Alapvetően változtathatja meg a diákok tanuláshoz való hozzáállását a tananyagok formátumának átalakítása. Mindannyiunk előtt ismerős a kép, amikor a házi feladatokkal bajlódó vagy épp másnapi témazáróra készülő diák órák hosszat görnyed az íróasztala felett, színes szövegkiemelővel húzogatja ki a végtelennek tűnő sorokat, és az idő múlásával egyre kevesebb lelkesedéssel lapozgatja a tankönyvet, hogy aztán a végén egy laza mozdulattal összecsapva kijelentse: ez az egész halálosan unalmas.
Mennyivel másabb lenne, ha esetleg videós összefoglaló is lenne a fejezethez vagy a lecke egy részét a telefonon pötyögve már hazafelé a buszmegállóban is meg lehetne írni. Mindez nem is annyira távoli jövő, az oktatásirányítás igyekszik lépést tartani a gyerekek változó igényeivel, és a száraz, egyhangú olvasókönyvek helyett egyre több digitális, színes interaktív tananyagot kínálni, amelyekkel a tanórán is jobban elrepül az idő, és amelyeket otthon is talán nagyobb eséllyel vesznek elő önszántukból a diákok.
Ennek szellemében az utóbbi időben igen komoly korszerűsítésen és bővítésen ment keresztül az öt évvel ezelőtt létrehozott Nemzeti Köznevelési Portál (NKP). Az Nkp.hu címen elérhető honlapon az állami fejlesztésű, új generációs tankönyvek, munkafüzetek között böngészhetünk, de az oldal jóval több annál, minthogy elektronikusan lapozhatjuk vagy letölthetjük a könyveket.

Fotó: Havran Zoltán
A tantárgyak, évfolyamok szerint is kereshető tartalmakat a gyerekek egyre magasabb ingerküszöbét is elérő különleges illusztrációkkal, videókkal, kép- és hangfájlokkal, animációkkal látták el, a leckékhez ráadásul interaktív feladatok, tanári segédletek is társulnak. A diákok az izgalmasabb ismeretszerzés érdekében megoszthatják egymással kedvenc tananyagaikat, létrehozhatnak csoportokat, szakkörökhöz csatlakozhatnak, tesztelhetik tudásukat, a pedagógusok maguk is összeállíthatnak feladatsorokat, megoszthatják azokat az osztállyal és szabadon válogathatnak más kollégák jól bevált, ötletes megoldásai közül is. De az oldal segítség a szülőknek is, akik nyomon tudják követni gyermekük előrehaladását, ellenőrizhetik, hogy a csemete milyen feladatokat töltött ki, és milyen eredménnyel. Egyes feladatok igazodnak a diákok tudásszintjéhez, oly módon, hogy azonnali visszajelzést küldenek a válaszok helyességéről, és az elért eredmények alapján mindig olyan nehézségű kérdéseket kínál a rendszer a tanulónak, ami az ő egyéni fejlődéséhez a legoptimálisabb.