Egy vagány megjelenésű hot hatch

Mechanikus, önzáró differenciálművel gondoskodott róla a gyártó, hogy az új típus méltó legyen a jól csengő típusnévre.

null

A ti, vagyis turismo internazionale rövidítés története a 60-as évekre nyúlik vissza, először a Neue Klasse sorozathoz tartozó, 1963-as 1800ti-n tűnt fel, és utoljára az E46/5-ös Compact benzines változatai viselték 2000 és 2004 között. Utóbbinak jelenleg már a harmadik, valódi kompakt kategóriájú utódja készül Lipcsében.

BMW 128ti
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

Az F40-es választékából hiányzott egy köztes modell, hogy kitöltse a 178 lóerős 120i és a 306 lóerős M135i közötti űrt. A 128ti ugyanazt a 2,0 literes, négyhengeres turbómotort kapja, 265 lóerőt hoztak ki belőle, 400 Nm nyomatéka közel áll a csúcsmodell 450 Nm-eréhez. Nem csoda, hogy a 8 fokozatú automatikus váltót is alapáron kínálják hozzá. A gyáriak szerint a vásárlók alig egyharmada igényelte volna a kézi váltót, ezért is döntöttek a motor működése szempontjából kiszámíthatóbb automata mellett. Teljesítményét csak az első kerekeken át juttatja a talajra, az xDrive összkerékhajtás hiánya 80 kg-os megtakarítást jelent, cserében mechanikus, önzáró differenciálművet kapott!

Jól mutat a hímzett ti logó és a piros varrás, ideális a vezetési pozíció és jó a kilátás
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

Bár a tesztautó téli gumikkal járt nálunk, egy-egy tempósabb kanyarvétel során megtapasztaltuk a szerkezet előnyét. Igaz, a fizika törvényei a BMW-kre is ugyanúgy hatnak, a bajorok minden tőlük telhetőt megtettek, hogy kitolják a 128ti határait. Kormányművét sokkal közvetlenebbre hangolták, az alulkormányzottságot már a kisebb teljesítményű 1-esek esetében is ügyesen kiküszöbölték, a 10 mm-rel leültetett, M-es futómű mellett az M135i feszesebb stabilizátorait is beépítették. Ezek hatása minden egyes méteren érezhető, lassabb haladásnál is masszív sportmodellben érzi magát a vezető.

A keresztmotor és a fronthajtás eredménye a korábbinál tágasabb utastér
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

Az eltalált futómű hangolás nem csak a vezethetőségre van jó hatással, komfort terén is kitesz magáért, csak egyes keresztbordák, csatornafedelek képesek kizökkenteni, utasainknak sokáig fel sem tűnt, hogy az átlagnál rázósabb. Bőséges ereje mellbevágó gyorsulást garantál, a környezetvédelmi előírások miatti késlekedésre sem lehet panasz. Nem muszáj Sport üzemmódba kapcsolni ahhoz, hogy feszüljenek a bent ülők rekeszizmai, és a hatásos, M-es fékrendszerre is bármikor számíthatunk. Sport beállításnál kinyit a bal oldali kipufogó szelepe, ami a hatékonyabb kipufogógázáramlás mellett még mélyebb és karcosabb motorhanggal jár.

Sínautóként követi a kijelölt ívet a 128ti, az ESP a szükséges mértékben avatkozik be
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

Bármilyen jól kézben tartható az ereje, az első kerekek cibálják a kormányt, ami a bajorokat igazolja, sportos autóban nem szerencsés a hajtott kereket kormányozni. Ettől függetlenül ez a felépítés a tulajdonosok számára előnnyel is jár, ilyen az előzőnél praktikusabb karosszéria. A Minivel közös platform használata is azt igazolja, hogy a cég nem tett le az izgalmas autók gyártásáról, és mérnökei a trendekhez igazodva legjobb tudásuk szerint vetik papírra a jövő BMW-it.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.