Választói adatbázisokat épít a Gyurcsány-Bajnai-hátország

Jelentős választói adatbázisok felett diszponál és a legújabb kampánytechnikákkal segíti a baloldalt a két volt miniszterelnök, Bajnai Gordon és Gyurcsány Ferenc egykori kabinetfőnöke – derül ki a Magyar Nemzet összeállításából. A 2018-as választások előtt már létrehozott DatAdat Professional Kft. egyik tulajdonosa Ficsor Ádám, míg Szigetvári Viktor menedzserként dolgozik a cégnél. A kölcsönös megbízhatóságra garancia, hogy Szigetvári mindkét miniszterelnök bizalmas munkatársa volt, Ficsor pedig nemcsak Gyurcsány kabinetjét vezette, de később Bajnai titkosszolgálati minisztereként is dolgozott. A projekt fontosságát jelzi, hogy abba kisebbségi tulajdonosként – egy másik cégén keresztül – maga Bajnai is beszállt. Ha egy állampolgár a Facebookon Dobrev Klárával „beszélget”, akkor a Bajnai–Gyurcsány-hálózat kezei közé kerülnek az adatai.

Kis Ferenc
2020. 01. 08. 5:50
Ficsor Ádám; Gyurcsány Ferenc
Ficsor Ádám későbbi titokminiszter itt még államtitkári kinevezésére koccint főnökével Fotó: Soós Lajos Forrás: MTI/Soós Lajos
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tudatosan építik a két utolsó balliberális miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon hátországát, amely jelentősen hozzájárulhatott a Demokratikus Koalíció megerősödéséhez a tavalyi európai parlamenti és önkormányzati választáson. A siker kulcsa a legkorszerűbb kampányeszközök alkalmazása és ezzel szoros összefüggésben olyan választói adatbázis, amelyet Gyurcsány és Bajnai bizalmasai kezelnek.

Az egyébként is jövedelmező adatbizniszbe 2016. december végén szálltak be, ekkor alapította a DatAdat Professional Kft.-t négy személy, Ficsor Ádám, Gyurcsány Ferenc egykori kabinetfőnöke, majd Bajnai Gordon miniszterelnöksége idején a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító miniszter vezetésével. A vállalkozáshoz 2017 februárjában csatlakozott Bajnai Gordon az Ebit Consulting Kft. nevű cégén keresztül, tízszázalékos részesedéssel. Bajnai korábbi kabinetfőnöke és előtte Gyurcsány kormányának kommuniká­ciós vezetője, Szigetvári Viktor is belépett a csapatba, közösségi oldalán büszkélkedett el azzal, hogy a DatAdat Kft.-nél dolgozik, méghozzá „menedzser partneri” minőségben.

Szigetvári Viktor
Fotó: MTI/Rosta Tibor

Szintén a DatAdat tulajdonosa Gyurcsány Ferenc egykori bizalmasa, az ELTE TÁTK oktatója, Dessewffy Tibor, akinek egyetemi kutatásai feltűnően összecsengenek a vállalkozás profiljával, hiszen ő egyben az ELTE Digitális Szociológia Kutatóközpontjának vezetője is.

Pénzeső a DK-tól

Két, közvetve Ficsor Ádámhoz köthető cégnek adott egy időben közösségi médiával kapcsolatos megbízást csaknem nyolcvanmillió forint értékben a Demokratikus Koalíció a tavalyi EP-kampány idején. A Magyar Nemzet akkori írása szerint az első szerződést még 2018. decemberben írták alá az SGP Analytics Kft.-vel 27 813 000 forint értékben, amit tavaly februárban – ugyanakkor, amikor a Big Data Analytics Kft.-vel megkötötték a második szerződést – több mint tízmillió forinttal megemeltek. A két cég így fillérre pontosan azonos összeget, egyenként 38 552 992 forintot, azaz mindösszesen 77 105 984 forintot kereshetett azon, hogy június 30-ig segítették a Demokratikus Koalíció facebookozását. Mindezt természetesen közpénzből, a DK parlamenti képviselőcsoportjának költségvetéséből finanszírozták.

A DatAdat – a hivatalos bemutatkozásuk szerint – társadalomtudósok, matematikusok és informatikusok közös projektjeként alakult meg. Fő profiljába tartozik többek között az adatalapú marketingtanácsadás, kutatás és adatszolgáltatás. Különböző webalkalmazások fejlesztése, modellek, IT adatszolgáltató rendszerek kiépítése, multinacionális piaci szereplők részére. A cég több alkalmazást is kínál honlapján, így például egy „Digitribe” nevű programot és egy „Voter Relationship Manager” nevű csomagot is. Utóbbi a választói kapcsolattartásra utal, amelyre azonban egy multicégnek aligha lehet szüksége. A valódi célokra utalt az is, hogy Ficsor Ádám 2019. március végén cikket írt egy amerikai választási szakportálra a Facebook jövőbeli változásainak politikai kampányokra gyakorolt hatásairól.

A DatAdat együttműködik a Ben Horowitz vállalkozásának tulajdonában álló Nationbuilder nevű amerikai közösségi kampányfejlesztő vállalkozással egy Facebook Messengerre épített, politikai kampányokra fejlesztett botprogram kapcsán. Egy ilyen programot egyébként Gyurcsány Ferenc is használ tavaly óta, saját bevallása szerint több százezer embert értek el vele az európai parlamenti választási kampányban. Dobrev Klára internetes oldaláról kiderül, hogy a vele való internetes kapcsolattartás esetén „adatfeldolgozóként a DatAdat Professional Kft. működik közre, biztosítja az adatok tárolásához szükséges szervereket, amelyek az EGT területén belül találhatók”. Tehát amikor egy magyar állampolgár a Facebookon Dobrev Klárával „beszélget”, akkor a Bajnai-Gyurcsány-hálózat kezébe kerülnek az adatai.

Ficsor Ádám későbbi titokminiszter itt még államtitkári kinevezésére koccint főnökével
Fotó: MTI/Soós Lajos

Az adatkezelő cég nettó árbevétele 2018-ban 23 millió forint volt. A Szigetvári-Ficsor-Bajnai vállalkozás fő értékét a cégadatok alapján egyelőre a Datalyze Research Kft. képezi, amelynek többségi tulajdonosa a DatAdat. A Dessewffy kisebbségi tulajdonlásával működő Datalyze ugyanis 2018-ban 76,5 millió forintos nettó bevételre tett szert, mintegy 36 millió forintos adózás előtti nyereséggel.

Gyurcsány és Bajnai hátországa tehát évek óta szisztematikusan épül újra, és egyre hatékonyabban működik. A tavalyi önkormányzati választások eredményeként a fővárost már behálózták, a két volt miniszterelnök emberei ülnek a kulcspozíciókban, és felügyelik a közpénzek útját.

Szigetvári és a liberális agytrösztök

Bajnai Gordon volt kabinetfőnöke meghatározó amerikai, demokrata párti kapcsolatokkal is rendelkezik. Szigetvári Viktor korábban, 2014-ben Obama kampánycsapatából hozott tanácsadókat az Együtt nevű párt kampányához, amelyről akkoriban a sajtó be is számolt. Mitch Stewarttal és Jeremy Birddel dolgoztak együtt, akik a 2012-es Obama-kampány során a csatatérállamok megnyeréséért, illetve a terepmunka irányításáért feleltek. Sajtóhírek szerint 2013 októberére, az Együtt első kifulladásának idejére a párt legális támogatói adatbázisában nagyjából 200 ezer háztartás szerepelt. Szigetvári tehát több százezres választási adatbázis felett diszponált akkoriban, és korábban az MSZP ilyen irányú működésére is ráláthatott. Politikai előéletét tekintve kifejezetten hasznos számára a mostani vállalkozás profilja. Az is jól jöhet, hogy az Együtt 2018-as miniszterelnök-jelöltjének kiterjedt kapcsolatrendszere van a nemzetközi progresszív-liberális agytrösztök világában.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.