Mind a szovjetek alárendeltjeként, mind a NATO teljes jogú tagjaként sokáig ismeretlen fogalom volt a honvédségnél az életciklus-menedzsment. Minden eszköz addig szolgált, ameddig roncstelepre nem kényszerült.
A honvédség – néhány szigetszerű fejlesztést leszámítva – 2016-ig olyan benyomást keltett, mint egy hadtörténeti múzeum. Senki nem verte nagy dobra, de aki közelről látta, tudta, hogy éles helyzetben katonáinknak ilyen eszközökkel annyi esélyük se volna, mint nagyapáinknak a Donnál.
Az volt az elgondolás, hogy ha „helyzet van”, majd a szövetségeseink megvédenek, pedig történelmi tapasztalat, hogy ebben bízni nagy kiszolgáltatottság és kockázat. A 2010-es kormányváltáskor még csődközeli állapotban lévő ország 2016-ra jutott olyan gazdasági helyzetbe, hogy megkezdhesse az ország önvédelmi képességének helyreállítását. A 2016-ban meghirdetett Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program részeként a légierő – benne a helikopterflotta – képességei is régen nem látott mértékben javulnak.
Prioritások
– A néphadseregnek annak idején negyven darab Mi–24-es harci helikoptere volt, majd a kilencvenes években a volt keletnémet készletekből ajándékba kaptunk további példányokat. Ezekkel egészítették ki a meglévő Mi–8-as és Mi–17-es közepes szállító helikopterekből álló forgószárnyas flottát – emlékszik vissza Kilián Nándor vezérőrnagy.
A Magyar Honvédség Parancsnoksága Légierő haderőnemi szemlélője a még rendszerben lévő, szovjet eredetű forgószárnyasokról elmondta: a Mi–8-asokat ideiglenesen leállították, a felújított Mi–17-esből még öt példány van rendszerben, 2018-ban pedig nyolc Mi–24-es üzemidejét hosszabbíttatták meg az orosz gyártóval, ezek 2025-ig maradhatnak rendszerben. A felújítás során – tudtuk meg a vezérőrnagytól – új navigációs és kommunikációs berendezésekkel látták el őket, valamint használhatóvá tették a pilótafülke berendezéseit éjjellátó készülékkel való repülésre, de a felújítás katonapolitikai okokból csak korlátozott lehetett – ismerte el a szemlélő utalva arra, hogy a fegyverrendszerek korszerűsítése nem történt meg.
A magyar katonai tervezők szerint a honvédség nem nélkülözheti a különféle kategóriájú helikopterek biztosította képességeket, a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program kidolgozásakor is ezt az álláspontot képviselték. – Mivel az összes helikopterünk korosnak tekinthető, és arra nincs keret, hogy mindenből egyszerre szerezzünk be újat, ezért el kellett dönteni, hogy mi élvezzen prioritást – magyarázta a légierő-szemlélő.

fotó: Mirkó István
Elsőként a könnyű helikopterek pótlására az Airbus H145-ös mellett döntöttek, amelyből 18 már Szolnokon, kettő még a német gyártónál van, rövidesen azok is beérkeznek. A közepes szállító helikopter kategóriában 16 darab Airbus H255M típusú forgószárnyas beszerzéséről írtak alá szerződést. Leszállításuk 2023-ban kezdődik.
– Bár új harci helikopterek beszerzéséről sem mondott le végleg a légierő, de ez egyelőre csak távlati célként jöhet szóba, valamikor a 2030-as években. Ugyanakkor a másik két új helikopterfajtából lesznek olyan példányok, amelyek fegyverzetet – géppuska, gépágyú, irányított rakéta földi célok ellen – is kapnak. A H145-ösnek ráadásul nemcsak blokkból indítható páncéltörő rakétája lesz, hanem páncélosok nagyobb távolságról történő megsemmisítésére alkalmas rakétái is – mutatta be a fejlesztéseket Kilián Nándor.
A vezérőrnagy által említett utóbbi fegyverzet annyira új technika, hogy jelenleg még fejlesztés alatt áll. Ráadásul a régi helikopterekkel szemben mindkét modern gépnek komoly aktív védelmi rendszere van, így túlélő képességük meghaladja a Mi–24-esekét is. Azt is hozzáteszi, hogy
a Jas–39 Gripen harcászati repülőgépek képességeit is tovább növelik újabb földi célok elleni fegyverzet beszerzésével.