A magyar felnőtt lakosság széles köre (85 százaléka, 6,7 millió fő) hírfogyasztó, azaz a választókhoz gyakorlatilag minden közéleti információ eljut valamilyen csatornán – adta hírül a Nézőpont Intézet egy tanulmányban. Mint hangsúlyozták,
kutatási adatok cáfolják azt a gyakran hangoztatott állítást, miszerint a magyarországi kormánykritikus médiát elnyomják a kormánybarát sajtótermékek, hiszen valamivel több embert érnek el politikailag releváns kormánykritikus felületeket, mint kormánybarát médiumok:
71 százaléknyi, azaz 5,6 millió hírfogyasztóhoz jut el a baloldali sajtó, amíg csupán 64 százaléknyi, vagyis 5,1 millió emberhez a kormánypárti.
Ismertették, 15 nyomtatott (hét kormánykritikus és nyolc kormánybarát), 33 elektronikus (12 kormánykritikus és 21 kormánybarát) és 53 online (37 kormánykritikus és 16 kormánybarát, beleértve YouTube- és podcast-csatornákat) médium, valamint további 35 közszolgálati médiafelület és műsor adatai alapján elmondható: a sokszínű magyar médiapiac kormányról kritikusan és barátságosan tudósító felületei nemcsak elérnek szinte mindenkihez, de szinte mindenki használja is őket információszerzés céljából.
Szaporodnak az ellenzéki orgánumok és influenszerek
A Nézőpont Intézet felmérése azt is megállapította, hogy 2010-et követően, amikor az Orbán Viktor-vezette Fidesz–KDNP-koalíció került kormányra, folyamatosan növekszik a kormánykritikus médiumok száma: míg 2010-ben még 36 politikailag releváns ilyen felület működött Magyarországon, addig 2024-ben már 61 volt belőlük. A szerkesztőségek fenntarthatóságát mutatja, hogy tíz év alatt 34 kormánykritikus felület kezdte meg működését.