Az egyetem ezeréves eszménye és jövője címmel szervezett konferenciát a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemeskürty István Tanárképző Kar (NKE-NITK), a Mathias Corvinus Collegium (MCC) Tanuláskutató Intézete, valamint a Professzorok Batthyányi Köre, melyről Szakos Enikő, az NKE-NITK stratégiai fejlesztési osztályvezetője, az MCC Tanuláskutató Intézetének kutatója számolt be lapunknak. Mint a szervező ismertette, az esemény célja az volt, hogy párbeszédet alakítsanak ki az akadémiai és oktatás irányítás jelentős szereplői között. A témákat annak alapján választották ki, hogy a Covid-járvány és az online oktatás, valamint az információszerzés megváltozott formái miatt hogyan alakul át az egyetemek feladata. Megnyitó beszédet tartott Hankó Balázs miniszter, Szegedi László oktatási rektorhelyettes (NKE), Lánczi Péter főigazgató-helyettes (MCC) és Szabó Csaba Attila titkár (PBK).
Nyugaton nem divat a műveltség
A szakmai programok nemzetközi jelenlévőkkel kezdődtek. Az egyetemek klasszikus szerepéről, feladatáról és jövőjéről az érdeklődők egy olyan brit oktatási szakértőkből álló panel beszélgetését hallgathatták meg, amelynek tagjai már többször jártak Magyarországon. Alka Sehgal Cuthbert oktatáskutató azt állította: az egyetemi oktatásban nélkülözhetetlen a tények ismerete, és tanulásra van szükség az autonóm személyiségek kialakításához.
A szakértők egyetértettek abban, hogy nem igaz az a progresszív vélekedés, miszerint bárkiből lehet tanár a módszertani eszköztár elsajátításával, mert ez nem elegendő a tanárrá váláshoz.
Tévedés, hogy néhány módszerrel a tanár mint manipulátor bármit „el tud adni”, mert fontos a tantárgy szeretete és alapos ismerete. Az nem elég, ha a tanár csak egy leckével jár a diák előtt, illetve szükség van a pedagógusok együttműködésére és példamutatására is.
A szakértők kitértek a nyugati egyetemek átpolitizált, átideologizált helyzetére, amiről egyöntetűen azt állították, hogy az nem az oktatást segíti. A klasszikus műveltség a nyugaton már nem számít divatosnak és szükségesnek, helyette az aktuális trendeknek megfelelő és haszontalan elemeket építettek a rendszerbe. – Ezek nem segítik az embereket és a társadalom előrejutását, valamint nem veszik figyelembe a nemzeti érdekeket – foglalta össze Szakos Enikő Nicholas Tate és Joanna Williams oktatási szakértők megállapítását.