Egy kormányrendelet katonai célúvá minősítette a Déli Körvasút beruházást, a Világgazdaság pedig arról írt, hogy mi állhat a döntés hátterében. Emlékezetes, a fővárosi törvényszék több ízben semmisítette meg a már folyó beruházáshoz szükséges környezetvédelmi engedélyt, miután Újbuda baloldali önkormányzata és a Fővárosi Önkormányzat megtámadta azt. Csakhogy 2022 novemberében a Pest Megyei Kormányhivatal újra megadta azokat a Kelenföld és a Ferencváros állomás közötti fejlesztésre. Ezt semmisítette meg most a bíróság.
Ugyanakkor az orosz–ukrán háború rávilágított a vasúti infrastruktúra fontosságára és sérülékenységére,
rendkívüli helyzet esetén pedig a vonatok félreállítására, megfordítására az állomásokon van lehetőség, ez indokolja, hogy nevesítésre kerüljön a teljes állomásköz, ez pedig azt jelenti, hogy a Déli Körvasút beruházása stratégiai fontosságúvá vált Magyarország számára.
A háború miatt felértékelődött pályának más hasznos szempontjai is lennének, ugyanis a vonalszakaszon található a magyar vasúthálózat legfontosabb Duna-hídja, ahol a folyót keresztező vasúti forgalom több mint 95 százaléka lebonyolódik.
Ez az a vasúti Duna-híd, amelyet 2022 augusztusában teljesen megújítva és kibővítve adtak át, használatra készen. A kormány akkori közlekedési államtitkára, Vitézy Dávid akkor azt mondta, hogy százéves álom valósult most meg, és következhet a Déli Körvasút megépítése.
Az új vasúti vonalra azért van szükség, mert a kapacitás hiánya egyszerre akadályozza a folyamatosan növekvő agglomerációjú vasúti személyforgalom bővítését és a szintén növekvő teherforgalom hatékony lebonyolítását, így nem mellékes, hogy a MÁV hálózatán a legnagyobb vasúti forgalom a Keleti pályaudvar–Hegyeshalom vasútvonalnak a Kelenföld és Ferencváros állomás közötti szakaszán koncentrálódik. Ennek a szűk csomópontnak a feloldásában hatalmas segítséget nyújtana a Déli Körvasút.
A Honvédelmi Minisztérium megállapította, hogy nemcsak a hídszerkezetek képeznek szűk keresztmetszetet, hanem a folyami hidakhoz vezető vonalszakaszok is, hiszen egy ártéri hídszerkezet sérülése ugyanúgy korlátozza vagy gátolja az átkelést, mint magáé a folyami hídé.
A mostani döntés ezen vonalszakaszok kiemelt kezelésére ad lehetőséget, így biztosítva a civil közlekedési rend fenntartása mellett annak a lehetőségnek a megteremtését, hogy a beruházások kivitelezése során a Magyar Honvédség által meghatározott, katonai szempontok is teljesüljenek.
A beruházás fontosságát egyébként Lázár János építési és közlekedési miniszter is szóvá tette, akkor úgy fogalmazott,
az ország szempontjait nem írhatják felül fővárosi politikai csaták.
A miniszter ekkor kiemelte, Magyarországnak óriási lehetőségei vannak az áruszállítás biztosításában kötött pályán.
Borítókép: A déli vasúti összekötő híd (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)