Új motort kapott az egyik legbájosabb olasz autó

Vadonatúj hibrid hajtáslánccal gondoskodott róla az olasz márka, hogy a klasszikus modell a piacon maradhasson.

null

Messze még a búcsú a retrós Fiat 500-astól, hiszen annak ellenére, hogy 2020-ban debütált az új generáció, a 2007 óta kapható aktuális modell sem vonul nyugdíjba. A bölcs döntést az indokolta, hogy a kizárólag tisztán elektromos hajtáslánccal választható olasz újdonság magas ára miatt egyelőre nem számíthat akkora érdeklődésre, mint töretlen népszerűségű elődje.

Fiat 500 Hybrid
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

Hogy biztosítsák az olasz városi mini jövőjét, a 0,9 literes, kéthengeres turbós benzines motor után az 1,2-es, négyhengeres szívómotort is megszüntették, helyére a szintén szívó, azonban már csak 1,0 literes, háromhengeres blokkot építettek be, melyet 12 voltos lágyhibrid rendszerrel egészítették ki. A konstrukció legfontosabb eleme egy 3,6 kW-os önindító generátoregység, amely szíjjal kapcsolódik a főtengelyhez, és egy 11 Ah-s akkumulátor segítségével besegít a hajtásba. Utóbbi a gördülési és fékezési energiát hasznosítja, ezt a folyamatot az új, digitális kijelzőn nyomon követhetjük.

A Seaqual kárpithoz tengerekből származó műanyag hulladékot használnak fel
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

A Fiat logó hátterével díszített, modern műszeregységből azt is megtudhatjuk, mikor érdemes üresbe kapcsolnunk, hogy a lámpához gurulásnál 30 km/órás tempó alatt vitorlázó üzemben működjön, vagyis a start/stop rendszer segítségével leálljon a benzinmotor. Ezt a folyamatot a kuplung kinyomásával bármikor megszakíthatjuk, tehát nem okoz fennakadást a gördülékeny haladásban, és az elektromos támogatásnak hála maga az újraindulás is finoman, alig észrevehetően történik. Az új motorhoz hatfokozatú váltó is jár, a kézreálló karral kissé akadósan, de pontosan kapcsolható szerkezet hosszú áttételezése jót tesz a fogyasztásnak, viszont árt a gyorsulásnak. Miközben az 1,2 literes, 69 lóerős motorral 12,9 másodpercig tartott a 0-ról 100 km/órára gyorsulás, az 1,0 literes, 70 lóerőssel már 13,8 másodpercet vesz igénybe, sőt, miközben az előbbi 102 Nm nyomatékát 3000-es fordulaton adta le, az újat 3500-ig kell pörgetni, hogy 92 Nm-t préseljen ki magából.

Újdonság a teljesen digitális műszeregység
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

Ez persze nem sok vizet zavar a mindennapi használatban, a pörgetést nem is elviselő, inkább elváró blokk egy átlagos városi etapon életvidáman mozgatja az egy tonnánál alig nehezebb apróságot. Még a hatékonyan tompított, de közepes fordulatszám-tartományban már jól hallható, jellegzetes hangja is kifejezetten illik a karakteréhez. Visszafogott ereje országúton és autópályán jelent hátrányt, ahol képességei határát feszegeti, ráadásul a fogyasztása is drámaian megnő, a 90 km/óránál mutatott 4,5-ről 130 km/óránál 8,0 literre ugrik a pillanatnyi átlag. Feltéve, hogy egyáltalán sikerül felgyorsulni ekkora tempóra, amire emelkedőn kicsi az esély. Az 5,3 literes WLTP-értéket ugyan nem teljesítette, de az 5,9 literes téli tesztfogyasztás is elfogadható. Aki szimpatizál vele, a kisebb ergonómiai bakik ellenére is szeretni fogja a könnyen kezelhető és szűkös utastere mellett is komfortos olasz 500-ast.

Ma már ritkaságnak számít a lágy futómű-hangolás és az erős motorfék
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Csiszolt olasz gyémánt

Minden eddiginél több lehetőséget kínál a Fiat arra, hogy a nemrégiben megújult életstílusminijét saját ízléséhez igazítsa a kedves vásárló. Ezek között találjuk a tesztautón látható kétszínű megjelenést is.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.