Az utóbbi 20 évben számos olyan új technikai megoldás került az autókba, amelyek apró fejlesztések voltak, mégis idővel a mozgásképesség elvesztését okozó hibaforrások lehetnek – írja az Autó-Motor.
A kormányzár évtizedeken át egy viszonylag egyszerű, mechanikus szerkezet volt. Maga az autó tulajdonosa működtette, miközben elfordította a slusszkulcsot, egyben kireteszelte a kormányzárat. Persze ez is tudott akadni sok-sok kilométer lefutása és indítás után, hiszen az érintkező fém alkatrészek bizony idővel elkopnak. Azonban a hiba nem okozott azonnali mozgásképtelenséget, a kulccsal való ügyeskedéssel, a kormány ellentartásával kiakasztható volt a kopott kormányzár.
Nem így az elektronikus szerkezetek, amelyek létét a kódzáras kulcsok, valamint a kulcs nélküli indítás igénye, illetve megjelenése hívta életre. Ha az autó vezetője nem forgat kulcsot, csak gombot nyom, illetve egy, a kormányoszloptól egyre messzebb elhelyezett fészekbe illeszti az elektronikus azonosító-indító kulcsot (ami inkább egy jeladó), akkor az emberi kéz ereje már nem fogható munkára a kormányzár inaktiválására. Kellett tehát egy elektronikusan vezérelhető szerkezet. Ez rendelkezik mechanikus résszel, amely reteszeli a kormányoszlopot az elforgatás megakadályozására, továbbá egy elektromos résszel, amelynek feladata a szerkezet vezérlése, illetve kommunikáció a kocsi agyával. Ez jelet ad a nyitásra-zárásra, amikor azonosította a kulcsot, valamint konstatálta, hogy a kulcs távozik az autótól. Minthogy a kulcs nélküli indítás elsődlegesen komfortcélú fejlesztés, így legelőbb a prémiumkategóriás autókban jelent meg. Így láthattunk is jó pár fiatal prémiumautót a 2000-es évek közepén tréleren ilyen elektromos kormányzárhiba miatt. A technológia persze fejlődött, tapasztaltabbak lettek a gyártók a hibák terén, javult a megbízhatóság, azonban a kopás-elhasználódás ezt az alkatrészt is a működésképtelenség veszélyével fenyegeti. Miképp Murphy mondta: „Ami elromolhat, az el is romlik.” Így van ez az elektromos kormányzárral is…
Mivel már nagyon korán megjelent az Audi A6-os harmadik generációjában, így azon autók mai tulajdonosai is sokszor átkozták már a napot, amikor indulás helyett csak nyomkodták a gombot, de a kormány maradt reteszelt állapotban. Ottjártunkkor épp egy ilyen autót javítottak Szöllősi Zsolt műhelyében. A VW-csoport autóinak elektronikájára szakosodott szakember elmondta, hogy elég alaposan szét kell dönteni az autót az elektromos kormányzár kiszereléséhez. A vezetőoldalon a műszerfal alját teljesen le kell bontani, ugyanígy kivenni a kormányt, és kiszabadítani a kormányoszlopot. Arra van rászerelve az elég nagyra nőtt alkatrész. A kormányzár tetején ül az elektronika, amely általában ludas a hibáért. Elméletileg az egész modul egyben cserélendő, mivel alkatrész külön nem kapható, így ez alapvetően drága kaland. Az új szerkezet csak a gyári beszerzési forrásokon át vásárolható meg, bruttó 400 000 forintért. Ennek ismeretében már érthető, hogy a mára 1,5-2,0 millió forintos mélységekbe csúszott, 2005 körüli Audik tulajdonosai nem könnyeznek az örömtől ezt meghallva. Zsolték természetesen megoldják a dolgot és képesek javítani a hibás elektronikát. Így a 400 000 Ft, plusz szerelés helyett 130 000 forintból kihozzák a hiba javítását, szereléssel együtt. Így érthetően sokkal olcsóbb a javítás, de azért időigényes a bontás miatt. Ráadásul az elektronikát is szétszedik a javításhoz, viszont így is negyedéből kijön az új alkatrésszel való szereléshez mérten.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.