Titkos álom – Moto2-es versenymotor nyergében

Világszinten is kevesen akadnak, akik valaha hajthatnak egy GP versenymotorral.

null

Mi is az a Moto2-es kategória?

A Moto2-es gépek négyütemű, háromhengeres, Triumph Daytona 765 alapján készült, enyhén tuningolt, 140 lóerő körüli blokkal felszerelt prototípus gépek, 125/80 R17-es első és 200/75 R17-es hátsó Dunlop slick gumikkal. A csapatok egyforma, leplombált erőforrásokat kapnak, míg a váz, lengőkar, idomzat vagy futómű terén szabad kezet kapnak. 2018-ig négyhengeres, 600-as Honda blokk hajtotta a gépeket, mi is ezt a verziót próbálhattuk ki. A legnagyobb magyar sikert Talmácsi Gábor érte el 2010-ben, aki az összetett hatodik helyen zárt a kategóriában.

Vannak dolgok az életben, amelyekre annyira kicsi az esély, hogy egy röpke gondolatot sem pazarolunk rá. Ebbe a kategóriába tartozik egy gyári prototípus világbajnoki versenymotor kipróbálása. Így aztán, amikor megláttam a felhívást, hogy Spielbergben, a Red Bull Ringen a KTM élménymotorozást kínál, azonnal lecsaptam a lehetőségre – szigorúan limitált létszámban, de bárki jelentkezhet nagymotoros jogosítvánnyal a zsebében. Megrögzött pályamotorosként úgy számláltam vissza a vezetés előtti napokat, mint gyermekkoromban karácsonykor, a Jézuska érkezése előtt.

Mire feleszmélek a 4-5 órás autóutat követően, felsejlenek a felhőpaplanba burkolozó Lavanttali-Alpok vonulatai, és hamar elérem a festői helyen elterülő aszfaltcsíkot. Gyors eligazítás, még tíz perc és rajtam a sor. Fülvédős szerelők kitolják a gépet a box elé, majd önindító híján a közvetítésekből ismert, gokartgumis indítómotorral beindítják. Külön pikantéria, hogy a pár nappal korábbi futamgyőztes, Miguel Oliveira 2018-as paripájával mehetek majd!

Mintha a pokolból ébresztették volna fel, ideges alapjárattal kel életre a nyitott, titánium Akrapovic kipufogón keresztül a 600-as, soros négyhengeres Honda blokk. Térdeim kocsonyásodnak és a tenyerem is izzad, mikor szigorú és bizalmatlan arccal intenek, hogy szálljak fel a nagyjából 70 ezer euró értékű műszaki csodára. Pár határozott gázfröccsel próbálom izgatottságomat leplezni, mikor felhúzom az egyes fokozatot és kigurulok a boxutcából. A kuplung úgy fog, mint egy utcai motornál, és a szörnyen nagy hang ellenére finoman veszi a gázt. Mint minden mai sport- vagy versenymotor, a Moto2- es gép nagyon kompakt, meglepetésemre mégsem kell görcsösen összekuporodni rajta, az ülésen könnyen lehet helyezkedni, a kormány pedig a modern, könyöklős vezetési stílust elősegítve nagyon széles. A boxutcát elhagyva azonnal kiakasztom a rövid úton járó gázkart, és a blokk úgy pörög fel, mintha a lendkerék súlytalan lenne.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

A jövő elkezdődött? – Zero DS teszt

Először is: mi az, hogy Zero? Amerikai gyártó, ezen a néven több típust is gyárt, különböző kivitelben: S, SR, DS, DSR stb. A motorteljesítmények: 11, 15, 21 és 22 kW, valamint a sportmodellnél (SR) még ennél is több. Hogyhogy csak ennyi? Egy kis magyarázat: a villanymotoroknak – legalábbis amelyeket járművekbe építenek – többféleképpen adják meg a teljesítményét. A legnagyobb szám az úgynevezett 10 másodperces teljesítmény, ami a DS modellnél 45 kW. Ez már derék, ugye?

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.