Az üzletemberből lett galériás a Lakáskultúrának mesélt.
A Kúria nem engedi, hogy Hadházy ötödször is elfoglalja az Erzsébet hidat

Az üzletemberből lett galériás a Lakáskultúrának mesélt.
Hogyan lett galériás egy írószerekkel foglalkozó üzletember?
A 80-as években kezdtem el műtárgyakat gyűjteni, kezdetben a saját korosztályomhoz tartozó alkotók munkáit, akik a baráti körömhöz tartoztak. Később ez a kör szélesedett, majd a 60–70-es évek neoavangárd művészei felé fordult az érdeklődésem. Az Irokéz papír- és írószer-nagykereskedelemmel foglalkozó vállalat tulajdonosaként hoztam létre az Irokéz Gyűjteményt, amelyet 2001-ben már a magyar kortárs művészet egyik legfontosabb gyűjteményeként tartottak számon.
Ez tekinthető az acb Galéria kezdetének?
Igen, 1999-ben ismerkedtem meg Szoboszlai János művészettörténésszel, aki akkor még egyáltalán nem jellemző módon menedzserszemlélettel bírt. Ő dolgozta fel az Irokéz Gyűjteményt a 2001-es kiállításon a Műcsarnokban, majd 2003-ban megnyitottuk a galériát. 2009-ben János a tanítást választva kiszállt – jelenleg a Képzőművészeti Egyetem kurátor szakának tanszékvezetője –, azóta egyedüli tulajdonosként vezetem az acb-t.
Mi a galéria sikerének a titka?
Rengeteg munka, kitartás, bátorság és kockázatvállalás. Utóbbi két jellemző annak is köszönhető, hogy az üzleti szférából érkeztem. Úttörő szerepet vállalunk sok területen, jóval nagyobbakat lépünk, mint a többiek. Ez nem pénzkérdés, inkább attitűd.
Ma már 10 munkatárssal, 3 kiállítóhellyel rendelkezünk, létrehoztuk a ResearchLab kutatóműhelyt, ahol időszakokat, életműveket vizsgálunk, és eddig 15 könyvet adtunk ki. Komoly elmaradások vannak a művészettörténeti feldolgozásban, ezért sokszor mi magunk végezzük el azt, ami egyébként múzeumi feladat lenne.
Fontos nyitni a nemzetközi piac felé?
Az ország méretéhez és a volt szocialista országokhoz képest nem annyira kicsi a magyar piac, de nem tud eltartani a gyűjtői kör egy ilyen galériát. Az árbevételünk nagyobb része külföldi vevőktől származik. Ettől függetlenül kiemelt jelentőségű számunkra ez a szegmens, és az is, hogy itthon maradjanak bizonyos alkotások.
Professzionális galériaként mi is követjük az eladott művek sorsát, sőt akár vissza is vásároljuk – egyfajta garanciát vállalva ezzel a művészért és az alkotásért. Régóta jelen vagyunk a nemzetközi piacon, egyrészt számos magyar művészt bemutatunk a nagyobb vásárokon, másrészt kötődünk hozzá a külföldi alkotóink által is, akiknek a körét folyamatosan bővítjük.
Ma már világszerte ismernek minket, folyamatosan érkeznek külföldi megkeresések. Idén részt vettünk első magyar galériaként az Art Basel Miami rendezvényén, amely a világ egyik legfontosabb kortárs művészeti vására.
Milyen a kapcsolatuk a művészekkel?
Több mint negyven művésszel foglalkozunk. A magyarok között olyan nevek szerepelnek, mint Bak Imre, Tót Endre, Hencze Tamás, Pauer Gyula, Vető János. Miamiban Ladik Katalin alkotásait mutattuk be, óriási sikerrel. Katalin 2016-ban elnyerte a Yoko Ono által alapított nemzetközi békedíjat, 2017-ben pedig a legjelentősebb kiállításon, a Documentán szerepelt.
Fontos, hogy a magyar művészeket kizárólagosan képviseljük, de olykor külföldi galériákkal is együttműködünk, bemutatunk műveket a nemzetközi vásárokon, ahol a kortárs művészeti kereskedelem 70%-a zajlik. Ha egy tehetség nem tud bemutatkozni, láthatatlan a nagyközönség számára, csak az ér el sikereket, akit professzionális galéria képvisel.
Merre vezet a galéria útja, hogy képzeli a jövőt?
Európai, sőt világviszonylatban meghatározó galériává szeretnénk válni. Időről időre felmerül, hogy külföldön is nyissunk galériát. Berlin közel áll a szívemhez – éltem is ott –, és a város fontos művészeti központ.
Itthon a célunk, hogy szélesebb körben ismertté tegyük a kortárs képzőművészet. Jó lenne elérni, hogy a nívós lakásokban kortárs művek kerüljenek a falra – de akár egy műtárgy köré is felépíthető az enteriőr dizájnja. A művészeti alkotás értékálló, értéknövelő elem, és megközelítőleg annyiba kerül, mint egy komolyabb dizájnbútor. Ennek felismeréséhez szemléletváltásra van szükség Magyarországon.
A galériás munkájáról szóló teljes cikk IDE kattintva érhető el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.