A magyar lakásállományban szép számmal vannak jelen olyan ingatlanok, amelyeknél még a múlt században készült az elektromos hálózat, még alumínium vezetékekkel is lehet találkozni, meg olvadó biztosítékokkal – lásd kockaházak - írja az Autó-Motor magazin.
A villanyautó töltéssel egy nagyfogyasztót vezetünk be a háztartásba, ami fokozott megterhelést jelent, érdemes az új fogyasztó bevezetése előtt szakemberrel átnézetni az elektromos hálózatot, annak teljesítményét, valamint legyenek hibátlanok a bekötések - tanácsolja a cikk.
Fontos, hogy az adott – villanyautó-töltésre használt – áramkörön a fogyasztók terhelése megfelelően méretezett legyen, célszerű lehet a külön áramkör kiépítése erre a célra, saját megszakítóval. Az akkumulátoros-elektromos autó feltöltése egyszerű konnektorról hosszadalmas, kényelmetlen megoldás, ezért érdemes beruházni egy fali töltődobozra. Sok autógyártó kínál ilyet akár akció keretében is, és a beszereléshez/beüzemeléshez is segítséget nyújtanak helyi villanyszerelők segítségével. Amennyiben az elektromos hálózat teljesítménye és kiépítése megfelelő akkor nem indokolt az áramszolgáltatónál regisztrált villanyszerelő bevonása a folyamatba, fontosabb, hogy a töltőberendezést ismerő szakember végezze a munkát. A regisztrált szerelő abban az esetben szükséges, ha az elektromos hálózatot korszerűsíteni kell, vagy bővíteni kell a kapacitását, ennek díját jogszabályok rendezik, illetve az esetleges nagyobb átmérőjű kábel költéségét is a bővítést kérő felhasználónak kell állnia. A hálózatbővítés egyébként nem csak a villanyautó-töltés miatt lehet fontos, de általános trend, hogy egyre több elektromos fogyasztót használnak a háztartások. Külön jogszabályok nincsenek erre, de tűz- és robbanásveszélyes helyen nem ajánlott az elektromos töltőpont létesítése.
A szolgáltatók áramvédelmi kapcsoló, tűzvédelmi leválasztó kapcsoló és túlfeszültség védelem kiépítését javasolja, ennek a költsége töredéke a teljes beruházás költségének.
Az eredeti teljes cikk IDE kattintva érhető el.
Borítókép: illusztráció. Fotó: (MTI/Varga György)