Mégsem épült hiába az egy évvel ezelőtt átadott Duna-híd

Az egyes civil szervezetek részéről indított támadások miatt a Déli Körvasút ügye már másodszorra került az igazságszolgáltatás elé, a jogi huzavonának azonban véget vethet, hogy a projekt katonai szempontból is fontossá vált Magyarország számára.

Forrás: Világgazdaság2023. 10. 29. 15:40
Borítókép: A déli vasúti összekötő híd (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)
Forrás: Borítókép: A déli vasúti összekötő híd (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kormányrendelet katonai célúvá minősítette a Déli Körvasút beruházást, a Világgazdaság pedig arról írt, hogy mi állhat a döntés hátterében. Emlékezetes, a fővárosi törvényszék több ízben semmisítette meg a már folyó beruházáshoz szükséges környezetvédelmi engedélyt, miután Újbuda baloldali önkormányzata és a Fővárosi Önkormányzat megtámadta azt. Csakhogy 2022 novemberében a Pest Megyei Kormányhivatal újra megadta azokat a Kelenföld és a Ferencváros állomás közötti fejlesztésre. Ezt semmisítette meg most a bíróság.

Ugyanakkor az orosz–ukrán háború rávilágított a vasúti infrastruktúra fontosságára és sérülékenységére,

rendkívüli helyzet esetén pedig a vonatok félreállítására, megfordítására az állomásokon van lehetőség, ez indokolja, hogy nevesítésre kerüljön a teljes állomásköz, ez pedig azt jelenti, hogy a Déli Körvasút beruházása stratégiai fontosságúvá vált Magyarország számára.

A háború miatt felértékelődött pályának más hasznos szempontjai is lennének, ugyanis a vonalszakaszon található a magyar vasúthálózat legfontosabb Duna-hídja, ahol a folyót keresztező vasúti forgalom több mint 95 százaléka lebonyolódik

Ez az a vasúti Duna-híd, amelyet 2022 augusztusában teljesen megújítva és kibővítve adtak át, használatra készen. A kormány akkori közlekedési államtitkára, Vitézy Dávid akkor azt mondta, hogy százéves álom valósult most meg, és következhet a Déli Körvasút megépítése. 

Az új vasúti vonalra azért van szükség, mert a kapacitás hiánya egyszerre akadályozza a folyamatosan növekvő agglomerációjú vasúti személyforgalom bővítését és a szintén növekvő teherforgalom hatékony lebonyolítását, így nem mellékes, hogy a MÁV  hálózatán a legnagyobb vasúti forgalom a Keleti pályaudvar–Hegyeshalom vasútvonalnak a Kelenföld és Ferencváros állomás közötti szakaszán koncentrálódik. Ennek a szűk csomópontnak a feloldásában hatalmas segítséget nyújtana a Déli Körvasút.

A Honvédelmi Minisztérium megállapította, hogy nemcsak a hídszerkezetek képeznek szűk keresztmetszetet, hanem a folyami hidakhoz vezető vonalszakaszok is, hiszen egy ártéri hídszerkezet sérülése ugyanúgy korlátozza vagy gátolja az átkelést, mint magáé a folyami hídé. 

A mostani döntés ezen vonalszakaszok kiemelt kezelésére ad lehetőséget, így biztosítva a civil közlekedési rend fenntartása mellett annak a lehetőségnek a megteremtését, hogy a beruházások kivitelezése során a Magyar Honvédség által meghatározott, katonai szempontok is teljesüljenek.

A beruházás fontosságát egyébként Lázár János építési és közlekedési miniszter is szóvá tette, akkor úgy fogalmazott,

az ország szempontjait nem írhatják felül fővárosi politikai csaták. 

A miniszter ekkor kiemelte, Magyarországnak óriási lehetőségei vannak az áruszállítás biztosításában kötött pályán.

Borítókép: A déli vasúti összekötő híd (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.