Nincs még vége a sztrájknak a Volánbusznál?

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet az ünnepek alatt nem tervez további akciókat.

2023. 12. 11. 18:27
Gyõr, 2022. október 26. Credobus Inovell 12 típusú autóbuszok a Volánbusz Zrt. gyõri rendezvényén 2022. október 26-án. A Kravtex-Kühne Csoport októberben megkezdte száz új autóbusz szállítását a Volánbusznak, ezek beszerzési értéke nettó 6,5 milliárd forint. A közlekedési társaság 2018-ban indult jármû-fiatalítási programja során több mint 2100 új és újszerû autóbusz állt, illetve állhat forgalomba jövõ év elejéig. Ezzel a 6000 jármûbõl álló flotta harmadát sikerült megújítani négy év alatt. MTI/Krizsán Csaba Fotó: Krizsán Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A sztrájkot elsősorban azért kezdeményezték, mert a jövő évre a Volánbusz nem irányzott elő további fizetésemelést a munkavállalóinak – magyarázta a Magyar Nemzetnek Dobi István szakszervezeti vezető.

 

Lesz még buszos sztrájk idén?

Dobi István lapunknak elmondta: a karácsonyi időszakra nem terveznek további munkabeszüntetéseket, azonban amennyiben a Volánbusz nem kezdeményez tárgyalásokat a szakszervezettel, januárban újabb, a mostanihoz hasonló sztrájk lesz, amelynek során az elégséges szolgáltatást a törvényi szabályozásoknak megfelelően fenntartják.

A tiltakozással kapcsolatban a szervezet elnöke elmondta, hogy

vasárnap csaknem kétezer járat maradt ki országszerte, és a buszsofőröknek mostanra a 40 százaléka támogatja a szakszervezet követelését, azaz a bérrendezést.

Szerinte ez az arány hétfőre, a sztrájk végére át fogja lépni az 50 százalékot.

Amint arról már lapunk is beszámolt, a vasárnapra és hétfőre meghirdetett sztrájk tervezett ideje alatt biztosították az elégséges szolgáltatásokat, a várhatóan nem közlekedő járatok listáját a közlekedési társaság honlapján tették közzé. A Volánbusz közölte, hogy a vállalatnál működő majdnem húsz érdekképviseletből eddig egyik sem jelezte csatlakozási szándékát a munkabeszüntetéshez.

Az elégséges szolgáltatás keretében az első nap a járatok nyolcvan, a második nap pedig az 55 százaléka maradt üzemben,

ami azt jelenti, hogy a Volánbusz a két nap során összesen mintegy 23 ezer kieső járattal tervezett országszerte. Amennyiben az adott járatok közül az érintett autóbuszvezetők nem csatlakoznak a munkabeszüntetéshez és felveszik a munkát, akkor még több járat közlekedik menetrend szerint.

A Volánbusz továbbra is vitatja az indokolatlan munkabeszüntetés jogszerűségét, és jogorvoslattal él a végzés ellen, amelyben az elsőfokú bíróság elutasította kérelmét a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet által még az idei évre meghirdetett, kétnapos sztrájk jogellenességére vonatkozóan.

 

Miért most sztrájkolnak a volánbuszosok? 

A vita a Volánbusz szerint nem a sztrájk lehetőségéről, hanem az időzítéséről szól. A társaság álláspontja szerint ugyanis idén munkabeszüntetésre sem ok, sem jogszerű lehetőség nincs, hiszen a kollektív szerződésben az évre érvényes bérmegállapodás van hatályban, amit a Volánbusz vezetése maradéktalanul betartott.

Felelős munkáltatóként a társaságnak szándékában és érdekében áll megállapodást kötni a jövő évi bérfejlesztésről.

A Volánbusz számára a legnagyobb értéket ugyanis munkatársai jelentik, ezért megbecsüli munkavállalóit, dolgozói megtartására és megelégedésük növelésére törekszik

 – fogalmaztak.

A Volánbusz korábban már többször is kijelentette és most is hangsúlyozza, hogy elkötelezett a mielőbbi bérmegállapodásban, amit lehetőség szerint legkésőbb 2024. január 20-ig megkötne az arra jogosult érdekvédelmi szervezetekkel.

Az indokolatlan sztrájk ellenére a Volánbusz haladéktalanul megkezdte a felkészülést: a még elégséges szolgáltatásnak megfelelő menetrendet a személyszállítási törvényben előírt határidőn belül, két nappal a munkabeszüntetés megkezdése előtt nyilvánosságra hozta – hangsúlyozták.

 

A vártnál kevesebb sofőr sztrájkolt

A vártnál kisebb volt a Volánbusznál a sztrájk támogatottsága. A buszvezetők csaknem kétharmada továbbra is inkább a tárgyalóasztalnál küzdene a 2024-es bérfejlesztésért, a munkabeszüntetést nem látja indokoltnak – tájékoztatta hétfőn este az MTI-t a Volánbusz.

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet által meghirdetett munkabeszüntetés második napján tapasztaltak szerint a Volánbusz munkavállalóinak óriási többsége nem támogatta a munkabeszüntetést.

A sztrájkban a teljes dolgozói állomány mindössze 14 százaléka vett részt.

A hétfőn 16 órakor összesített adatok szerint a szakszervezet számításaival és közléseivel ellentétben a munkabeszüntetésben részt vevő buszvezetők aránya a teljes állományukhoz képest 21 százalék, a hétfőn dolgozók létszámához képest pedig 39 százalék volt.

A Volánbusz közölte: a vezetés továbbra is elkötelezett, hogy a korábbi évek gyakorlatának megfelelően még januárban megkösse a 2024-re vonatkozó bérmegállapodást a munkavállalókkal.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.