Bár a nappalok még kellemes őszi időjárást tartogatnak, megérkezek az első éjjeli fagyok, és közeledünk a gumisok által oly sokat emlegetett napi 7 Celsius-fokos átlaghőmérséklet felé. Érdemes már időpontot egyeztetni egy gumiszerelő műhelynél, és nem az utolsó pillanatra hagyni a váltást, ám ott is érheti néhány meglepetés az autótulajt, ha teljesen felkészületlenül érkezik. Most a legnagyobb hazai forgalmazókat tömörítő Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) ismertetője alapján foglaljuk össze tíz pontban a legfontosabb tudnivalókat.
1. Nem kötelező, de ajánlott a csere
Mindenképpen a megfelelő abroncs kiválasztása az egyik legfontosabb lépés autóink téli felkészítésében. Bár Magyarországon nem kötelező a téli abroncsok használata, mindenképpen javallott a váltás, ugyanis összetétele és mintázata miatt a nyári szett egyszerűen nem alkalmas a hidegben, csúszós úton közlekedésre. Gondoljunk bele: ha a télre is fent hagyott nyári abroncs miatt balesetet okozunk, a kár – akár egyetlen karosszériaelem sérülése esetén is – magasabb lehet, mint egy teljes téli garnitúra ára.
2. Mikor jó a négy évszakos abroncs?
A négy évszakos abroncsok piaca Magyarországon is nő, ami érthető: használóik megtakarítják az évi két csere költségét, az ezzel járó kényelmetlenséget. Az elmúlt években a gyártók fejlesztéseinek köszönhetően ez a típus sokat fejlődött, és városi, rövid távú használathoz télen is megfelelő választás lehet. Ugyanakkor a „mindenre jó” abroncs mindig kompromisszum, hosszú téli utazásokra, hegyi túrára vagy síelésre ne négy évszakos gumival induljunk! Fontos tudni, hogy ezeket is rendszeresen gondozni kell: évente legalább egyszer érdemes ellenőriztetni az állapotukat, a profilmélységet, a légnyomást, valamint szükség esetén elvégeztetni a centrírozást.

3. Ügyeljünk a sebességindexre!
A téli abroncsok sebességindexe gyakran alacsonyabb, mint a nyáriaké, ezért csak kisebb tempóval szabad velük közlekedni, ez nem is annyira a 130 km/h-s korlátozású hazai sztrádákon, hanem Németországban érdekes. Havonta egyszer – vagy tankoláskor – ellenőrizzük a nyomást, beleértve a pótkerékét is, hiszen a megfelelő karbantartás a négy évszakos gumik élettartamát és biztonságát is jelentősen növeli. A túl alacsony nyomás gyorsítja a kopást, növeli a fogyasztást és rontja az irányíthatóságot.