Alapkőletétel – 70 éves a japánok legendás terepjárója

A japánok terepjárója világszerte ismerté tette a márkát.

null

A maga 40 millió eladott példányával a Corollának papíron behozhatatlan előnye van a Land Cruiserrel szemben, bizonyos szempontból mégis a terepjáró játszott fontosabb szerepet az autógyártó sikerében. Világszerte ismert neve csaknem 70 éve egyet jelent a tartóssággal, a megbízhatósággal és a minőséggel, mindazzal, amivel a márkát a legtöbben azonosítják. Az eredetileg katonai célokra fejlesztett típus civil változata volt az első sikeres exportmodell, és ez a sorozat segítette hozzá a japánok üzemét a világ legnagyobb autógyártója címhez.

A zárt és a vászontetős J40-es mellett a szabadidő-autók előfutárának számító J50-est kínálta a Toyota. Akár fülkés alvázként is meg lehetett vásárolni a már dízelmotorral is készülő J40-es szériát, amelynél praktikus, bár nem kifejezetten kényelmes megoldás volt a két felhajtható hátsó ülés a J40-esben
Fotó: FLICKR

Minden az 1950 és 1953 között zajló koreai háborúban kezdődött. Az USA egy Willys Jeephez hasonló jellegű és képességű terepjáró gyártására kérte fel a japánok autógyártását. 1951-re el is készült az első prototípus, a BJ, amely nagyobb és 3,4 literes, 85 lóerős, hathengeres motorjával erősebb volt az eredeti Jeepnél.

Kapcsolható összkerékhajtásával minden más járműnél magasabbra jutott a Fuji megmászása közben,

ennek örömére a National Police Agency egy 289 darabos megrendelést adott le az új modellre. A sokféle felépítménnyel választható célszerszám iránt egyre több hivatali szerv érdeklődött. Az eleinte kis szériában készülő terepjáró új dimenziót nyitott a Toyota számára, felmerült az export lehetősége.

Mivel a Jeepen kívül az angol Land Rover is riválisnak számított, a technikai igazgató, Hanji Umehara úgy érezte, szükség van egy hangzatos elnevezésre, ezért 1953-ban előállt a Land Cruiser típusnévvel, ugyanis azt szerette volna kifejezni, hogy a japán fejlesztés állja a versenyt a külföldi vetélytársakkal.

A civil vásárlók számára készített J20-as sorozat 1955-ös bemutatása előtt, 1954-ben még a 3,9 literes, 125 lóerős, szintén hathengeres FJ változat is elkészült, a korábbinál mutatósabb és komfortosabb exportmodellbe azonban ennek a blokknak a 135 lóerős verziója került. Az átalakítás során alapjaiban módosították a konstrukciót, a jobb manőverezhetőség kedvéért a tengelytávot rövidebbre vették, a tágasabb utastér érdekében a motort előrébb tolták, és a kényelmesebb futást szem előtt tartva a futóművet is áttervezték.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.