10 479 farkas a 2,5 millió bárány között – Mercedes-Benz 500 E próba

A tartósság tette felejthetetlen autóvá az 1984-1997 közötti Mercedes-Benz E-osztályt, de az 5,0 literes V8-assal szerelt csúcsmodell tette legendává – írja az automotor.hu.

null

Olvasónk tesztel – egy autórajongó ismerősünk lehetőséget kapott egy Mercedes-Benz 500 E kipróbálására, az alábbiakban osztja meg a tapasztalatait.

 

Mindenki ismeri a Mercedes-Benz W124-es szériáját, amely 1984. és 1997. között a közép kategória etalonjának számított. A széles motor- és karosszériaválaszték mellett megbízható szerkezete tette a korszak felejthetetlen autójává. És akkor ott van a kakukktojás, a Porsche fészkében nevelt csúcsmodell, az 500 E. A nevének megfelelően 5,0 literes V8-as 326 lóerőt tud, így a 0-100-as sprint 6,1 másodperc alatt megvan, a végsebességet pedig elektronika korlátozza 250 km/órában. Akkor hihetetlenek voltak ezek a számok, de még manapság is kiemelkedően erős típusok jellemzői.

Legendás Mercedes-Benz
Fotó: Taskó Miklós

1990. októberében, a Párizsi Autószalonon mutatta be a nagyközönségnek a Mercedes, és már 1990. végén elkezdődött a gyártás Zuffenhausenben, a Porsche üzemében. A sportkocsigyártó akkoriban pénzügyi gondokkal küzdött és szabad gyártói kapacitással is rendelkezett, így jól jött a Porschénak a kisszériás megbízás. A nyers karosszériát Zuffenhausenből átszállították Sindelfingenbe, ahol lefényezték azt, majd száradás után visszaszállították azt Zuffenhausenbe, ahol a végső szerelést végezték. Az elkészült autók végső minőség ellenőrzését újra Sindelfingenben végezték. Ezek után nem csoda, hogy egy autó összeszereléséhez 18 napra volt szükség, míg naponta csupán 15-18 példány készült el, az utolsó 1995. áprilisában jött ki az a gyárból.

A folyamat végletekig tökéletesítése mellett technikai specifikáció tette sportos autóvá a W124-est. A motor az R129-es 500 SL-ből származott, de a szedán karosszériában 16,5 mm-rel alacsonyabbra került. Itt cserélték le a félig mechanikus KE injektort az elektronikus Bosch LH-Jetronic-ra. Az 500 SL-ből vették át a négyfokozatú automatikus váltót és a fékrendszert is. Kívülről csak néhány módosítás árulkodik arról, hogy nem egy 200 D áll előttünk.

A lökhárítót erőteljesebbre szabták, az első köténybe külön ködlámpák kerültek, a sárvédőíveket szélesebbre vették az alap kivitelhez képest szélesítettek a nyomtáv miatt, a karosszériát kicsit mélyebbre ültették. Összhatásában egy erőtől duzzadó, de hivalkodástól mentes sport limuzin benyomását kelti. A belsőt nézve már nem akkora a különbség, leszámítva a Recaro által készített sport üléseket és a 4 személyes férőhelyet. A fentieket figyelembe véve nem meglepő, hogy az árcédulán 134 520 német márka szerepelt kezdő árként, amely 1993-tól már kisebb ráncfelvarráson átesett már E 500-nak nevezett típus esetén 145 590 német márkára változott. Nagyságrendileg kétszer annyiba került mint egy 300 E.

Óriási rakodótér
Fotó: Taskó Miklós

Ezek után igazán szerencsésnek érzem magam, amikor testközelből is kipróbálhattam egy 1992-es kiadású 500 E-t. Amikor vendéglátóm garázsában megláttam az 500 E-t és mellette egy R129-es 300 SL-t, egy pillanatra elállt a lélegzetem. Az autók fűtött garázsban állnak, ponyvával védve a portól. Mikor a karácsony előtti hidegben a tulajdonos beindította a V8-as motort mintha egy medve ébredt volna fel téli álmából. Bemelegedve már tökéletes kiegyensúlyozottság és meglepően halk járás jellemezte. A gázpedállal vadabban kell bánni ahhoz, hogy ebből az idilli harmóniából előhozzuk a farkast. Ez nem a modern AMG Mercedesek röfögő, hörgő hangja, itt az volt a cél, hogy egy elegáns, a tömegbe simuló, de ha kell, sportos menetteljesítményre képes utazóautó készüljön. A célközönségnek nincs szüksége magamutogatásra, annál inkább a praktikumra, hiszen egy négyajtós és négyüléses limuzinról beszélünk. Menet közben kiderül, hogy ez nem egyszerűen megy, hanem vonul, és ha kell nagyon megindul. Ne várjuk ám a modern, turbós autók katapultszerű gyorsulását, a 480 Nm nyomatékcsúcsot 3900-as fordulaton éri el. A szívó motoroktól megszokott egyenletes teljesítményleadás jellemzi, ás úgy tűnik, nem akar kifulladni. A rugózáson azért lehet érezni, hogy feszesebbre van hangolva, mint egy normál 200 D, pontos képet kapunk az út állapotáról, a kormányzás kevésbé közvetlen, amolyan mercédeszes. A négysebességes automata váltó hibátlanul teszi a dolgát, partner a gyors helyváltoztatáshoz. 275 ezer km megtétele után 28 évesen még mindig jó minőségű anyagokból, precízen összerakott autót látunk. A tulajdonos rendszeresen használ korabeli Mercedeseket, hiszen az SL mellett még egy S Coupé is megtalálható a gyűjteményben. Elmondása szerint mindegyik Mercedes-e ilyen jó állapotú, azaz egyik sem nyikorog vagy zörög, nem esnek szét 25 év után sem, az ülések nincsenek kiülve, jól tartanak, kényelmesek. 500 E-ben kuriózum a kilométeróra mellett a digitális fedélzeti számítógép, amely külön extraként volt rendelhető, ma alig találni a piacon ilyen modellt.

Klasszikus belső
Fotó: Taskó Miklós

Szintén nem túl gyakori a fekete bőr helyett a világos szürke bőr-szövet belső.

Ha megnézzük az 500 E/E 500 mai piaci árát elsőre soknak tűnik egy szép példányért a 10 millió forint körüli összeg. Gondoljunk azonban arra, hogy egy V8-as 5 literes autóról van szó, amely egyedi karosszériát kapott, alig több mint 10 ezer példányban készült a Porsche üzemében nagyrészt kézi munkával. Fognak még gyártani valaha ehhez hasonlót?

A teljes cikk és még több kép ITT található.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.