Lépett a rendőrség az elektromos rollerek ügyében

A mikromobilitási eszközök szabályozása lassan halad minden országban, így Magyarországon is. Nálunk az elektromos rollereket statisztikai célból új kategóriákba sorolták be.

2024. 06. 26. 20:22
Budapest, 2019. október 19.
Elektromos rollerrel közlekedõ fiatalok egy Károly körúti gyalogátkelõnél.
MTVA/Róka László 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû  különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi  igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.
Fotó: MTVA/Róka László
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több szankció és szabályozás foglalja keretbe az eddig szinte teljesen szabályozatlan mikromobilitási eszközöket, köztük az elektromos rollereket (e-rollerek). A napokban bejelentettek egy újabb ilyet – írja a Világgazdaság.

A hatályos KRESZ nem különbözteti meg a kiskereskedelemben többféle névvel is forgalmazott elektromos rollereket vagy elektromos kerékpárokat. A rendőrség a mikromobilitási eszközöket az érvényben lévő jogszabályok szerint sorolja be a KRESZ-ben meghatározott jármű-kategóriák egyikébe.

Jelenleg ezek az eszközök többnyire segédmotoros kerékpárnak minősülnek,

azonban előfordul olyan is, amely kerékpárként vagy motorkerékpárként van besorolva.

A rendőrség azonban úgy gondolja, hogy mivel a mikromobilitási eszközök forgalomban való jelenléte Magyarországon erősen növekszik, emiatt indokolt, hogy ezeket – bár más KRESZ által ismert jármű-kategóriába is besorolhatók – külön kategóriában tüntessék fel a statisztikai adatgyűjtés során. Ezért egyelőre kizárólag statisztikai célból

új járműfogalmakat alkottak,

és 2024. január 1-je óta ennek megfelelően adják át a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetekkel kapcsolatos statisztikai adatokat:

 

Motoros roller

Legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt (vezető) kizárólag állva szállításra tervezett, motoros meghajtású jármű, amelynek sebessége gázkarral vagy egyéb vezérlőeszközzel szabályozható.

 

Kis teljesítményű motoros roller

Olyan motoros roller, amelynek tömege legfeljebb 35 kilogramm, meghajtó motorjának névleges teljesítménye legfeljebb 1000 watt, és sík úton, önerőből óránként 25 kilométeres sebességnél gyorsabban haladni nem képes.

 

Nagy teljesítményű motoros roller

Olyan motoros roller, amely nem felel meg a kis teljesítményű motoros roller fogalmának.

 

Az elektromos roller részvételével történt személyi sérüléses balesetekről a rendőrségnek már rendelkezésre állnak az idei év első négy hónapjának adatai. Ezek alapján január 1-jétől április 30-ig 117 (januárban 10, februárban 20, márciusban 37, áprilisban 50) olyan személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt, amelyben motoros roller vett részt.

A baleseteknél 96 esetben volt magyar állampolgár a rollerező, 21-nél pedig külföldi. A rollert vezető 97 esetben volt a baleset okozója, 22 esetben pedig ittas is volt.

 

Tovább szigorodnak a szabályok

A Magyar Nemzet már beszámolt róla, hogy július 16-tól a mikromobilitási eszközökre, mint például a Segway vagy elektromos roller,

kötelező lesz gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kötni.

Ez azonban a kizárólag emberi erővel működtetett járművekre érvényes, így az elektromos rásegítéssel működő kerékpárokra vagy a mozgáskorlátozottak által vezetett e-mopedre nem vonatkozik a szabályozás, hasonlóképpen a gördeszkákra sem.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTVA/Róka László)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.