Nyilvánosságra hozta a Szakképzés 4.0 elnevezésű stratégiát az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). A március végén a kormány által is elfogadott reformcsomag legfőbb célja, hogy gyakorlatiasabbá, vonzóbbá váljon a szakképzés, és jobban kiszolgálja az ipar igényeit. A stratégia szerint a következő három évben 150-200 milliárd forintot lehet a szakképzés fejlesztésére fordítani. A dokumentum szerint a gazdaságnak elsősorban mérnökökre, informatikusokra és természettudományos végzettségű szakemberekre van szüksége, ezért kiemelt cél, hogy a felsőoktatásba jelentkező diákok negyven százaléka ilyen jellegű képzésekre jelentkezzen.
– Az elmúlt években már komoly előrelépés történt ennek kapcsán: míg 2012-ben a felsőoktatásba jelentkezőknek csupán 22 százaléka választott ilyen irányú képzéseket, addig 2018-ban ez az arány elérte a 29 százalékot – olvasható az anyagban, amely az intézményrendszer már ismert átalakításán túl (például szakgimnáziumok technikummá alakítása) sok más újdonsággal is szolgál.
A tervezett intézkedések között szerepel, hogy a szakképzésben dolgozóknak önálló életpályamodellt alakítsanak ki, speciális foglalkoztatási és bérezési feltételekkel. Felhívták a figyelmet arra, hogy a szakoktatói gárda nemcsak vészesen öregszik, de döntő többségének nincs vállalati munkatapasztalata, ezért nem tud megfelelően alkalmazkodni a képzés az ipar folyton változó elvárásaihoz.
A helyzet orvoslására bevezetnének olyan rövid idejű, mindössze néhány alkalmat igénybe vevő képzéseket, amelyek mérnököket, közgazdászokat és más szakembereket alkalmassá tesznek arra, hogy a középfokú képzésben oktassanak. Ők a nemzetközi tantárgyak, órák egy részét akár idegen nyelven is tarthatnák. A tervek szerint ötszáz mérnököt és más céges szakembert vonnának be óraadóként, és lehetővé tennék, hogy ha a mérnökök pedagógiai kreditekkel egészítik ki a tanulmányaikat, akkor két diplomát kapjanak. A szakmai tárgyakat tanító pedagógusok közül pedig ezer fő vállalati továbbképzésen vehetne részt. Célként tűzik ki azt is, hogy minden szakképzési centrumban alkalmazzanak egy kapcsolati munkatársat, aki teljes munkaidőben az iskolai, vállalati kapcsolatokat gondozza.