Rés a pajzson – benzincső cseréje tanácsadó

Elég sokat hallani járműtüzekről. Sajnos az üzemanyag-rendszer elhanyagoltsága is lehet a baj forrása.

null

Elég sokat hallani járműtüzekről, és bár ezek egy részét megdöbbentő gyártási hibák okozzák, sajnos az üzemanyag-rendszer elhanyagoltsága is lehet a baj forrása – olvasható az autómotor.hu cikkében.

 

Elsősorban az idősebb autók problémája az üzemanyag-rendszer elöregedése, a fiatalabb kocsiknál a tömítetlenség, vagy a porózusság anyaghibára, vagy szerelői hanyagságra vezethető vissza. Az üzemanyag-rendszerben is van jó pár műanyag alkatrész, fém- és gumicsövek, amelyek mind sérülhetnek, öregedhetnek.


Akadnak jellegzetes, típusra jellemző hibák is, esetünk főszereplője egy Volkswagen Passat, amelyben 1.8T benzines turbómotor dolgozik. A típus (és az azonos alapra épült konszerntestvérek, mint pl. az Audi A4-es és A6-os) üzemanyag-ellátása a hátsó ülés alá szerelt műanyag tankból megoldott, innen indul a betápláló és ideérkezik vissza a visszafolyó vezeték. A kettő pár huzamosan fut, műanyaggal bevont alumíniumcsövek. A jobb első torony mellett jutnak fel a motortérbe, a tűzfalon futnak, és itt csatlakoznak rájuk a benzinhídhoz vivő ág és a visszafolyó ág rugalmas gumicsövei. Jellegzetes típusbetegség ezeknek az alumíniumcsöveknek a törése a motortéri részen. A tűzfalrögzítési pontnál törnek, elsősorban anyagfáradás miatt, hiszen hiába a gumicső, valamennyi rezgés átjut a fémcsőhöz, amely ugye rögzített. Az anyagfáradás mellett még szerelői hiba miatt törnek, megütik őket véletlenül csavarkulccsal, de láttunk olyat is, akinek a kéziszerszáma beakadt a csövek közé és kirángatta… Az alumínium benzincsövekhez a gyári gumicső bilinccsel rögzített, a benzinhíd felőli vége pedig fittingelt, tehát a gumicsövet fémelemmel sajtolták rá egy menetes anyával ellátott csővégre.

Fotó: Autómotor.hu/Dombóvári Mihály

Esetünkben már megvásárláskor javítgatott volt a tűzfal felőli szakasz a betápláló csőnél, és szivárgott a benzinhídnál. Emiatt májusban az aktuális szaki leszerelte a gyári gumicsövet, majd egy 8 mm-es utángyártott csővel pótolta, amelyet mindkét oldalon bilinccsel rögzített. Szépséghiba, hogy az alumíniumcsőből annyi letört már, hogy az nem rögzíthető a gyári módon a tűzfalhoz. Elméletileg ezeknek a benzincsöveknek bírniuk kéne a hőterhelést is, hiszen jellemzően a motorhoz közel helyezkednek el. Valamiért ezekben az autókban mégsem bírják. Nem ez az első tapasztalat, hogy nagyon hamar kirepedeznek: esetünkben 4 hónap és kb. 8000 km kellett hozzá. A cső a szelepfedél magasságában fut, a motorburkolat alatt, a trafó cserélésekor tűnt fel az aggasztó állapot. Eldöntöttem, hogy nem cserélem a szokásos „konfekció” benzincsőre (korábban több márkát kipróbáltam, mindnek megrepedezett a palástja). Felhívtam például VW márkaszervizt, hátha kapható gyári alkatrész. Segítőkészen kikutatták a cikkszámot, majd elmondták, hogy csak a tanktól volt rendelhető a teljes cső, párban, tehát az oda- és a visszaág egy csomagban, de már nem gyártják. Az utolsó ismert ára 2012-ben 110 000 Ft magasságában volt: nem hiszem, hogy sokan vásárolták, mert szinte minden B5-ös Passaton és kortárs Audikon, amelyekben 1.8T motor dolgozik, csak a maszek csőtoldásokat láttam. A korábbi ilyen autómon egy 12 cm-es csőszakaszt kellett pótolnom, mindig repedezett, így 2 havonta cserélgettem, amíg el nem untam, és a leszedett darabot hosszában felvágtam, hogy lássam, belül milyen állapotú a kívülről ijesztő állapotú cső. Nos, belül jó volt, így onnantól kezdve nem cseréltem.

 

Vélelmezhettem, hogy a mostani csőnek sincs belül baja, azonban ez egy 60 cm-es szakasz a motor felett futva. Tehát elkezdtem kutatni a megoldások után, emiatt elmentem Dunakeszire, ahol van egy „csőspecialista”, már gyártottak nekem BMW E30-ashoz automatikus sebességváltó olajhűtéscsöveket. Megosztottam a problémát, és végül egy erősített hidraulikacső megvásárlása mellett döntöttem. Ez anyagjellemzőivel a legjobban hasonlít a gyári kivitelű csőre, így beszereltem az összerepedezett helyére. Most a próbaüzemét éli, és ha beválik a megoldás, amire nagy az esély, akkor ugyanezen csőből készíttetek egyet fittingelt véggel, mert vélhetően a gyár sem véletlenül használt menetes kötést a benzinhíd felőli oldalon. Egyébként szétvágtam a leszerelt, kívül repedezett csőnek egy darabját, de belül ez is épségben volt.

 

Az eredeti cikk IDE KATTINTVA érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.