a Facebook és a TikTok is. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) sajtóközleményében azokat a fontosabb módosításokat emelte ki, amelyek hatással lehetnek az európai emberek online életterére is.

Forrás: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság2023. 10. 09. 16:51
ámítógép, közösségi média, facebook, Fotó: pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Digitális Stratégia részeként az Európai Bizottság bejelentette 2020-ban a digitális szolgáltatásokról szóló rendeletcsomag megalkotását, amelynek legfőbb célja többek között a versenyképesség fenntartása és a digitális piacok egységesítése. A csomag két, tavaly októberében kihirdetett rendeletből, a digitális szolgáltatásokról (Digital Services Act: DSA) és a digitális piacokról (Digital Markets Act: DMA) szóló rendeletből áll.

A DSA-t megelőző kiindulópont az, hogy a Facebook és a TikTok is alkalmaz ajánlórendszereket, profilozza felhasználóit, azaz rengeteg adatot összegyűjtenek rólunk, amelyeket alaposan ki is elemeznek és értékesítenek.

Ennek nyomán a hírcsatornák, felületek az algoritmusok által voltak eddig személyre szabva, azonban mostantól ennek nem feltétlen kell így lennie.

Az új szabályozás által lehetőség nyílik profilalkotás-mentes opciókat választani, hiszen leiratkozhatunk a tartalmak személyre szabásáról  – mondta dr. Fáczán Gábor, az NMHH Online Platformok Főosztályának vezetője. 

Hozzátette: a leiratkozással már nem személyes érdeklődési körünkön alapuló tartalmakat fogunk látni a TikTokon a Neked és Élő hírcsatornákon, hanem helyi érdeklődésű vagy globálisan népszerű videókat fog javasolni a TikTok.

Forrás: NMHH

A Facebook a korábbról már ismert „Miért látom ezt?” funkcióra építve, huszonkét rendszerkártyával nyújt tájékoztatást arról, hogy a mesterségesintelligencia-rendszereik miként befolyásolják, hogyan rangsorolják a tartalmakat, és már a Facebookon is kikapcsolható a profilalkotáson alapuló tartalomajánlás.

Újdonság a Facebookon továbbá, hogy elérhető, hogy a hírfolyam ne az alapértelmezett feed-algoritmus szerint, hanem időrendi sorrendben mutassa meg a követett ismerősök és oldalak tartalmait, melyek között a Facebook-hírfolyamok fül alatt külön navigálni is tudunk: például ha a Friends fülre kattintunk, ismerőseink bejegyzéseit láthatjuk, de immáron kronológiai sorrendben – magyarázta a szakember, majd rámutatott: 

a Favorites fül alatt akár harminc személyt vagy oldalt is hozzáadhatunk a Kedvencekhez, ezzel aktívan hozzájárulva az algoritmus betanításához, a Hírfolyam testre szabásához.

Az illegális tartalom bejelentése is változik

Fáczán Gábor elmondta, hogy a TikTokon további jelentéstételi lehetőségek közül választhatunk már (pl. gyűlöletbeszéd), jelenthető az olyan tartalom, melyről úgy véljük, hogy illegális az EGT területén. 

Ha a TikTok is illegálisnak tartja azt, globálisan eltávolításra kerül a tartalom. 

Amennyiben nem ért velünk egyet, egy külön jogi szakértőkből és moderátorokból álló csapat vizsgálja meg, hogy a tartalom sérti-e a helyi jogszabályokat, szükség esetén az adott országban korlátozásra fog kerülni a tartalom. 

A DSA-val összhangban, a tartalommoderálási döntésről és annak indokolásáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről is tájékoztatva lesz mind a tartalom közzétevője, mind a bejelentő, sőt a TikTokon még arról is tájékoztatást kapunk majd, hogy algoritmus vagy egy moderátor távolította el az adott tartalmat

 – mondta a szakértő.

Kiskorúak ne lássanak személyre szabott hirdetéseket

További változás, hogy Facebookon már február óta, a TikTokon július óta biztosított, hogy a 13–17 év közötti kiskorúak ne lássanak személyre szabott hirdetéseket a platformokon. Hirdetéskönyvtáraikban pedig elsőként a Facebook, majd a TikTok is lehetővé teszi valamennyi olyan hirdetés megjelenítését, amely az EU-ban élő embereket célozza meg, a célzáshoz használt hirdetési metaadatokkal (pl. életkor, nem) együtt.

A Google nagymértékű beruházást végzett annak érdekében, hogy minden tekintetben megfeleljen a DSA által lefektetett szabályoknak. Például a youtuberek számára is újdonságokat vezetett be: 

a tartalomgyártóknak is lehetőségük lesz arra, hogy fellebbezést nyújtsanak be a platformnak, ha a tartalmukat eltávolítják vagy a fiókjukat korlátozzák. 

A DSA reklámokat és kiskorúakat érintő rendelkezései kapcsán a Google a 18 év alatti felhasználókra nézve – egyeztetve szülőkkel, pedagógusokkal, illetve adatvédelmi és gyermekbiztonsági szakértőkkel – letiltotta azt a lehetőséget, hogy személyre szabott reklámokat kapjanak a Google-felületeken. Így már ezen a felületen is nagyobb biztonságban lehetnek a kiskorúak.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.