Egy tárgy, egy történet: a 20. század lakberendezésének népnevelője
Az IKEA bennem mindig vegyes érzéseket keltett. A nyugati kultúra és ízlés betörése a vasfüggöny lehullása után engem is ámulatba ejtett. A lehetőségek kiapadhatatlan tárházát nyújtotta akkor az IKEA, melynek évenként érkező katalógusa felért egy második karácsonnyal, de legalábbis egy három estés, szuper izgalmas mini sorozattal.
Egy napsütötte, vidám, átgondolt élet illúzióját ízlelgettük napokig, a véget nem érő fotók nézegetése közben. Az első saját termékek és az első saját összeszerelések már másfajta élményt nyújtottak, főleg amikor családi körben zajlottak, s a generációkon keresztül történő örökíthetőség sem lett erénye az IKEA termékeknek. Ma irigységgel vegyes csodálatot érzek az IKEA iránt.
Ingvar Kamprad, aki már gyermekkorában gyufa és bringa eladással gazdagította zsebpénzét, 1943-ban, 17 évesen alapította az IKEA-t. Eleinte apróságokat kínált, majd 1948-ban, a környező településeken tevékenykedő bútorgyártók kapacitását kihasználva, elkezdett bútorokat árulni. Már ekkor megfogalmazódott az IKEA ars poeticája, a demokratikus design előfutára: a “jó dizájnt és funkciót, elérhető áron” szlogen.
A teljes cikk ITT olvasható.