Egyre több szankció és szabályozás foglalja keretbe az eddig szinte teljesen szabályozatlan mikromobilitási eszközöket, köztük az elektromos rollereket (e-rollerek). A napokban bejelentettek egy újabb ilyet – írja a Világgazdaság.
A hatályos KRESZ nem különbözteti meg a kiskereskedelemben többféle névvel is forgalmazott elektromos rollereket vagy elektromos kerékpárokat. A rendőrség a mikromobilitási eszközöket az érvényben lévő jogszabályok szerint sorolja be a KRESZ-ben meghatározott jármű-kategóriák egyikébe.
Jelenleg ezek az eszközök többnyire segédmotoros kerékpárnak minősülnek,
azonban előfordul olyan is, amely kerékpárként vagy motorkerékpárként van besorolva.
A rendőrség azonban úgy gondolja, hogy mivel a mikromobilitási eszközök forgalomban való jelenléte Magyarországon erősen növekszik, emiatt indokolt, hogy ezeket – bár más KRESZ által ismert jármű-kategóriába is besorolhatók – külön kategóriában tüntessék fel a statisztikai adatgyűjtés során. Ezért egyelőre kizárólag statisztikai célból
új járműfogalmakat alkottak,
és 2024. január 1-je óta ennek megfelelően adják át a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetekkel kapcsolatos statisztikai adatokat:
Motoros roller
Legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt (vezető) kizárólag állva szállításra tervezett, motoros meghajtású jármű, amelynek sebessége gázkarral vagy egyéb vezérlőeszközzel szabályozható.
Kis teljesítményű motoros roller
Olyan motoros roller, amelynek tömege legfeljebb 35 kilogramm, meghajtó motorjának névleges teljesítménye legfeljebb 1000 watt, és sík úton, önerőből óránként 25 kilométeres sebességnél gyorsabban haladni nem képes.
Nagy teljesítményű motoros roller
Olyan motoros roller, amely nem felel meg a kis teljesítményű motoros roller fogalmának.
Az elektromos roller részvételével történt személyi sérüléses balesetekről a rendőrségnek már rendelkezésre állnak az idei év első négy hónapjának adatai. Ezek alapján január 1-jétől április 30-ig 117 (januárban 10, februárban 20, márciusban 37, áprilisban 50) olyan személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt, amelyben motoros roller vett részt.
A baleseteknél 96 esetben volt magyar állampolgár a rollerező, 21-nél pedig külföldi. A rollert vezető 97 esetben volt a baleset okozója, 22 esetben pedig ittas is volt.