Egy hónap tapasztalatai szerint bevált a tüzelőanyagcellás furgon

A Suez Carcassone-ban kezdte meg a tüzelőanyagcellás elektromos haszonjármű próbaüzemét, és egyelőre bejött nekik a jármű.

null

A carcassonne-i telephelyen a munkafelügyelők mindennapi munkájuk során kizárólag az ë-Jumpy Hydrogent fogják használni. Nagyon változatos feladatokat kell ellátniuk, amibe a munkaterületek rendszeres felkeresése, a kisebb és nagyobb gépek szállítása és egy esetleges csőrepedéskor szükséges sürgősségi javítások is beletartoznak. Ezért rendkívül fontos, hogy egy éjjel-nappal hadra fogható járművük legyen, amely elegendő hatótávolsággal rendelkezik, és amelyet nem szükséges napközben feltölteni. Ezeknek a dolgozóknak a városban és környékén nap mint nap több viszonylag rövid (kb. 100 km) utat kell lebonyolítaniuk. Ehhez pedig olyan járműre van szükség, amely gyorsan mozgósítható. A rakodókapacitásnak többnyire több mint a felére szükség van, a rakomány súlya pedig gyakran meghaladja a 200 kg-t. A hidrogéntechnológia a hagyományos elektromos kínálat kiegészítésére szolgál, és más típusú igényeket elégít ki. A nagy hatótávolságnak és az optimális üzemidőnek köszönhetően rendkívül sokoldalú használatot tesz lehetővé. A gyors feltöltésnek hála a jármű folyamatosan üzemképes. 350 bar nyomáson 3 perc alatt félig, 700 baros töltőponton pedig ugyanennyi idő alatt teletankolható a jármű. A hidrogéntartályok kiürülésekor 50 km tartalékot biztosító 10,5 kWh-s akkumulátor éjszakai töltése heti 3-5 alkalommal 220 V-os hálózati csatlakozóról egyszerűen megoldható - olvasható az Autó-Motor cikkében.

A 400 km-es teljes hatótávolság rendkívül sokoldalú használatot tesz lehetővé. A felhasználó sok kis utat tehet meg anélkül, hogy a feltöltés miatt aggódnia kellene. A jármű a kompakt furgont vezetők azon 44 %-ának az igényeit is kielégíti, akik saját bevallásuk szerint időnként több mint 300 km-t vezetnek egy nap. A hidrogénmeghajtás egy új megoldást képvisel a szakmai ügyfelek mobilitása szempontjából, és jól kiegészíti a tisztán elektromos kínálatot. A hidrogéntechnológia kevésbé érzékeny a nagy terhelésre, a sebességre és az időjárási viszonyokra (pl. a hatótávolságot csökkentő alacsony hőmérsékletre). Mellesleg exotermikus rendszere hőt termel, ami javítja a hőkomfortot. A hatótávolság tehát kevésbé függ a hőingadozástól, így az utazások is jobban tervezhetők.

Az, hogy az ë-Jumpy Hydrogen folyamatosan üzemképes, a szupergyors tankolásnak köszönhető: a hidrogéntartályok 3 perc alatt teljesen újratölthetők. Ez kulcsfontosságú, mivel a járművezetők nem feltétlenül tudnak egy vagy több hosszabb töltési szünetet beiktatni a napi körútjukba, illetve éjjel-nappal üzemképes járművekre is szükségük lehet. A jármű rakodókapacitása változatlan. Az ë-Jumpy Hydrogen hasznos térfogata azonos a hagyományos meghajtású Jumpyéval: M változat esetén 5,3 m3, XL változat esetén 6,1 m3. A hasznos terhelés és a vontatható teher mindkét változaton elérheti az 1 tonnát. A kerékjáratok között mért 1,25 méteres hasznos szélességnek köszönhetően EUR-raklapok elhelyezésére is lehetőség van.

Az alkalmazott technológia egy lítium-ion akkumulátor és egy hidrogéntartályokkal összekötött üzemanyagcella társítására épül. Amikor a hidrogén és a levegő egy katalizátorral érintkezik, az üzemanyagcella vízgőz felszabadulása mellett elektromos motor meghajtására alkalmas villamos energiát termel. Az akkumulátorokkal ellentétben tehát egy üzemanyagcella inkább energiaátalakítónak, mint tárolóeszköznek tekinthető. A Citroën egy üzemanyagcellákra szakosodott vállalattal, a Symbióval együttműködve dolgozta ki ezt a hibrid megoldást. Az ë-Jumpy Hydrogen tehát kétféle technológiával, egy 10,5 kWh-s lítiumion akkumulátorral és egy 45 kW-os üzemanyagcellával van felszerelve. Az utóbbi energiaellátásáról a Faurecia által gyártott három darab 700 bar nyomású hidrogéntartály gondoskodik, melyek 4,4 kg hasznos hidrogén tárolására alkalmasak.

A hidrogén biztosítja a nagyobb hatósugárhoz szükséges energiát, a közepes kapacitású akkumulátor az energia-visszanyerés és az automatikus töltődés segítségével pedig a plusz teljesítményről gondoskodik. E megoldásnak számos előnye van. Mind az ülések alá beépített akkumulátor, mind a padló alatt elhelyezett tartályok kis méretűek, és nem befolyásolják a rakodókapacitást. A teljesítmény tekintetében sincs szükség kompromisszumra, az üzemanyagcella elég erős ahhoz, hogy autópályán állandó sebességet biztosítson. Az akkumulátorra extra energiát igénylő átmeneti fázisokban, például gyorsításkor, indításkor vagy az első kilométereken van szükség. A hibridizáció növeli a meghajtórendszer tartósságát és csökkenti az üzemanyag hirtelen kifogyásának esélyét, mivel az akkumulátor a hidrogéntartályok kiürülésekor tartalék energiaforrásként működik.

A cikk teljes tartalma ide kattintva érhető el.

Fotók: AUTÓ-MOTOR

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.