Ismét hitelt vehet fel a főváros

Az Európai Beruházási Banktól 85 milliárd forint hitelt venne fel a fővárosi önkormányzat. Erről szerdán szavaznak majd a Fővárosi Közgyűlésben. A Karácsony Gergely által vezetett főváros ezúttal akadálymentesítésre és járműcserére hivatkozva adósítaná el a Városházát.

2025. 01. 24. 5:40
MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap/Budapest, 2024. december 18.Karácsony Gergely fõpolgármester beszél a Fõvárosi Közgyûlés ülésén a Városháza dísztermében 2024. december 18-án.MTI/Kocsis Zoltán
Fotó: MTI/Kocsis Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén a képviselők szavazni fognak a BKV Zrt. likviditási hiányának áthidalásáról és egy hitelkeret-szerződés létrehozásáról is. Ennek értelmében a főváros az Euró­pai Beruházási Banktól 85 milliárd forint hitelt venne fel. Ebből az összegből a főváros 13 milliárd forint értékben energetikai beruházásokat hajtana végre, 21 milliárd forintból az ­M2-es metró akadálymentesítését kiviteleznék és 45 milliárdot szánnának az M1-es metróvonal járműparkjának cseréjére. 

A hitelfelvétel annak ellenére történik, hogy a fővárosi önkormányzat nemrégen komoly uniós forrásokhoz jutott, amelyekből a közlekedési infrastruktúra fejlesztését hajthatja végre. 

Ezeket az összegeket azonban Budapest nem az akadálymentesítésre, hanem bringasztrádák létesítésére és olyan villamosvonal-bővítési tervek készítésére költené el, amelyek megépítésére továbbra sincs fedezete. 

Amint arról már korábban is beszámoltunk, ismét bicikliutak építésébe fogna a fővárosi önkormányzat, ezúttal azonban nem saját, hanem ­uniós forrásból hajtanák végre a baloldali városvezetés szívéhez oly közel álló fejlesztéseket. „Kedvező elbírálást kapott a BKK-támogatásra irányuló pályázata, ennek köszönhetően rendelkezésre fog állni az európai uniós forrás ahhoz, hogy megvalósuljon a Nagykörút zöldítése, valamint hogy biztonságosabbá váljon a közlekedés az Üllői úton és a Váci úton” – írta a lapunknak eljuttatott közleményében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). 

Kiemelték: a főváros infrastruktúrafejlesztés helyett ismét bicikliutak építésére fogja elkölteni a pénzt. A BKK közleménye szerint a főváros olyan, természetesen a belső kerületekben található főútvonalak zöldítését és kerékpárosbaráttá tételét hajtaná végre, ahol már jelenleg is találhatók karókkal elválasztott bicikliutak, azonban azok minősége rendkívül alacsony. 

„A BKK a Nagykörút mindkét oldalán, a Nyugati pályaudvar és a Mester utca között fizikailag is védett bringasávokat hoz létre, amelyeket egy többfunkciós (az igényektől függően rakodásra, megállásra stb. használható) sáv választ majd el a gépjárműforgalomtól” – jegyezte meg a szervezet a közleményé­ben. Komoly fejlesztés vár az Üllői útra és a Váci útra is, ahol szintén a főútvonalak mindkét oldalán széles, jellemzően épített elemmel fizikailag is elválasztott, védett kerékpársávokat és kerékpárutakat hoznának létre. A BKK tavaly novemberben feltételes közbeszerzési eljárást indított a kerékpárutak tervezésére. Ezek az Üllői út esetében a Nagyvárad térnél, a Váci út esetében a Lehel térnél (Gogol utca) közvetlenül kapcsolódnak a korábbi években már kialakított védett kerékpársávokhoz, de azoktól eltérő módon jöhetnek majd létre. 

„A kiviteli tervek eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása esetén az Üllői úton 2026 második felében, a Váci út esetében pedig 2025 végén készülhetnek el” – írták a közleményben, amelyből egyértelműen kiderült, hogy a jelenlegi, karókkal elválasztott bicikliutak így továbbra sem tűnhetnek el a főváros belső területeiről.

Az uniós forrásokból emellett a fővárosi önkormányzat ugyan konkrét fejlesztéseket nem hajtana végre, de terveket készítene az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötésének előkészítésére és megtervezésére, a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út rehabilitációjára és a Nyugati tér megújítására, valamint a kisföldalatti meghosszabbítására és a meglévő vonal felújításának előkészítésére. 

Mindemellett lesznek tervek a dél-budapesti villamosgyűrű első ütemének előkészítésére, a 3-as villamos pesterzsébeti meghosszabbításának előkészítésére és a 42-es villamos meghosszabbítására. Vagyis konkrét kötöttpályás fejlesztést a főváros továbbra sem fog végrehajtani az uniós forrásokból, a most közreadott információk szerint csupán terveket fognak készíteni, amelyek megvalósításáról nincsenek konkrét adatok.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.