– Teljes körű adatunk csak az országos októberi statisztikák után lesz, úgyhogy egyelőre a Klebelsberg Központban mérettem fel a helyzetet, de – azt hiszem – a tankerületi intézmények köre is elég reprezentatív minta. 2019-ben, vagyis a járvány előtti „békeidőben” 2,8 százalékos volt az évismétlések aránya az összes állami intézményben. Tavaly ez visszaesett 1,5 százalékra. Ebben a jelentős javulásban persze biztosan szerepet játszott, hogy a nehéz helyzetben vélhetően a tanárok tolla is máshogy fogott. A mostani tanévben már visszakorrigált a rendszer: a tanulók 2,6 százaléka ismétel évet. Ez nem rosszabb, sőt hét százalékkal jobb arány, mint 2019-ben. Hozzáteszem, az oktatási kormányzat semmiféle pressziót nem gyakorolt az intézményekre azzal kapcsolatban, hogy hogyan értékeljenek ebben az időszakban, ez teljesen a pedagógusokra van bízva, a megszokott tanügyi szabályok voltak érvényben a járvány idején is. Az eredmények azt mutatják, hogy nincs olyan változás, ami arra utalna, hogy a pedagógusoknak ne sikerült volna átadniuk azt, amit a tanévben terveztek. Ebben persze annak is szerepe lehetett, hogy az igazán nagy tömeget jelentő általános iskolai évfolyamokon csak másfél, illetve két hónapig volt érvényben rendszerszinten a digitális munkarend (március 8-tól április 19-ig, illetve a felső tagozaton május 10-ig). A középiskolásoknál tavaly is látszott már, hogy ők nagyon ügyesek a digitális munkarendben.