Fordított felállás – Can-Am háromkerekű motor teszt

Öt nap alatt közel 1500 kilométert tettek meg a világ egyik legfurcsább közlekedési eszközével.

null

A háromkerekű jármű korántsem újdonság az emberiség történetében, sőt, kifejezetten rég velünk van, gondoljunk csak Csonka János 1900-ban bemutatott motoros triciklijére, vagy a Honda 1969-ben piacra dobott ATV-jére, az US90-esre! Az elmúlt évszázadban sokan, sokféleképpen közelítették meg a témát, de a többség hátra szerelte a két kereket, hogy áthidalja a függőcsapszeges felfüggesztés és az összetett kormánymű jelentette problémákat. Igen ám, de ez a felépítés meglehetősen instabilnak bizonyult, ezért a – BRP kötelékébe tartozó – Can-Am fejlesztői úgy határoztak, hogy előrukkolnak az „elöl kettő, hátul egy” konstrukcióval. Így született meg a tesztünkben szereplő Spyder, ami egészen egyedülálló élménnyel ajándékozza meg a sebesség és persze a motorozás szerelmeseit.

Can-Am Spyder F3-S
Fotó: Kovács Zsigmond / AUTOMOTOR.HU

A rendelkezésünkre bocsátott, hatfokozatú mechanikus váltóval felszerelt, 115 lóerős F3-S kivitel tulajdonképpen a paletta legvadabb tagja, a többi átirat azonos teljesítménnyel ugyan, de más célokra készül: leginkább hosszú, cirkálás jellegű utazásokhoz passzol. Alapjait erős, térhálós csőváz adja, ennek középrészén bújik meg a Rotax által gyártott, 1330 cm3-es, háromhengeres, folyadékhűtésű, elektronikus üzemanyag-befecskendezővel táplált motor, amit teljesítményén felül 130 Nm-es forgatónyomatéka tesz alkalmassá arra, hogy egy ilyen, streetfighter jellegű gépben dolgozhasson.

Az agresszív, egyedi idomzat elképesztően látványos, bármerre jártam, mindenhol körülállták a gépet, és csakis elismerő szavakkal szóltak róla.

Sűrű, de átlátható a gomberdő, a rögzítőfék elektronikus. A szép és informatív műszeregység hajlamos a tükröződésre
Fotó: Kovács Zsigmond / AUTOMOTOR.HU

Hozzáteszem, érthető a rajongás, hiszen a markáns orr-rész, a hunyorgó szempár és az elnyújtott, széles kerékkel brutálisabbá tett hátsó traktus elképesztően lendületes formai egységgé áll össze, pláne így, metálfeketében. A látványos krómbetétek és a könnyűfém első kerekek szintén sokat dobnak az összhatáson, nekem egyedül a bumfordi hátsó indexek nem tetszettek, kisebb, áramvonalasabb lámpatestek szerintem jobban állnának a 264 centi hosszú, mindössze 110 centi magas járgánynak.

Nem csak elöl, hátul is nagyon kényelmes az ülés, a kipörgésgátló figyeli, hogy utassal megyünk-e. Mindössze 24,4 literes, de egy bukósisakot simán elnyel a zárható csomagtartó
Fotó: Kovács Zsigmond / AUTOMOTOR.HU

Közös kalandozásaink során városban, országúton és autópályán egyaránt sokat mentünk, átfogó tapasztalatok birtokában írhatom tehát, hogy a típus legnagyobb előnye a kényelem és a menetbiztonság.

Hatalmas, párnázott ülései, kitűnő időjárás-védelme és dupla lengőkaros első felfüggesztése az autók erényeit csempészi át a motorkerékpárok világába, nyugodt, mégis élménydús kalandokat garantálva

például azon idősebb pilóták számára, akik már nem szívesen küzdenek a kétkerekű luxusgépek hatalmas súlyával. Gondtalan utazásukat szolgálja a menetstabilizáló (SCS), a szervokormány (DPS) és a tempomat is, csakúgy, mint az extralistán szereplő, 157 200 forintért megvásárolható félautomatikus váltó.

Ütős forma, erős motor – eszményi partner a Spyder. A plexi 185 centis testmagasságig véd a menetszéltől
Fotó: Kovács Zsigmond / AUTOMOTOR.HU

A Can-Am Spyder modell túraerényeiről sokat elárul, hogy négy óra, illetve 350 kilométer után éreztem először, hogy ideje volna megállni kicsit, s akkor sem fájt semmim csak nyújtóztam volna egyet…

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Egy kis csillogás – DS 3 Crossback E-Tense teszt

Ha van autó, amelyhez méreténél és stílusánál fogva is illik az elektromos hajtás, az a DS 3 Crossback – írja az Autó-Motor.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.