Karácsonyék nem vesznek róla tudomást: 2030-ig romos állapotban maradhat a Petőfi híd

A főpolgármester évek óta tartó halogatása miatt egyre rosszabb állapotba kerül Budapest egyik legfontosabb hídja.

2025. 11. 20. 16:11
A hidak felújítása elkerülhetetlenné vált a tárca szerint.
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Már 2014 óta tudjuk, hogy fel kell újítani a Petőfi hidat. Tarlós István főpolgármester készíttetett is egy menetrendet, amely szerint a Lánchíd után a Petőfi híd felújítását kell elkezdeni. Erre Karácsony Gergely főpolgármesternek hat éve volt. A helyzet ma már ennél is sokkal rosszabb – mondta el lapunknak Gulyás Gergely Kristóf, a Fővárosi Közgyűlés kormánypárti képviselője. Kiemelte,

jelenleg nincsenek engedélyes tervek a Petőfi híd felújítására. A tervezési közbeszerzés nagyjából kétmilliárd forintba kerülne jelen árfolyamon, ez hat évvel ezelőtt nyilván jóval kevesebb lett volna. Budapesten minden évben van egymilliárd forint közösségi költségvetésre, lennie kell kétmilliárd forintnak a Petőfi híd felújításának megtervezésére.

A politikus szerint a városvezetés teljes egészében negligálta a híd műszaki állapotának kérdését, miközben napról napra drágul a műtárgy felújítása.

A Fidesz-frakció folyamatosan próbálja napirenden tartani a híd kérdését. Nem véletlen az, hogy a ciklus eleje óta arra teszünk folyamatosan javaslatot, hogy az Európai Uniótól kapott Budapestnek járó forrásokat ténylegesen olyan fejlesztésekre költsük el, amelyekre szükség van. A fővárosnak ugyanis van arra 400 millió forintja, hogy megterveztesse a nagykörúti bringasztrádát, a Petőfi hídra viszont nincs forrása. Ez nonszensz

– jelentette ki Gulyás Gergely Kristóf. A képviselő arra a kérdésre, hogy mikor tudná leghamarabb megvalósítani a főváros a híd felújítását, elmondta: ha ma megkezdenék a felújítás előkészítését, akkor sem tudná megvalósítani a főváros 2026-ban a közbeszerzést, és nem lenne engedélyes terve. A kivitelezés pedig 2028–29-nél hamarabb nem tudna elkezdődni akkor sem, ha most kezdene el ezen dolgozni a főváros.

Amint arról beszámoltunk, a főváros közlekedési infrastruktúrája évek óta komoly próbatételekkel néz szembe. Kiemelkedő példa erre a Petőfi és az Árpád híd, amelyek a város két legforgalmasabb átkelőjeként szolgálnak, és évtizedek óta súlyos terhelés alatt állnak. A hidak állapota azonban aggasztóvá vált, és a folyamatosan romló szerkezetek mind az autós, mind a gyalogos és biciklis közlekedést veszélyeztetik. Ennek ellenére a főváros jelenlegi vezetése eddig nem tett konkrét lépéseket a hidak teljes körű felújítására.

Százezer autó naponta

A Petőfi hídon kilencven-százezer jármű halad át naponta. Ez a hidat a főváros egyik legforgalmasabb közlekedési útvonalává teszi, mivel a belső kerületeket köti össze a budai oldallal, ahol a rakpartokon, valamint a Nagykörúton és vonzáskörzetében intenzív a forgalom.

Ennek a terhelésnek a kezelésére azonban a híd jelenlegi állapotában már nem képes. A legutóbbi vizsgálatok komoly korróziós károsodásokat tártak fel az acélszerkezeteken, illetve problémák vannak az elöregedett burkolattal és a vízelvezető rendszerrel is. A szakértők már évekkel ezelőtt sürgettek egy átfogó felújítást, de a teljes körű renoválás továbbra is várat magára.

A főváros szerint a felújítások késlekedésének legfőbb oka, hogy nincs elegendő forrás a teljes körű rekonstrukció finanszírozására. A fővárosi önkormányzat költségvetésének helyzete és az egyéb projektek miatt a hidak állapotának javítása hátrébb került a prioritási listán. Mindez annak ellenére történt, hogy a Tarlós István vezette főváros már 2019-ben megkezdte a Petőfi híd felújításának előkészítését.

A BKK közlése szerint a Lánchidat követően a Petőfi híd lehet a következő Duna-híd a fővárosban, amelyet felújítanak.

A beruházás részeként nemcsak a híd, de a kapcsolódó hídfőterek is megújulhatnak: megtörténhet a budai Goldmann György tér és a pesti Boráros tér akadálymentesítése, valamint kisebb léptékű építési beavatkozások. A Petőfi hídnak a közúti, kerékpáros és közösségi közlekedési tengelyek miatt jelentős szerepe van a város életében, a Boráros tér pedig a közösségi közlekedési hálózat fontos átszállási csomópontja, ami azonban jelenlegi állapotában funkcióit korlátozottan, nem megfelelő színvonalon teljesíti, így szükséges a felújítása – írta hivatalos oldalán a Budapesti Közlekedési Központ. A BKK 2020-ban társadalmi egyeztetést is tartott a híd és a környező közterületek felújításával kapcsolatban, azonban ezt követően gyakorlatilag eltűnt a műtárgy felújításának kérdése a napirendről.

Borítókép: Petőfi híd (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.